Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه ویژگی‌های رفتاری حضرت زهرا(س) چراغ راه بانوان جامعه اسلامی است گفت: حضرت زهرا(س) بهترین الگوی مهربانی در خانه و ثبات قدم در جامعه هستند. ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سبک زندگی یعنی انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تامین خواسته‌های معنوی و مادی انسان در نهایت زمینه‌های رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و حامل فضایل و ارزش ها در زندگی تحقق نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این الگوی متعالی در تاریخ پرشکوه اسلام موجود است، الگویی که به راستی راهبر و راهگشا بوده و همواره انسان را به سوی معیارها و ساختارهای وجودی خویش فرا می‌خواند و آن الگوی راستین و متعالی نمونه‌ای غیر از زندگانی حضرت فاطمه الزهرا(س) نیست، بنابراین شایسته است که زنان و بانوان مسلمان ایرانی با توجه به پیش رو داشتن چنین الگوی گرانبها و ارزشمندی در تنظیم سبک زندگی خویش به آن حضرت اقتدا کنند.

دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در میزگردی تخصصی به بررسی ضرورت و اهمیت الگوپذیری زنان مسلمان ایرانی از سبک زندگی حضرت زهرا(س) پرداخته و همچنین آثار و برکات رعایت چنین سبکی در زندگی بررسی و  بیان شد.

این میزگرد با موضوع "سبک زندگی فاطمی" با حضور جمعی از کارشناسان دینی حوزه علمیه و کارشناسان استان مرکزی برگزار و ابعاد مختلف سبک زندگی فاطمی تبیین و تشریح شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌ شده این میزگرد با حضور "حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی" مدیرحوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، "حجت‌الاسلام داود چمانی" معاون فرهنگی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی و "اشرف جواهری" مشاور امور بانوان و خانواده نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به‌میزبانی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی برگزار شد.

مشروح سخنان "حجت‌الاسلام داود چمانی" معاون فرهنگی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی در میزگرد "سبک زندگی فاطمی" در زیر می‌آید:

تسنیم: چگونه می‌توانیم شخصیت حضرت زهرا(س) را بررسی کرده و ایشان را الگوی زندگی خود کنیم؟

چمانی:در مورد حضرت زهرا(س) جایگاه ایشان از ابعاد مختلفی جای صحبت و بررسی دارد، چند نکته در زندگی آن بزرگوار نمود بیشتری دارد که می‌تواند برای جامعه الگو باشد، یکی از نکاتی که در قرآن با ویژگی‌های انسان کامل و با تقوا بیان شده که همه در وجود ایشان هویدا است، در قرآن کریم علاوه بر بیان نکات الگوگیری تاکید شده و آمده که اگر بخواهید به کمال برسید باید از اشخاصی که اسوه هستند الگو بگیرید .

تسنیم: نخستین نکته اخلاق فاطمی بر چه محوری استوار است؟

چمانی:یکی از ویژگی‌هایی که درباره حضرت زهرا(س) می‌توان بیان کرد بحث خدا محوری است که در غالب عبادت و بندگی تحقق پیدا می‌کند و ایشان عابدترین فرد خطاب می‌شود زیرا تا اندازه‌ای برای نماز قیام داشتند که پاهای ایشان متورم می‌شد.

ارزش‌های خدامحوری تا اندازه‌ای در زندگی بزرگوار نمود داشته که خطبه عقد ایشان در مسجد بسته شده ودر همه شئون زندگی به خداوند توجه داشتند که اگر قرار باشد در زندگی از ایشان تاثی بگیریم همین یک نکته برای وام گرفتن از اخلاق فاطمی و ساختن زندگی در مسیر خدامحوری کافی است.

انسان ارزش مدار کمتر بدنبال خواسته‌های شخصی خود بوده و با تبعیت از ائمه بسیاری از مشکلاتی که در زندگی افراد دیگر که خودمحور هستند وجود دارد در زندگی آنان نمود ندارد، زیرا با محوریت خدایی انسان ارزش مدار می‌شود.

تسنیم: قرآن کریم چه اندازه و اهمیتی در زندگی این بانوی مطهر داشت؟

چمانی:نکته دیگری که در اخلاق فاطمی وجود دارد قرآن محوری بوده و توجه به کلام الهی و سخن جاوید نقش بزرگی دارد تا جایی که که از حضرت علی(ع) خواسته بودند که پس از مرگشان در کنار قبر بزرگوار قرآن بخوانند.روایت است حضرت زهر(س) فرموده‌اند سه چیز را دنیا بسیار دوست دارم ابتدا تلاوت قرآن کریم دوم نگاه به چهره پیغمبر و سپس انفاق در راه خدا است، البته توجه به قرآن صرفا خواندن قرآن نیست بلکه باید مفاهیم، مبانی و دستورات قرآن را به شکل عملی در زندگی انجام داده وزندگی و در نهایت جامعه قرآنی را رقم زنیم.

تسنیم: نگاه حضرت زهرا(س) به زندگی چگونه بود؟ 

چمانی:یاد قیامت از نکات بارز دیگر اخلاق فاطمی است که باور به قیامت و روز حساب و کتاب انسان را سمت درستکاری در زندگی رهنمون می‌کند که بر خلاف شئونات عمل نکنیم، روایت است که در شب رفتن حضرت زهرا(س) با عنوان عروس به منزل امام علی(ع) ایشان ابراز ناراحتی کردند که در این جابجایی و آمدن به این منزل یاد خروج از این دنیا و ورود به عالم قبر افتادم و پس از آن از امام علی(ع) درخواست می‌کنند که در این شب نماز و عبادت به پا داریم.

تسنیم: اکسیر محبت اگر در خانواده و جامعه منتشر شود بسیاری از دشمنی‌ها و کینه‌ها وجود ندارد وسلامت جامعه تضمین می‌شود، مهر و محبت در چه مرتبه‌ای از اخلاق فاطمی قرار دارد؟

چمانی:محبت و مهرورزی یکی از نکات مهم اخلاق فاطمی است در قرآن کریم هدف از ازدواج مودت بیان شده وحضرت علی (ع) می‌فرمایند : هر زمان که به چهره حضرت زهرا(س) نگاه می‌کردم تمام غم و ناراحتی از دل من بیرون می‌رفت و خوشا به حال کسانی که در راه خدا به یکدیگر مهر می‌ورزند که محبت ورزی یکی از اصول مهم پایداری خانواده و جامعه اسلامی است.نکته دیگر بحث خوشرویی و خوش‌کلامی است که حضرت زهرا(س) می‌فرماید کسی که به چهره برادرمومن خود با خوشرویی نگاه کند خداوند بهشت را برای او واجب می‌کند و ایشان در خانه و خانواده نگاه عطوفانه و کلام مهربان با همه داشتند، اگر جامعه انسانی و اسلامی این نکته را مد نظر قرار دهد بسیاری از کدورت‌ها در زندگی از بین می‌رود.

تسنیم: رفتار والدین چگونه  سلامت خانواده و جامعه را تضمین می‌کند؟

چمانی:یکی از بهترین نکات اخلاق فاطمی پاک نگه داشتن محیط خانه و خانواده است و با توجه به اینکه امروزه  شاهد آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم که خانواده‌ها از آن مصون نیستند و تهدیدی بزرگ و جدی برای جامعه محسوب می‌شود و این وظیفه سرپرست خانواده است که محیط خانه را از گناه و آلودگی دور نگه دارند.

 در نتیجه قطعا فرزندان صالح و سالم پرورش پیدا می‌کنند چنانکه حضرت زهرا(س) پیش از مرگشان به امام علی (ع) فرمودند: هیچگاه در زمانی که باشما زندگی کردم من را دروغگو و خیانتکار ندیدی که این دو از ویژگی‌های مهم است که همه افراد باید تلاش کنند رذائل اخلاقی را از جامعه پاک کنند و اگرهمه بدی‌ها در یک جا جمع شود قفل آن دروغگویی است و در زندگی مشترک باید احترام متقابل و دوری از دروغ مد نظر باشد.

تسنیم: نکته‌ای در مورد عفاف حضرت زهرا(س) بگویید و اینکه آیا عفت تنها مختص به زنان است؟

چمانی:یکی از نکات دیگر در اخلاق حضرت زهرا(س) موضوع عفت ورزی و عفاف محوری است که عفاف و حجاب و پاکدامنی را در برمی‌گیرد آنچنان که وصیت کردند برای من تابوت تهیه کنید که پس از مرگم در آن بگذارید که کسی حجم بدن من را نبیند، البته بیشتر موضوع عفاف برای زنان مطرح شده ولی موضوع عفت برای مردان و زنان فرقی ندارد و بر هردو واجب است، رعایت حریم و حدود شرعی برای همه مهم است که در نتیجه خانواده سلامت باشد.

تسنیم: برای رسیدن به اخلاق فاطمی و زندگی زهرایی چه کنیم؟ و چگونه  نکات زندگی ایشان را رعایت کنیم؟

چمانی:در یک اصل کلی هفت نکته در پیرامون زندگی حضرت زهرا(س) وجود دارد کسانی که به دنبال اصول زندگی زهرایی هستند باید این نکات را مورد توجه و عنایت قرار دهند البته گفتن تنها آسان است و باید عملگرایی در این مسیر وجود داشته باشد و اگر به دنبال رفتارهای مصلحانه باشیم زندگی هم سلامت و پاک می‌شود، معلومات دینی را شاید داشته باشیم ولی تمرینات دینی در زندگی ضعیف است که هر دو مستلزم یکدیگر برای رسیدن به یک زندگی معنوی و پاک بر پایه‌های اخلاق هستند.

انتهای پیام/ ع

R41371/P1494/S6,73/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۰۵۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

کد خبر 6090858 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • کلنگ اولین پارک بانوان شهریار به زمین زده شد
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • کلنگ پارک بانوان شهر امیریه زده شد
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است