Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب و دانشجویان ایده‌پرداز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی روز گذشته، 16 اسفندماه در مشهد آغاز به کار کرد.

۲۴ تیم شرکت‌کننده در این برنامه به بیان ایده‌های خود در دو محور «کاربردی‌سازی علوم اسلامی» و «سبک زندگی ایرانی ـ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی» می‌پردازند.

در افتتاحیه این رویداد، محمد صمیمی، مدیرعامل شتاب‌دهنده فرهنگی ـ قرآنی شفق، گفت: سخنرانی و منبر رسانه‌ای مؤثر از صدر اسلام بوده، در دوره‌های مختلف با قالب‌های متفاوت نیز وجود داشته است و در زمان خود مؤثر نیز بوده‌اند.

وی با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها از رویدادهای نوین امروز است، یکی از مزیت‌های کسب و کارهای استارت‌آپی را استقلال مالی آن‌ها دانست و بیان کرد: در گذشته، مجموعه‌های فرهنگی با وابستگی به دولت نمی‌توانستند کار فرهنگی به صورت مسمتر انجام دهند، اما کسب و کارهای استارت‌آپی امروز چون وابستگی به نهادهای دولتی ندارند، می‌توانند کار خود را به صورت مداوم انجام داده و بنگاه راه‌اندازی کنند که اثرگذاری بسیاری بر مخاطب دارد.

مدیرعامل شتاب‌دهنده فرهنگی ـ قرآنی شفق ادامه داد: موضوعی که بیشترین تأثیر را روی جوانان دارد، سبک زندگی است که می‌توان از همین طریق اندیشه و مبانی فکری افراد را تغییر داد.

صمیمی، مهم‌ترین مؤلفه تغییر سبک زندگی را کالای مصرفی دانست و گفت: امروز استارت‌آپ‌های مذهبی بسیاری در زمینه سبک زندگی در دنیا ساخته می‌شود.

مدیرعامل شتاب‌دهنده فرهنگی ـ قرآنی شفق اظهار کرد: با روش استارت آپ است که می‌توان به مردم تولیدات و ارزش افزوده خود را نشان داد و به این ترتیب برای خود، سرمایه‌گذار جذب کرد.

همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که دین را به فضای واقعی زندگی وارد سازیم، گفت: سبک زندگی به معنای انتخاب‌های مردم در جایی است که مصرف یک کالا را بر کالای دیگر ترجیح می‌دهند که این انتخاب‌ها، همان سبک زندگی است.

سبک زندگی به فرهنگ برمی گردد

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به این مطلب که سبک زندگی به فرهنگ برمی گردد، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت فرهنگ غربی این موضوع است که توانسته است فلسفه و اندیشه خود را در جزئی‌ترین مسائل زندگی وارد سازد.

وی با بیان اینکه این نکته قابل تأمل است که چطور فرهنگ غربی در جزئی‌ترین مسائل توانسته است ورود پیدا کند، تصریح کرد: در عین حال، باور‌ها و فکر و اندیشه ما با واقعیت زندگی روزمره فاصله دارد.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به این مطلب که ما در منبر و مساجد آنچه را که می‌گوییم با آن چیز‌هایی که در جامعه گفته می‌شود متفاوت است، تصریح کرد: در واقع آن موضوعی که با بستر جامعه ارتباط برقرارمی کند، بازار است.

وی درادامه با اشاره به این مطلب که مسئله اساسی ما در شرایط فعلی این است که چطور به زندگی و مسائل محسوس مخاطب نزدیک شویم، تصریح کرد: اگر امروز این سوال مطرح می‌شود که روحانیون چقدر در زندگی مردم تأثیرگذار هستند؛ در واقع می‌خواهیم به این مطلب برسیم که حوزه‌های علمیه و مسجد به چه میزان در زندگی روزانه مردم حضور عینی دارند.

وی با بیان اینکه در گذشته روحانی با زبان مردم سرو کار داشته است، اما امروز اینگونه نیست، اظهارکرد: به همین دلیل است که اثرگذاری برنامه‌های خنداونه و دورهمی از خطبه‌های نماز جمعه بیشتر است چرا که روحانیان امروز به سلیقه بازار مخاطب توجهی ندارند.

در ادامه، مصطفی مکارم، مدیرشتاب دهنده کسب و کار فردوسی اظهار کرد: در دنیای امروز آرامش وجود ندارد و این آرامش چیزی جز ذکر خدا نیست که متاسفانه در خصوص این موضوع نتوانسته ایم چک لیستی به مردم ارائه کنیم.

برای استارت‌آپ‌های مذهبی باید ارتباط با مردم را سازمان‌دهی کنیم
وی با اشاره به اینکه در زمینه مذهبی کار در کشور کم صورت گرفته است، گفت: برای استارت‌آپ‌های مذهبی باید ارتباط با مردم را سازمان‌دهی کنیم سپس محتوا را به آنان ارائه دهیم.
مدیرشتابدهنده کسب و کار فردوسی خطاب به طلاب حوزه علمیه بیان کرد: لزومی ندارد تمام محصولات شما به صورت اپلیکیشن تولید شود بلکه می‌توان محتوای مذهبی برای این کار در اختیار مردم قرار دهید.
مکارم در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر مدیریت زمان گفت: باید یاد بگیریم در کمترین زمان بیشترین پیام را به مخاطب انتقال دهیم و جذب سرمایه کنیم.
وی تصریح کرد: برای اینکه در مدت یک دقیقه محتوای تخصصی خود را بتوانید برای جذب افراد سرمایه گذار ارائه کنید باید این یک دقیقه را به سه تا ۱۵ ثانیه تقسیم کنید که به این کار پیپ گفته می‌شود و در این مدت محتوای خودرا به صورت شفاف توضیح دهید.

حجت‌الاسلام سید مهدی روحبخش، مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از مهمترین مسائل در حوزه علمیه قم در شرایط فعلی توانمندسازی علوم انسانی برای پاسخگویی به نیاز‌های جامعه اسلامی و دنیای معاصر است.

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف در حال حاضر پنج ضعف عمده وجود دارد، تصریح کرد: محتوای قابل عرضه برای پاسخگویی به این نیاز‌ها وجود ندارد و این محتوا‌ها در سطح مبانی و ساختار‌ها قابل عرضه است.

حجت‌الاسلام روحبخش با اشاره به این مطلب که به عنوان مثال شهرسازی باید از یک الگوی اسلامی تبعیت کند و در عین حال از مباحث اسلامی و هنر نیز باید بهره بگیرد، اظهارکرد: اما در شرایط فعلی برای این الگو‌ها تعریف دقیقی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ضعف دیگری که در این زمینه وجود دارد نیروی انسانی است، افزود: در واقع پس از محتواسازی آیا ما نیروی انسانی داریم که آن محتوا را ایجاد کند یا خیر.

در حوزه فرهنگ، نیازمحور حرکت نکرده‌ایم

مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۱۸ هزار عنوان کتاب در حوزه دینی چاپ شده است و آیا این کتاب‌ها پاسخگو خواهد بود، اظهار کرد: در واقع از مهم‌ترین دلایل نبود یا ضعف فرهنگ این امر است که تا به امروز ما نیاز محور حرکت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی افراد نیازمحور حرکت نمی‌کنند و این فرهنگ وجود ندارد، بیان کرد: در عین حال چهارمین ضعف در این مسیر ضعف در نظام‌های پشتیبانی و تبلیغاتی است.

حجت‌الاسلام روحبخش ادامه داد: در واقع نظام آموزشی که به صورت نیازمحور بتواند آموزش بدهد، وجود ندارد چرا که در نظام آموزشی، مبلغ ما به صورت آموزش‌محور، آموزش نمی‌بیند و توانمند نمی‌شود.

وی با اشاره به ضعف پنجم که درواقع نتیجه این ضعف‌های چهارگانه است، ادامه داد: در شرایط فعلی علوم انسانی، برای جامعه ما مرجع نیست و این سوال مطرح می‌شود که آیا فقه برای جامعه ما مرجع است و در سبک زندگی، آداب و رفتار، فلسفه اسلامی نیز مرجعیت دارد یا خیر.

مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به این‌که مهمترین مشکل ما تبدیل محتوای دینی به محصول است، اظهار کرد: محتوای دینی، پاسخگو به نیاز‌ها است و در عین حال محصولی که از دل حدیث بیرون می‌آید می‌تواند به نیاز پاسخ بدهد.

پایان بخش برنامه روز گذشته، کارگاه آموزشی «شیوه‌های تیم‌سازی و مدیریت آن» با حضورمهندس مهدی تیزابی به عنوان مربی است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

ایسنا/خراسان شمالی دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر خراسان شمالی بر ضرورت حضور قوی و پررنگ هنرجویان استان در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر تاکید کرد و از حضور پنج تیم استان در این المپیاد ملی خبر داد.

مسعود مرواری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزشگاه‌های آزاد هنری تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا در حدود ۱۰ رشته این دوره از المپیاد شرکت کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های هنرستان هنرهای زیبا نیز تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا در چهار رشته تئاتر، سینما، ساز ایرانی و گرافیک شرکت کنند.

وی در ادامه به تشریح و تبیین اهمیت نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر پرداخت و با توجه به ظرفیت‌های خوب هنری در این استان، از دبیران رشته‌های مربوطه خواست تا نسبت به تولید آثار فاخر و قوی برای شرکت در این رویداد با تمام توان اقدام کنند.

مرواری با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد اسلامی به دنبال رصد هنرستان‌های پویاست، افزود: فعالیت و حضور قوی در این رویداد چشم انداز روشنی را پیش روی استان در راستای حمایت‌های بیشتر وزارتخانه خواهد گذاشت.

 وی همچنین بر تنوع آثار ارائه شده در کنار کیفیت تولیدات تاکید کرد و خواستار همراهی هنرجویان با استادان راهنما و بهره گیری از تمام توان و ظرفیت هنری شرکت کنندگان در آیین رویداد ملی شد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تهیه و تامین مواد اولیه، فضا و امکانات برای خلق آثار در رشته های مختلف از هیچ گونه حمایت و همراهی دریغ نمی کند و از این روی هنرجویان باید تمام دغدغه خود را صرف تولید آثار فاخر کنند.

دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر، در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت و نقش کار تیمی و گروهی در رشته های مرتبط تاکید کرد و از هنرجویان منتخب برای شرکت در این رویداد خواست تا از فرصتی که نصیب آن‌ها شده به درستی استفاده کنند، زیرا این اتفاق تحولی را در آینده هنری‌شان رقم خواهد زد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود