Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:35:39 GMT

آیینی کهن در مازندران/ به پیشواز بهار آمدند

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۳۹۱۵

آیینی کهن در مازندران/ به پیشواز بهار آمدند

ساری - در آستانه نوروز، آیین سه هزار ساله ای در مازندران جان گرفت که نویدبخش بهار است و ریشه در فرهنگ و کهن منطقه دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نوروز خوانی آیین سه‌هزارساله ای است که از نیمه اسفندماه در مناطق مختلف استان مازندران اجرا می‌شود و نوروز خوانان، با حضور در محلات و روستاها، شادباش آمدن بهار را می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروز خوانان که در قالب گروه‌های سه نفره، خواننده، نوازنده و بارکش مسیر محلات را پیاده طی می‌کنند، اشعاری در مدح امامان و ترانه‌های محلی می‌خوانند و مژده آمدن بهار را به اهالی روستا می‌دهند و صاحب‌خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم‌مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی می‌کند.

در نوروز خوانی افرادی که به آن‌ها نوروز خوان گفته می‌شد پیش از آغاز فصل بهار به‌صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌رفتند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به‌صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خواندند. این اشعار به زبان فارسی و یا زبان‌های محلی بود و پس از اسلام اغلب پس از ستایش خدا در مدح امامان شیعه گفته می‌شده است.

نوروز خوانی، گونه‌ای از آوازخوانی ایرانی است که درگذشته‌های دور در سرزمین پهناور ایران اسلامی رواج داشت و در حال حاضر این آیین بیشتر در استان‌های مازندران و گیلان اجرا می‌شود و به تأکید کارشناسان، دلیل اصلی اجرای این آیین بشارت نوروز به مردم بود که متأسفانه به دلایل مختلف شاهد از میان رفتن آن در جامعه هستیم.

جلال محمدی فعال در حوزه موسیقی مازندران و از نوروزخوانان استان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راه‌اندازی کارناوال نوروزخوانی در استان گفت: در این کارناوال، چند نفر سفره هفت‌سین را به‌صورت نمادین حمل می‌کنند و صنایع‌دستی را در این آیین می‌بینیم و در این آیین که همراه با رقص محلی وعیدی دادن به کودکان همراه است، مراسم سال‌تحویل را به‌صورت کامل اجرا می‌کنیم و نوروز خوانی وصف بهار است و در این آیین لحظه تحویل سال را اجرا می‌کنیم.

وی یادآور شد: همچنین برای اولین بار نمادهای انسانی سفره هفت‌سین طراحی و ساخته‌ شده است که در این مراسم اجرا می شود.

درگذشته‌های نه‌چندان دور، نوروز خوانان که عموماً چند نفر بودند و ۱۵ روز قبل از رسیدن بهار به داخل روستاها می‌آمدند  و با خواندن اشعار در مدح امامان  و ترانه‌های محلی، طلیعه بهار را به آنان  مژده می‌دادند

درگذشته‌های نه‌چندان دور، نوروز خوانان که عموماً چند نفر بودند و ۱۵ روز قبل از رسیدن بهار به داخل روستاها می‌آمدند  و با خواندن اشعار در مدح امامان  و ترانه‌های محلی، طلیعه بهار را به آنان  مژده می‌دادند.

نوروز خوانان معمولاً سه نفر بودند، یکی می‌خواند و دیگری ساز می‌زد و نفر سوم نیز به او کوله‌کش می‌گفتند در خانه مردم می‌رفت و هدیه‌های آنان را دریافت می‌کرد. در حال حاضر به‌جز چند منطقه از ایران، این آیین در برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر نیز اجرا می‌شود، آیین نوروز خوانی در شهرهای مختلف استان مازندران ازجمله آمل، بهشهر، سوادکوه، ساری، میاندورد و ... در حال برگزاری است و این آیین تا شب سال‌تحویل ادامه دارد.

محمدرضا اسحاقی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: نوروزخوانی در مازندران از ۲۰ روز مانده به نوروز آغاز می‌شود و تا شب تحویل سال نو ادامه دارد، بیشتر اشعار نوروزخوانی ها را مدح ائمه اطهار و همچنین اشعاری با محتوای بهار و مژده عید تشکیل می‌دهند. این آهنگ‌ها از زمان باربد در ایران وجود داشته‌اند که محتوای آن‌ها را فقط بهاریه ها تشکیل می‌داده است، پس از آمدن اسلام به ایران به محتوای آن‌ها، تم مذهبی هم افزوده‌شده است.

وی در مورد مراسم سنتی نوروز خوانی در مازندران گفت: نوروز خوان‌های مازندرانی در شب‌های مختلف به خانه آشنایان و به‌خصوص افرادی که اهل ذوق و هنر هستند می‌روند و در آنجا فضایی شاد را با اجرای دو خوانی‌هایشان به وجود می‌آورند. نوروزخوانی ها در مناطق مازندران بیشتر بدون ساز اجرا می‌شوند و دو خواننده به‌صورت هماهنگ باهم به اجرای اشعار می‌پردازند.

اسحاقی خاطرنشان کرد: نوروز خوانان مازندرانی در حین اجرای اشعار نوروزی نام اهالی خانه‌ای را که در آن به اجرای قطعه می‌پردازند را تکرار می‌کنند و این موضوع به‌نوعی باعث مشارکت اهالی خانه در موسیقی می‌شود. نوروز خوان باید حافظه بسیار قوی داشته باشد تا در حین اجرای قطعه موسیقی، تمام اسامی اهالی خانه را هم یادش بماند و در میان قطعات از نام آن‌ها استفاده کند.

نوروزخوانی در تمامی مناطق مازندران رواج دارد و این افراد به‌صورت فعال در آخرین روزهای زمستان با اجرای موسیقی به پیشواز بهار می‌روند. مردم هم با این نوروز خوانان همکاری زیادی دارند و منتظرند تا بهار بیاید و نوروز خوانان به اجرای آثار بپردازند.

اگرچه نوروز خوانان در شهرها فعالیتشان کم‌تر شده است، اما در روستاها به شکل مستمر فعالیت می‌کنند. تقریباً در تمام محله‌های مازندران نوروز خوان وجود دارد، اما به‌طور حرفه‌ای تنها چند گروه هستند که فعالیت می‌کنند. این چند گروه هم به همت چند تن از پژوهشگران نواحی به تهران و جشنواره‌های موسیقی آمده‌اند.

« بهار آمد، بهار آمد، خوش آمد /  علی با ذوالفقارآمد، خوش آمد/ علی با ذوالفقار آن شاه مردان/ دل ناشاد ما رِ شاد گردان/ محمد، یا محمد، یا محمد / قبای اطلسی داره محمد/ اگه خواندی محمد، ره شناسی/ بئو صل علی و ال محمد» تکه ای اشعار نوروزخوانی است که با مدح و ثنای اهل بیت (ع) عجین شده است.

نوروز خوانان، پیام‌آوران شادی و بهار هستند که در آستانه سال نو و روزهای پایانی سال، بساطشان در مناطق مختلف مازندران گسترده می‌شود و از گذشته دور با فروکش کردن سرمای زمستان و نزدیک شدن بهار و تجدید حیات طبیعت، پیک‌های نوروزی روستاها و شهرهای مازندران با اجرای مراسم، بازی‌های نمایشی، خواندن اشعار و ترانه‌هایی در وصف بهار و نوروز، به عاشقان طبیعت بشارت آمدن نوروز را می‌دادند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»

چندی پیش خبر‌هایی در باره سریال پایتخت در بعضی از سایت‌ها و صفحه‌های مجازی منتشر شد که اعلام می‌کرد بعد از مدت‌ها و پس از مطرح شدن معما‌ها و سناریو‌های متفاوت درباره علت ساخته نشدن سریال پایتخت ۷، پیش‌تولید این سریال شروع شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، ، این خبر شامل بخش مهم‌تری هم بود که واکنش‌های بیشتری از ساخت فصل جدید به دنبال داشت: شخصیت بهتاش در این فصل حضور نخواهد داشت.

بهتاش با بازی بهرام افشاری یکی از شخصیت‌های محبوب تماشاگران این سریال بود که در فصل پنجم و ششم این سریال حضور داشت. بهرام افشاری در فصل دوم هم البته در نقش دیگری در سریال بازی داشت، اما این دو فصل آخر بود که باعث شد او شهرت پیدا کند و بعدتر تبدیل به یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران شود. حالا گفته می‌شود او به دلیل مشغله زیاد نتوانسته برنامه‌هایش را برای حضور در این فصل از پایتخت هماهنگ کند و به این ترتیب در این فصل حضور ندارد.

روزنامه «سینما» در این باره نوشته است: «ظاهرا بهرام افشاری و برنامه کاری فشرده اش تنها مشکل ساخت پایتخت هفت بوده است. توافق ساخت سری هفتم پایتخت به طور رسمی‌انجام شد تا این سریال محبوب دنباله دار باز هم به قاب تلویزیون بیاید.»

این خبر برای طرفداران پرتعداد سریال پایتخت خبر جالبی نبوده است و حتی یکی از سایت‌ها این کار را "بی معرفتی" خواند و از بهرام افشاری گلایه کرد که این کار در حق سریالی که با آن به شهرت رسیده، درست نیست. این سایت او را با هوتن شکیبا مقایسه کرد که با سریال لیسانسه‌های سروش صحت به شهرت رسید و بعد از آن هم با آن که برای فیلم شبی که ماه کامل شد، سیمرغ جشنواره فجر را به دست آورد، باز هم در فصل دوم سریال لیسانسه‌ها بازی کرد، در حالی که بسیاری فکر می‌کردند بعد از این جایزه دیگر در سریال حاضر نخواهد شد.

جعل یا واقعیت

بعد از تمام این خبر‌ها و واکنش‌ها گفته شده است احتمالا خبری که بیشتر سایت‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی منتشر کرده اند، تنها یک فضاسازی رسانه‌ای بوده است. حتی گفته شده با وجود خبر‌های مختلف منتشرشده درباره پایتخت ۷، اما هنوز مقدمات تولید این مجموعه آغاز نشده است و مذاکرات پیرامون فیلمنامه این فصل سریال پایتخت بین محسن تنابنده و سیروس مقدم با مسئولان سیما فیلم در جریان است.

بازیگرانی که نبودشان در فصل هفت قطعی است

اگر خبر نبود بهرام افشاری در فصل هفت پایتخت جعلی باشد، اما آنچه قطعی است این است که مهران احمدی بازیگر نقش بهبود فریبا در این فصل از پایتخت حضور ندارد. خبر نبود بهبود در این فصل مدت‌ها پیش اعلام شده بود و علاوه بر آن سارا و نیکا فرقانی هم در این فصل بازی ندارند. البته مشخص نیست نقش آن‌ها به کلی حذف شده یا بازیگران دیگری به جای آن‌ها بازی خواهند کرد.

زمان پخش سریال و نسخه سینمایی

دی ماه گذشته اعلام شد سرانجام تکلیف سریال پایتخت مشخص شده و قرار است یک نسخه سینمایی برای پخش در نوروز ۱۴۰۳ ساخته شود که طبق روال گذشته تهیه‌کننده آن الهام غفوری و کارگردان آن سیروس مقدم است و بازیگران اصلی هم در آن حضور دارند.

تهیه‌کنندگی این نسخه سینمایی را به روال قبل الهام غفوری بر عهده خواهد داشت و سیروس مقدم آن را کارگردانی خواهد کرد. همچنین بازیگران اصلی در ترکیب حضور خواهند داشت. مدت زمان این تک قسمتی هم ۱۰۰ دقیقه اعلام شده بود. همان زمان هم گفته شد فصل هفتم سریال «پایتخت» در ۱۶ قسمت تولید شده و در سال ۱۴۰۳ یا نوروز ۱۴۰۴ پخش خواهد شد. به هر حال نوروز امسال نه نسخه سینمایی پایتخت پخش شد و نه فصل هفتم سریال. حالا باید دید در نوروز ۱۴۰۴ پایتختی پخش خواهد شد یا نه.

دیگر خبرها

  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴
  • «گل‌غلتان» آیینی زیبا با عطر مدهوش‌کننده گل محمدی
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید محمد شفیع فیضی زاده در ایلام
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • اجرای پویش « با انرژی» در غرب مازندران
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران