Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@18:59:41 GMT

ایران، راهبرد امنیت ملی آمریکا و گستاخی فرانسه!

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۷۰۸۹۲

ایران، راهبرد امنیت ملی آمریکا و گستاخی فرانسه!

کدام عقل سلیمی می‌پذیرد، کشوری شما را دشمن خود بداند و در سند راهبردی خود ارتقای توان موشکی‌اش را با تمرکز بر شما طراحی کند و آنگاه از شما بخواهد که توان دفاعیتان را کاهش دهید؟! ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ رسانه ها خواندنی برگزیده نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، «مهدی فضائلی» تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به گستاخی وزیر خارجه فرانسه، نوشت:

سند چهارساله " راهبرد امنیت ملی آمریکا 2018" با تاکید بر شعار " آمریکا نخست" در 27 آذر سال 96 از سوی ترامپ ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


" محافظت از آمریکا و سبک زندگی آمریکایی"،"ارتقاء و ترویج رفاه آمریکایی"،" دستیابی به صلح از طریق قدرت" و "پیشبرد منافع ایالات متحده آمریکا در سراسر جهان رقابتی" ، چهار اصل اساسی در این راهبرد است.
در این سند شصت و هشت صفحه‌ای که با ادبیاتی ژورنالیستی و با هیاهو منتشر شد، نکات در خور توجه متعددی وجود دارد که در ادامه به پنج مورد آنها می پردازم.
نخست اینکه، در این سند، هیجده مرتبه از ایران با تعابیری یاد شده که شاید واژه "دشمن" محترمانه ترین آنها باشد!و این در حالی است که هنوز در کشور ما هستند افرادی که از بکار بردن واژه "دشمن" برای آمریکا تردید دارند و با پُزهای روشنفکر مآبانه گمان میکنند با تغییر واژه گان می توانند واقعیت را تغییر دهند.
نکته مهم بعدی در این سند راهبردی، تاکید بر افزایش توان نظامی آمریکا از جمله در حوزه موشکی، سایبر و حتی هسته ای است.
قابل تامل اینکه در این سند،"تسلیحات هسته‌ای" پایه و اساس استراتژی آمریکا برای حفظ صلح و ثبات دانسته شده است!
در چنین شرایطی وزیر امورخارجه فرانسه با گستاخی به ایران سفر می‌کند و خواستار اعمال محدودیت در توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران می شود!
کدام عقل سلیمی می پذیرد، کشوری شما را دشمن خود بداند و در سند راهبردی خود ارتقای توان موشکی اش را با تمرکز بر شما طراحی کند و آنگاه از شما بخواهد که توان دفاعیتان را کاهش دهید؟!
معنی این سیاست ها در کنار هم آیا جز این است که خود را خلع سلاح کنید تا ما راحت تر شما را نابود کنیم؟!
سومین نکته حائز اهمیت در سند مذکور که برای حوزه امنیت ملی ما معنی دار است تصریح به حضور نظامی آمریکا در منطقه، کمک به شرکای منطقه ای برای ایجاد سیستم موشکی و دیگر ظرفیت‌های مورد نیاز برای دفاع بهتر، به عنوان اولویت های نظامی و امنیتی آمریکاست.
این اولویت آمریکا، اهمیت حضور منطقه ای ایران و پاسداری از عمق استراتژیکش را دوچندان می کند؛ زیرا چشم پوشی یا کوتاهی در این امر که باز هم وزیر امورخارجه فرانسه در سفر اخیرش آنرا پیگیری می‌کرد، یعنی اجازه قدرت مانور بیشتر به دشمن و از دست دادن یک مزیت استراتژیک بزرگی که دستیابی مجدد به آن اگر غیرممکن نباشد حداقل بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود.
چهارمین نکته شایان توجه در این سند بالادستی،عنایت ویژه دولتمردان ایالات متحده آمریکا به گسترش "سبک زندگی آمریکایی" و "ارزش های آمریکایی" است.
البته این عنایت تازگی نداشته و امری مستمر در نظام سیاسی و فرهنگی آمریکاست.از جمله موارد برجسته این توجه، بیانیه تعدادی از به اصطلاح روشنفکران آمریکا به رئیس جمهور این کشور در زمان بوش پسر و ترغیب وی به "جنگ مقدس" بود.و "جنگ مقدس" از نظر این روشنفکران، جنگی بود که برای گسترش و ترویج " ارزش های آمریکایی" انجام شود!
پنجمین و آخرین نکته در خور توجه در سند چهارساله " راهبرد امنیت ملی آمریکا 2018" اذعان ترامپ و دیگر حکمرانان آمریکا به "زیر سوال رفتن قدرت برتر آمریکا" و به "چالش" کشیده شدن آمریکا در حوزه اقتصادی، سیاسی و نظامی، توسط چین، روسیه و دیگر بازیگران مستقل(ایران) است.
این سند، چالش های اصلی آمریکا را در سه حوزه میزان قدرت، اعمال نفوذ و تامین منافع آمریکا بر می شمارد و این اذعان یعنی پذیرفتن رو به افول بودن قدرت آمریکا!
واقعیت های موجود آشکارا این نکته را به ما می فهماند که طی چهاردهه استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، آمریکا هر روز ضعیف تر از قلل و جمهوری اسلامی ایران هر روز قویتر شده است و ان‌شاءالله این مسیر ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R30411/P30411/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا

دستورالعمل محدود شدن جمع آوری داده‌های کاربران توسط شرکت‌های فناوری و دادن قدرت بیشتر به کاربران برای جلوگیری از فروش اطلاعات شخصی شان یا امکان حذف آنها، موضوعی است که در ایران و از سوی مرکز ملی فضای مجازی آغاز شده و در سایر کشورها از جمله آمریکا هم برای تصویب در کنگره این کشور مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، در سطح جهان، به منظور حفظ امنیت داده‌ های شخصی کاربران در وب سایت ‌ها یا سامانه ها و پلتفرمهای مجازی، راهکاری با نام کنترل جهانی حریم خصوصی ارایه شده است.

این راهکار در واقع یک استاندارد برای مرورگرهای وب و وب سایت ‌ها است که حریم خصوصی کاربران را حفظ کند. به عنوان مثال، یکی از استانداردهای در نظر گرفته شده، قانونی است که می تواند از فروش داده های کاربران توسط وب سایت‌ ها و مرورگرها به اشخاص ثالث، آن هم بدون رضایت و اطلاع کاربران جلوگیری کند.

دستور العمل اجرایی مرکز ملی فضای مجازی برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی

در این راستا سال گذشته مرکز ملی فضای مجازی هم دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را تصویب و به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم شدند تا  در برابر تهدیدات سایبری و مخاطرات نقض حفظ حریم خصوصی، کاربرانشان را ایمن کنند. همچنین سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی باید داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع آوری کرده و اگر کاربران درخواستی مبنی بر حذف بدون قید و شرط تمام یا بخشی از داده های خود را داشتند، این امکان را فراهم کنند تا ضمن رعایت مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، داده های مورد نظر حذف شوند.

حسین دلیریان - سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در همین زمینه خبر داده است که تا قبل از سال جدید، بخش هایی از این دستورالعمل که امکان اجرای سریعتر آن وجود داشت، توسط کسب و کارهای بخش خصوصی و سامانه‌های دولتی اجرا شده و بقیه مفاد دستورالعمل نیز در مسیر اجرا قرار داشته که برای تامین زیرساخت‌ها و ابعاد فنی آن، مهلت اجرای کامل به ۴ ماه پس از تاریخ ابلاغ تمدید شده است.

بازخوانی تجربه آمریکا در حفاظت از کاربران آمریکایی

آمریکا هم برای تصویب قانونی در این زمینه گام برداشته و به تازگی با موافقت نمایندگان کلیدی خود، آن را برای تصویب در کنگره مطرح کرده است.

نکته جالب توجه در قانون آمریکا این است که قانون گذاران این کشور بر این تاکید دارند که جمع آوری داده‌های کاربران توسط شرکت‌های فناوری باید محدود شده و به آمریکایی‌ها قدرت بیشتری برای جلوگیری از فروش اطلاعات شخصی شان یا امکان حذف آنها، داده شود. این دقیقا مشابه دستورالعملی است که مرکز ملی فضای مجازی پیشتر مصوب و ابلاغ کرده است.

از طرفی قانونگذاران آمریکایی این قانون دو حزبی را بهترین فرصت دانستند که در دهه‌های گذشته برای ایجاد استاندارد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها مطرح شده و به افراد حق کنترل اطلاعات شخصی خود را می‌دهد که یک گام مثبت رو به جلو در آمریکا است.

گام رو به جلوی ایران

اما مرکز ملی فضای مجازی کشور در گامی جلوتر در کنار ایجاد امکان مدیریت داده های شخصی کاربران توسط خودشان و افزایش حفظ حریم خصوصی آنها توسط ارایه دهندگان خدمات، براین نکته نیز تاکید داشته که داده هایی که هویت کاربران براساس آنها شناسایی می شود، باید توسط سکوها و سامانه های ارایه دهنده خدمات به صورت رمزنگاری ذخیره شود. این بدان معناست که در صورت هک و نقض اطلاعات این داده ها در زمان انتشار امکان بازیابی و شناسایی نخواهند داشت.

در واقع دستورالعمل این مرکز، علاوه بر این که سپری محافظ در برابر مهاجمان برای کاهش خطر نقض حریم خصوصی مردم ایجاد کرده، ارایه دهندگان خدمات را موظف به توضیح چگونگی جمع آوری و استفاده از این داده ها و در نهایت رمز نگاری و ارتقای ایمنی داده های ذخیره شده نیز کرده است.

نکته عبرت آموز برای نخبگان ایرانی

البته باید دید که در نهایت پیش نویس ارایه شده در کنگره آمریکا با چه اصلاحات و مفادی مصوب و اجرایی خواهد شد، چرا که کنگره آمریکا قبلا هم درباره اقدامات حفاظتی حریم خصوصی در فضای آنلاین بحث داشته و درباره استفاده از داده ها توسط شبکه های اجتماعی اعلام نگرانی کرده است اما نمایندگان آن به اجماع و توافق در این حوزه دست نیافتند.

در حالی که در ایران هرگونه قانونگذاری درباره فضای مجازی با مخالفت برخی جریان ها روبه رو می شود اما توافق اولیه قانون گذاران آمریکایی در تصویب قانونی همانند دستورالعمل مرکز ملی فضای مجازی که در آن خواست کاربران در آن در کنار منافع ارایه دهندگان خدمات در نظر گرفته شده، دستاوردی بزرگی در آمریکا اعلام شده است و این یک نکته عبرت آموز برای نخبگان ایرانی باشد که تلاش کنند وفاق ملی در جهت ساماندهی فضای مجازی ایران ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • چین در «ایندو-پاسفیک» راهبرد «قورباغه آب‌پز» را دنبال می‌کند
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران