Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: همزمان با نزدیک شدن عید نورز و حضور گردشگران در جای جای کشور عزیزمان، به معرفی مناطق دیدنی و جذاب شهرستان صومعه‌سرا پرداخته‌ایم تا حضور چشمگیر مسافران را امسال شاهد باشیم.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا: شهرستان صومعه‌سرا با طبیعتی زیبا و مثال زدنی با مساحتی بالغ بر 600 کیلومتر مربع در مناطق مرکزی و در 25 کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این شهرستان از غرب به شهرستان‌های ماسال و شاندرمن و تالش‌، از شمال به بندرانزلی، از شرق به رشت و از جنوب به فومن محدود می‌شود و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، بالغ بر 130 هزار نفر جمعیت  در سه بخش مرکزی، تولمات و سردارجنگل (گوراب زرمیخ) دارد.

 

شهرستان صومعه سرا  دارای 3 بخش، 3 شهر، 7 دهستان و 150 آبادی دارای سکنه و فاقد آبادی‌های بدون سکنه است و اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی زیادی در این شهرستان نمایان می‌باشد.

 

هر ساله مسافران و گردشگران زیادی به این شهرستان مسافرت می‌کنند و از آب و هوای مطلوب آن بهره مند می‌شوند؛ که در این راستا به معرفی بخشی از مناطق گردشگری آن خواهیم پرداخت؛

تالاب

وجود تالاب سیاه درویشان و نرگستان از ویژگی‌ های منحصر به فرد شهرستان صومعه سرا است که در قسمت شمالی این منطقه قرار گرفته و از نظر زیست محیطی، سیاحتی و اقتصادی دارای اهمیت ویژه و زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان است.

 

در حاشیه تالاب افراد زیادی زندگی می‌کنند که اساس معیشت آنان کشاورزی مبتنی بر برنج، صیفی جات، توتون و نیز فعالیتهای جنبی صید، شکار و دامداری مبتنی بر پرورش گاو و گاومیش است.

 

شهرستان صومعه سرا به دلیل قرار گرفتن در حاشیه جنوبی تالاب انزلی، سالانه پذیرای پرندگان مهاجری از قبیل کیلار، فیلوش، خوتکای پرسفید و معمولی است که به لحاظ بین المللی نیز دارای اهمیت بسیاری است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و محققان بین المللی را به سوی خود می کشاند.

 

پناهگاه حیات وحش سلکه

سلکه بعنوان اولین مرکز بازدیدکنندگان علاقمند به حیات وحش در استان گیلان دنیایی را در مقابل شما به تصویر می کشد که متفاوت از مفاهیم روزمره است و سرعت انسانی شما را به یادتان می آورد این منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله هزاران پرنده مهاجر را که در بدو پرواز، سرزمینهای دوردست را نشانه می گیرند بسوی خود می کشد و بسیاری از ادامه مهاجرت منصرف می کند.

 

صوفیانده

صوفیانده یک روستای خیلی کوچک در جوار ساحل تالاب انزلی واقع شده است، طبیعت بسیار زیبایی در این منطقه وجود دارد که هر ساله مهمانان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

 

توت فرنگی یکی از محصولات مهم و شاخص این روستا محسوب می‌شود که هر ساله با حضور پرشور گردشگران و هم استانی‌ها جشنواره توت فرنگی در این منطقه برگزار می‌شود.

 

تنیان

منطقه زیبا و کوهستانی "تنیان" واقع در بخش میرزاکوچک یا گوراب زرمیخ صومعه سرا از نقاط زیبای طبیعی به شمار می رود که به دلیل طبیعت فرح انگیز و نشاط آور، منحصر به فرد و از جاذبه های طبیعی این شهرستان است، روستای " سه سار" یکی از زیباترین مناطق صومعه سرا به شمار می رود.

 

مناره بازار

این مناره در بخش مرکزی از توابع شهرستان صومعه سرا و در 36 کیلومتری غرب شهرستان رشت واقع شده،  مناره گسگر در سر راه یک جاده قدیمی معروف به شاه عباسی واقع شده است و یادآور مناره های عظیم سلجوقی در دیگر مناطق ایران می‌باشد، ارتفاع مناره 29 متر و قطر آن در پایه هفت متر و در بخش فوقانی 35/2 متر است و منار شکل مخروطی دارد.

 

یک ستون نگهدارنده در وسط به عنوان تکیه گاه به ابعاد 55×55 سانتیمتر به پلکان مارپیچ داخلی و جداره بیرونی منار ایستائی داده است. هیچ کتیبه ای که تاریخ بنا و بانی آن را معرفی کند، وجود ندارد. منار با آجرهای مربع شکل به ابعاد 13×13 سانتیمتر و قطر شش سانتیمتر بنا شده و جز در قسمت فوقانی که دو نوار آجرکاری تزئینی آن را زینت داده در سایر قسمت ها کاملا ساده و بدون آلایش است.

با توجه به شکل مناره و مصالح به کار رفته در آن می توان مناره گسگر را در رده میلها و مناره های دوره سلجوقی قرار داد. این مناره در زلزله 1369 گیلان به شدت آسیب دید.

 

پل تاریخی گوراب تولم

پل تاریخی گوراب تولم شهرستان صومعه سرا یادگار بجا مانده از دوران قاجاریه است که به تازگی توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، این پل در منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم صومعه سرا بر روی یکی از شاخه های فرعی رودخانه گازروبار و در جهت شرق به غرب قرار دارد.


جهت پل شرقی – غربی به طول 17 متر و عرض سه متر و دارای یک دهانه با قوس جناغی است، جان پناه جنوبی تقریبا سالم مانده و ارتفاع آن 80 سانتیمتر و عرض آن 50 سانتیمتر است در حالیکه جان پناه شمالی پل تا 80 درصد تخریب شده که ارتفاع باقی مانده جان پناه در ضلع شمالی در بعضی نقاط به 30 سانتیمتر می رسد.

 

کف گذرگاه پل در گذشته سنگ فرش بوده و قسمتهای زیادی از آن بر اثر تردد وسایل نقلیه از بین رفته است، آثاری از قسمتی از قوسی کوچکتر در ضلع شرقی پل مشهود است و به تبع وجود دهانه هایی دیگر را در ساختار پل اشاره می کند که با کمی کاوش و خاکبرداری از اطراف پل این امر نیز ممکن می شود.

 

آجر های بکار رفته در ساختمان پل به ابعاد 5×23×23 سانتیمتر بوده و ملات بین آنها از نوع ساروج است، اندازه دهانه اصلی پل 2.8 متر و فاصله سطح آب تا روی ضخامت قوس دهانه اصلی به 85.4 متر می رسد.


این پل در حال حاضر راه ارتباطی روستاهای گوراب و خراط محله بوده و فاصله آن تا شهر تولم نیز پنج کیلومتر است.


پل خشتی گوراب تولم شهرستان صومعه سرا به شماره 1364 در 15 آبان ماه سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

پل گازروبار

این اثر در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از ماندگار های دوره صفوی در جاده رشت به صومعه سرا واقع است و در حاشیه­ی شرقی این شهر و در کنار پل آهنی جدید الحداث و در ارتفاع 16 متری نسبت به سطح دریا قرار دارد و به دستور حاج یوسف بلگوری در دوره قاجار باز سازی گردید، این پل دارای یک چشمه­ی اصلی در مرکز و چهار چشمه­ی فرعی در دو طرف است، پهنای چشمه­ی اصلی پل حدود 1 متر، طول این پل 5/48 و عرض آن 5/4 متر و بر روی رودخانه­ی گازربار قرار دارد، مصالح ساخت این پل تماماً از آجر به ابعاد 5× 19× 19 سانتی­متر است، روگذر پل از هر دو سو دارای شیب ملایمی به سمت مرکز پل است، در سال­های اخیر این پل مرمت شده و اکنون در وضعیت حفاظتی خوبی قرار دارد.

 

بقاع متبرکه

وجود بیش از ۱۸۰ مسجد و بقاع متبرکه در اقصی نقاط شهرستان نیز معرف مذهبی بودن این دیار و علاقه آنان به ائمه اطهار(علیه السلام) است، معرفی بقاع متبرکه شهرستان صومعه‌سرا بهترین فرصت را برای گردشگری مذهبی فراهم می‌کند.

 

بقاع متبرکه آقاسید محمدجان در ضیابر، آقاسیدابراهیم در گرواب زرمیخ، بقاع متبرکه در دهنده، سیاه تن، تنیان و بقعه آقا سید جعفرآقا در صومعه‌سرا از جمله بقاع شاخص شهرستان هستند که هر ساله مراسمات مختلفی در آنجا برگزار می‌شود.

 

بازارهای هفتگی صومعه‌سرا

بازارهای هفتگی که به ازارهای محلی معروف است هر هفته در برخی از مناطق شهرستان صومعه‌سرا توسط محلیان و بازاریان برپا می‌شود نتا خرید برای مردم آسان تر باشد.

 

در این بین زنان خانه‌دار هم از زمان اولیه صبح در بازارها حضور پیئدا می‌کنند و اقدام به خرید و فروش سبزی‌های محلی، دوشاب، برنج، دوغ محلی و ... می‌نمایند.

 

بازارهای هفتگی این شهرستان یکشنبه‌ها در شهر صومعه‌سرا، دوشنبه‌ها در گوراب زرمیخ و ضیابر، چهارشنبه ها در کسما و پنج‌شنبه‌ها در بازارجمعه برقرار است.

 

 گفتنی است، با توجه به اینکه هر ساله چند میلیون نفر برای بازدید از این مناطق ه شهرستان صومعه‌سرا سفر می‌کنند اما باز هم به دلیل عدم معرفی خوب جاذبه های گردشگری این شهرستان، موجب شده تا نتواند به عنوان یک منطقه گردشگری برای مسافران جاذبه داشته و دیدنی به نظر آید.


گزارش/مائده فلاحتکار ضیابری

پایان پیام/526

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت «تهرانگرد» به شبکه تهران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رویکرد سری جدید تهرانگرد معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های استان تهران است. جاذبه‌هایی که شاید بسیاری از آنها را کمتر کسی بشناسد و دیدن و شنیدن آن برای هر بیننده‌‌ای جذاب و شگفت‌انگیز است.

طبیعت بکر و زیبای شهرهای مختلف، اماکن مذهبی و تاریخی آنها، فرهنگ و رسوم مردم مناطق مختلف استان تهران و فعالیت های حوزه کشاورزی در این برنامه به تصویر کشیده می شود.

«تهرانگرد» تولیدی گروه و شهروندی شبکه تهران جمعه‌ها ساعت ۲۲ پخش می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • بازگشت «تهرانگرد» به شبکه تهران
  • ساخت بیش از ۵۰ واحد مسکونی در صومعه سرا
  • (تصاویر) چهره واقعی زن داعشی سریال پایتخت | نیلوفر رجایی کیست؟!
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • جمع‌آوری و دستگیری ۲۸ معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا