Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@03:39:16 GMT

نابودی رویشگاه طبیعی60 هکتاری اویشن در میناب

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۸۹۹۳۹

نابودی رویشگاه طبیعی60 هکتاری اویشن در میناب

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری میناب گفت: رویشگاه طبیعی 60 هکتاری اویشن در کوههای چهارده روستای بخش سندرک میناب به نسبت کاهش میزان بارندگی امسال خشک شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، خسرو بهرامی نژاد رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب در جمع خبرنگاران در تشریح برنامه های هفته منابع طبیعی افزود: با توجه به بارش های صورت گرفته در اواخر سال گذشته فرصت مناسب برای رشد و احیای گونه های مرتعی بخصوص آویشن در مناطق کوهستانی ایجاد شد و از همین رو در سال گذشته مجوز برداشت30تن آویشن طی مزایده به یکی از تعاونی های فعال در زمینه منابع طبیعی میناب داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیز داری میناب تصریح کرد : برای معیشت دامداران و بهره مندی از عواید فروش آویشن «که توسط خود مرتعداران و مردم محلی منطقه صورت می گیرد» طرحی تهیه شده که با اجرای آن علاوه بر کاهش فشار بر روی رویشگاه های مناطق مذکور می تواند فرصتی در جهت درآمد زایی ساکنین منطقه باشد.
بهرامی نژاد نشان کرد : هر کلیوگرم اویشن در بازار میناب 10 هزار تومان به فروش می رسد و درمان سرفه، درمان سینوزیت، سلامت قلب، درمان مشکل گوارشی، رفع خستگی، افزایش قوای بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین التهابات پوستی از خواص این گیاه است.

وی فصل بهره برداری از آویشن در استان از اول فروردین تا نیمه خرداد ادامه دارد و تاکید کرد: خشکسالی های اخیر در شهرستان میناب باعث شده تا 60 هکتار از مراتع زیر کشت اویشن در منطقه چهارده روستای بخش سندرک خشک شود.

بهرامی نژاد اظهار کرد: هرگونه برداشت از گیاهان دارویی در مراتع، نیاز به دریافت مجوز بهره برداری از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری دارد و میزان مجاز برداشت بدون مجوز بهره برداری فقط ۳ کیلوگرم ، جهت استفاده خانوار بوده و برداشت بیش از آن تخلف محسوب گردیده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می گردد.


وی ادامه داد: این اویشن ها در14 روستا ازجمله گرو ، تحتان، صحرای گرگ و .... برداشت وبه استان های فارس و آذربایجان غربی صادر شد.


وی ادامه داد: توانمند سازی جوامع محلی و روستایی یکی از راه های رسیدن به توسعه پایدار است و زمینه ساز مهاجرت نکردن روستاییان به شهرها را دنبال دارد.

بیشترین داروهای گیاهی در استان هرمزگان شامل آویشن، آنغوزه، گیشدر، بادام کوهی، بنه، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره ، لگجی و آلوئه ورا است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۹۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،معاون حقوقی و ثبتی اوقاف فارس گفت :از ابتدای امسال تا کنون  ۳۰ پلاک از اراضی فارس بین منابع طبیعی و اوقاف و امور خیریه فارس به وسعت  ۷۲۸ هکتار  تکلیف شد.
داوود عسکرپور افزود: این اراضی شامل اماکن مذهبی، اراضی زراعی و بافت مسکونی است.
 به گفته او؛ این ۳۰ پلاک در شهرستان‌های ممسنی، رستم، مُهر، ارسنجان، فیروزآباد، بوانات و مرودشت واقع شده است.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۴۶ درصدی بوستان ۵ هکتاری بانوان طُرق مشهد
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام