Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- میم حا صاد؛ پس از تجربه مبارزه میرزای شیرازی (ره) و مردم با کمپانی‌های خارجی نظیر رژی و ماجرای تحریم تنباکو، برخی علما به این نتیجه رسیدند که این تجربه را باید در موارد دیگر نیز به کار برد. ازاین‌‌رو، به دنبال صیانت علما از ایران، در سال 1278 شمسی با حمایت آیت‌الله آقانجفی و آیت‌الله نجفی‌اصفهانی، علمای کاشان، اصفهان و شیراز، شرکت اسلامیه در اصفهان تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آوازه این شرکت به‌سرعت در شهرهای مختلف ایران پیچید و حتی در روزنامه‌های مطرح انگلیسی و مصری نیز به تبعات تأسیس این شرکت اشاره شد.

مدتی بعد، این شرکت شعبه‌هایی در شهرهای مختلف و حتی خارج از کشور نیز راه‌اندازی کرد. شرکت اسلامیه در زمینه نساجی، خواروبار و صرافی فعالیت داشت و صرفاً تولیدکننده و توزیع‌کننده کالاهای ایرانی بود و تمامی کالاهای اروپایی و انگلیسی را تحریم کرده بود. فعالیت‌های این شرکت، به‌شدت مورد خشم و غضب انگلیسی‌ها قرار گرفت، به حدی که منجر به ارسال شِکوه‌نامه سفیر انگلستان به مسئولان وقت دولت قاجاری شد.

اما فعالیت‌های خارجی در تبلیغ کالاهای اروپایی، همان بلای فرهنگی را بر سر شرکت اسلامیه آورد که امروز تاحدی گریبان‌گیر ماست! در سال 1318، ادیب‌التجار، مدیر شرکت در بخشی از نامه خود درباره مشکلات پیش‌روی شرکت اسلامیه گفت: «چیزی که سبب عدم رغبت بعضی‌هاست، همان اسم خارجه است که روی قماش ما نیست و همان چاپ خارجه است که هنوز به منسوجات ما نخورده!». او از ایرادهای «بنی‌اسرائیلی» که بعضا در محصولات فرنگی هم دیده می‌شد، اما از محصولات ایرانی شرکت گرفته می‌شد، گله داشت.

بر کسی که کفنش از پارچه ایرانی نباشد، نماز نمی‌خوانیم!

هفت سال بعد از تأسیس شرکت اسلامیه، یعنی در سال 1285، جمعی از علمای اصفهان قراردادی را تنظیم و امضا کردند که براساس‌آن، مصرف کالاهای غیرایرانی که مشابه داخلی دارند را بر خود حرام و مردم را نیز به رعایت مفاد این عهدنامه، توصیه کردند. برخی از این کالاها شامل کاغذ، کفن، پارچه، لباس و... ایرانی بود.

سه بند از عهدنامه علمای اصفهان:

«اولا؛ قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر بنویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. حرام نیست کاغذ غیرایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ما به این روش متعهدیم.

ثانیاً؛ کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا دیگر پارچه‌های ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ما نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه نماز بر آن میت بخواهند، ما را معاف کنند.

ثالثاً؛ لباس قرار داده‌ایم هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوج نماییم و منسوج غیرایرانی نپوشیم. حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ما ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعدازاین تاریخ، لباس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. استعمال آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته‌ایم، ممنوع نیست. تابعین ما نیز اگر تخلف کردند، توقع احترام از ما نداشته باشند...»

***

تصویر مربوط است به درختکاری رهبر به تاریخ 15 اسفندماه 1396؛ پارچه لباس فاستون ایران.

کاشت درخت امری است که ظرفیت معناپذیری بالایی دارد و یکی از این معانی، امید است. این عکس،‌ تک فریمی از فیلم کاشتن درخت توسط کسی است که لباس فاستون ایرانی می‌پوشد، درخت می‌کارد و امید دارد...

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: از امروز آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را داریم و این نمایشگاه در ۱۵۰ هزار متر برگزار می‌شود و بیش از ۲۵ کشور حضور فعال دارند. ناشران اصلی در نمایشگاه حضور دارند. امکان تفرج فرهنگی برای خانواده‌ها را فراهم کرده ایم.

اسماعیلی اظهار کرد: هر فرد ایرانی می‌تواند با سامانه مربوطه، با تخفیف خرید کند و رایگان دریافت کند. نزدیک به دو میلیون نفر از این طریق تاکنون کتاب‌های خود را دریافت کرده اند که امسال هم این اتفاق خواهد افتاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موسم حج با بیان اینکه ۲۷ اعزام برای حج انجام می‌شود، گفت: ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند و حجاج ما با همان رویکردی که رهبری فرمودند، در این مراسم شرکت خواهند کرد و حج را به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌کنند.

کد خبر 6100183

دیگر خبرها

  • بادامکی: طوری نباشد که فقط ما بدون تماشاگر بازی کنیم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند
  • میزبانی حرم مطهر رضوی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت
  • ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند
  • واکنش رسول جعفریان به مهاجرت نخبگان: این فاجعه است و‌ ای کاش درست نباشد!
  • کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا
  • کشف بیش از یک میلیارد ریال پارچه قاچاق در مرز آستارا
  • دریادار سیاری: اگر نگاه به آینده نباشد، آموزش دچار روزمرگی می‌شود
  • شایگان: حسن یزدانی به بوداپست می‌رود، مگر آنکه آماده نباشد
  • گری نویل: آرسنال برای قهرمانی به عملکرد تاتنهام امیدوار نباشد