Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علیرضا ایزدی در نشست خبری با رسانه‎ های خوزستان که در سالن جلسات اداره ‎کل میراث فرهنگی برگزار شد٬ اظهار داشت: همه ما به دو دلیل مدیون استان خوزستان هستیم؛ نخست به دلیل ایثارگری ‎های رزمندگان این خطه در هشت سال دفاع مقدس و دفاع خوزستان از شرافت و غیرت ایرانی و دوم به این دلیل که خوزستان مادر ایران، هویت و خاستگاه تمام ایرانی‎ها است و من نیز به همین دلیل نسبت به این استان احساس دین می‎کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه این سازمان تلفیقی از سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است٬ افزود: نگاه جزیره‎ای در این سازمان وجود ندارد و دیدگاه‎ها یکپارچه است. 

وی خوزستان را دارای ظرفیت ‎های غنی در حوزه ‎های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و تصریح کرد: باید برنامه ‎محور بود تا بتوان کار تخصصی انجام داد و هدف را به نتیجه رساند. در خوزستان، فرصت برای آزمون و خطا وجود ندارد.

ایزدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را سازمانی تخصصی توصیف کرد و گفت: واقعیت  آن است که خوزستان پتانسیل‎ های لازم را دارد. گردشکری یک علم است و باید با بهره گیری از تکنیک ‎های روز دنیا و با بهره‎گیری از تجارب استان های دیگر کشور برای این استان هم برنامه‎ریزی کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: خوزستان با وجود دست‎ و پنجه نرم کردن با پدیده ریزگردها، نقاط قوت بسیاری از جمله تنوع قومیتی را دارا است که به واسطه آن‎ ها قابلیت برجسته شدن در کشور را دارد.

ایزدی یکی از مسائل را نبود شیوه ‎های مناسب تبلیغاتی دانست و تأکید کرد: باید بتوان تصویر خوبی از ظرفیت‎ های استان را به سایر استان‎ها و حتی کشور های خارجی معرفی کرد تا مثلا حتی اگر کشور های حوزه خلیج فارس قصد زیارت به مشهد را دارند مرکزیت سفر را اهواز قرار دهند.

وی گردشگری را به معنای عام، عرضه و تقاضا توصیف و خاطر نشان کرد: نگاه به تبلیغات نباید نگاه هزینه‎ای باشد و باید این نگاه را به نگاه سرمایه‎ای تبدیل کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: نقد را می‎پذیرم اما نقدی که با تخریب همراه باشد، زیبنده نیست. 

وی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی باید موتور محرک توسعه باشد، افزود: تا زمانی که جوامع محلی، انتفاعی نبرند، توسعه در این بخش اتفاق نخواهد افتاد. در عرصه میراث فرهنگی باید مطالبه گرا بود و این مطالبه‎گرا بودن باید در حوزه ملی باشد. 

ایزدی ایجاد نشاط را اصلی‎ ترین اولویت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: باید از خوزستان صدها برند داشته باشیم، بنابراین امیدوارانه به آینده بنگرید و امید را ایجاد و تصویر جدید از خوزستان خلق کنید. غذا، خوراک و صنایع دستی خوزستان در کشور منحصر به فرد است.

وی بیان کرد: از شما می‎خواهم که همدل و همراه من باشید و کمک کنید تا حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را همچنان توسعه دهیم. برای خلق اتفاق مثبت همه دست به دست هم دهیم چراکه ابزاری قدرتمندتر از رسانه برای ایجاد تصویر مثبت در اذهان عمومی وجود ندارد.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: جوامع محلی باید حافظ محوطه‎ها باشند. باید با بزرگان روستا های اطراف بناهای تاریخی وارد گفت ‎و گو شد و با مشارکت جوامع محلی میراث فرهنگی استان را حفظ و گردشگری را توسعه داد.

وی با تأکید بر این‎که باید در استان به سمت رویداد سازی در شهر های مختلف حرکت کرد، افزود: رویدادی مانند گل نرگس باید در شهر های دیگر استان نیز برگزار شود. پتانسیل هر شهرستان باید شناسایی شود و مطابق با آن‎ها رویداد برگزار کرد.

ایزدی درخصوص مشکلاتی که در باب بناهای تاریخی دارای مالک خصوصی وجود دارد نیز گفت: واقعیت این است که سازمان توان خرید بناهای تاریخی با مالکیت خصوصی را ندارد ولی می‎تواند با مشارکت این مالکان در راستای حفظ و مرمت این آثار و استفاده بهینه از آن‎ها برای توسعه گردشگری گام بردارد. 

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در پاسخ به سؤال مطرح شده در خصوص خانه مسافرها اظهار کرد: خانه‎مسافر و اقامت‎گاه بوم‎گردی حتما باید در استان راه‎اندازی شود ولی منافع هتل‎ های استان و سرمایه ‎گذاران هم باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‎که در حوزه راهنمایان گردشگری محلی، آموزش مغفول مانده است، افزود: به یاری خدا قصد داریم تا با دادن مکانی به سازمان‎ های مردم‎نهاد، خلاء آموزش را پر کنیم. 

ایزدی اظهار امیدواری کرد: سال ۱۳۹۷، سال همدلی میراث فرهنگی و رسانه ‎های استان باشد تا بتوان به واسطه این همدلی تصویری جدید از خوزستان ارائه داد. 

وی در پایان ساماندهی سه محوطه تاریخی جهانی استان برای داشتن یک محور گردشگری را نخستین برنامه میراث فرهنگی استان برای سال 97 عنوان کرد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۲۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد