Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز تصاویری در فضای مجازی و رسانه‌ها دست به‌دست شد که نشان می‌داد چند معلول ذهنی به خاطر تخریب خانه شان، وسط خاک و آجر و تیرآهن به اعتراض نشسته‌اند. آن‌طور که از تصاویر مشخص بود گویا شهرداری ارومیه به بهانه عدم صدور مجوز، درحالی که این خانواده در منزل‌شان سکونت داشتند، اقدام به تخریب خانه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یاسمن صادق شیرازی

ایران آنلاین / این تصاویر از همان ابتدا با واکنش تند کاربران فضای مجازی مواجه شد، به‌طوری که اکثر آنها از این وضعیت اظهار تأسف کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به این موضوع شدند. این واکنش‌ها در نهایت شهرداری ارومیه را وادار کرد تا در این زمینه شفاف‌سازی کرده و حتی از این خانواده عذرخواهی و دلجویی کند، اما با گذشت چندین ساعت از ماجرا، ابعاد تازه‌ای از این اتفاق کشف شد.

اگرچه به اذعان برخی، شهرداری ارومیه با زور اقدام به تخریب این خانه کرده، درحالی که معلولان نیز در خانه سکونت داشتند، اما مقامات شهرداری ارومیه اعلام کردند پیمانکار متخلف که مسئولیت ساخت خانه را برعهده داشته، پس از تخریب خانه از این خانواده معلول برای پنهان کردن تخلفاتش که همان عدم صدور مجوز بوده! استفاده کرده است. مسئولان سازمان بهزیستی هم معتقدند این خانه یک روزه یعنی از پنجشنبه شب ساخته شده و در زمان اتفاق، هیچ فردی از این خانواده در خانه نبوده است. با این حال این خانواده ادعا می‌کنند که هیچ پیمانکاری از آنها سوء‌استفاده نکرده است و آنها پس از تخریب برای اطلاع از وضعیت خانه‌شان به آنجا رفته‌اند.

استفاده از معلولان برای مظلوم نمایی
شهرداری ارومیه اگرچه پس از انتشار این تصاویر از برخورد مأموران این سازمان، عذرخواهی کرد، اما به این نکته نیز اشاره می‌کند که تصویر‌برداری از معلولان پس از تخریب منزل از سوی پیمانکار خلافکار انجام شده است.

برش
بازیچه دست پیمانکار نیستیم!
«بهمن محمد خانی» یکی از اعضای این خانواده معلول که در جریان صفر تا 100 این اتفاق قرار دارد، با تکذیب اخباری که عنوان می‌کند آنها بازیچه دست پیمانکار شده‌اند، به «ایران» می‌گوید: «ساختمان نیمه کاره‌ای که تخریب شده متعلق به مادرم است. زمانی که آن را تخریب کردند بلافاصله به آنجا رفتیم و این‌طور نبوده که ما  آنجا زندگی می‌کردیم. کسی هم ما را به زور آنجا نبرده است»!
او هم نبود مجوزهای لازم برای ساخت خانه را تأیید می‌کند و می‌گوید: «ما هم دیروز از موضوع باخبر شدیم. بهزیستی پس از اطلاع از موضوع اجاره یکسال خانه‌مان را پرداخت کرد و تعدادی لوازم خانه برایمان خرید.»  «صیاد کوهی» مسئول ساخت و ساز زمینی که انگشت اتهام نیز به‌سوی او دراز شده می‌گوید که برای کار خیر و کمک به این خانواده شروع به ساخت زمین کرده است، اما او از این موضوع گلایه دارد چرا در شرایطی که ساخت و سازهای غیر قانونی و بدون مجوز زیادی در منطقه انجام می‌شود و کسی هم به آن معترض نیست، تنها به این ساختمان فشار آورده‌اند.

«محمد حضرت پور»، تخریب منزل مسکونی شهرک ایثار با وجود سکونت معلولان در منزل را تکذیب کرده و می‌گوید: «پیمانکار خلافکار  با آوردن معلولان از منزل دیگری که در آن سکونت داشتند به محل مورد نظر، اقدام به تصویربرداری از حالات مختلف آن‌ها برای مظلوم نمایی در کانال‌های تلگرامی و تهییج احساسات شهروندان کرده است.»

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون معلولان در منزل دیگری در همسایگی آن خانه تخریبی، مستأجر هستند، می‌گوید: «هرچند کار مأموران در چارچوب انجام وظایفشان بود اما می‌توانستند با سعه صدر اقدام و آن خانواده محترم را برای اخذ مجوز به شهرداری مربوطه هدایت کنند.»
از طرفی «علی اصغر احمد زاده»، سرپرست اداره اطلاع‌رسانی و بین‌الملل شهرداری ارومیه نیز با تأیید ساخت و ساز شبانه این پیمانکار متخلف به «ایران» می‌گوید: «این زمین متعلق به پیمانکار متخلفی است که شهرداری چندین بار با او برخورد کرده است. با این همه این فرد طی چند شب گذشته با 15 کارگر به‌طور غیرقانونی شروع به ساخت این زمین کردند.»
وی ادامه می‌دهد: «با اینکه کار مأموران شهرداری قانونی بوده و آنها اجازه داشتند تا با ساخت غیر مجاز این خانه برخورد کنند، اما شهردار قول داده تا خانه‌ای برای این خانواده ساخته شود.»
تخریب خانه معلولان در آستانه سال جدید نهایت بی‌تدبیری است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی در همان دقایق اولیه و پس از انتشار تصاویر این خانواده معلول در فضای مجازی، دستور رسیدگی به این موضوع و حل مشکلات این خانواده را صادر کردند. براین اساس کارشناسان هر دو حوزه برای شنیدن مشکلاتشان، به محل اعزام شدند. «انوشیروان محسنی بندپی»، رئیس سازمان بهزیستی با واکنش نسبت به تخریب این خانه اعلام می‌کند: «شنیدن شیوه اقدام شهرداری ارومیه در تخریب منزل مسکونی یک خانواده 4 معلولی، آن هم در آستانه سال جدید، با هر توجیهی، نهایت بی‌تدبیری و مغایر با اصول شرع و اخلاق اسلامی است.» او از مسئولان قضایی نیز پیگیری حقوقی ماجرا را خواستار شده و تأکید می‌کند: «امیدوارم که مسئولان کشور، محدودیت‌های قشر معلول را درک کرده و با مشکلات آنها با تدبیر و هماهنگی برخورد کنند.»
خرید وسایل منزل و پرداخت اجاره یک ساله خانواده
سازمان بهزیستی نیز در واکنش به این اتفاق، از خرید وسایل منزل و پرداخت اجاره یک ساله این خانواده خبر می‌دهد. «سعید فریور»، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در این باره به «ایران» این‌طور توضیح می‌دهد: «بهزیستی در گذشته 60 میلیون تومان کمک بلاعوض به این خانواده پرداخت کرده بود که با هزینه آن آپارتمانی خریدند. ظاهراً آنها به دلایلی آپارتمان را فروخته و این زمین را خریده بودند که تنها یک روز پس از ساخت، مأموران شهرداری این خانه را به‌علت نداشتن مجوز تخریب می‌کنند.»
به‌گفته وی هم‌اکنون این خانواده در آپارتمانی که چند روز قبل اجاره کرده بودند زندگی می‌کنند و اجاره یک ساله و پول پیش آن از سوی این سازمان به‌طور کامل پرداخت شده است. همچنین تعدادی لوازم منزل مانند یخچال و تلویزیون و... نیز برای خانواده از طرف سازمان بهزیستی خریداری شده که بزودی به دست آنها می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه این خانواده دارای 4 معلول است، می‌گوید: «مادر این خانواده زمینگیر و دچار بیماری جسمی و حرکتی است و اعضای دیگرهم دچار معلولیت ذهنی هستند.»/ روزنامه ایران

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: ایجاد بنا و تاسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گود برداری، پی کنی، دیوارکشی، فنس کشی، استقرار کانکس و آلاچیق، سوزاندن بقایا، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات، احداث پارک و فضای سبز، استخر ذخیره آب و محوطه سازی از جمله موارد تغییر کاربری محسوب می شود و با متخلفان در این زمینه برخورد می شود.

 

علی مبارکی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، ماموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا راساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

 

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور هم گفت: ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان در محدوده روستاهای حمیدآباد، تحت منظر و حصار بوژان قلع و قمع شد.

 

جهانداری با بیان اینکه عمده اجرای حکم قلع و قمع مربوط به زمین هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بود، ابراز کرد: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان شده بود و افراد در داخل زمین ها مشغول ویلا سازی شده بودند، تمامی این دیوار کشی ها تخریب شد.

 

وی بیان داشت: این اقدام قانونی منجر به قلع و قمع ۱۰ مورد دیوارکشی به مساحت ۵۶۰ مترمربع، یک استخر به مساحت ۵۰ متر مربع و معدوم سازی یک مورد تابلو مربوط به جاده سازی و قطعه بندی شد و ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

 

جهانداری از مردم خواست: هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش کنند.

 

دیگر خبرها

  • ماجرای حواشی دیدار ۹۰ ارومیه و اسپاد تهران چه بود؟
  • ماجرای گم شدن یسنا کوچولو چه بود؟
  • سرقت ۱۵ هزار دلار توسط سرایدار خانه
  • بازسازی خانه‌های ویران شده در غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد
  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • پیدا شدن دختر فراری در کلانتری | عکس‌های زننده دختر جوان در فضای مجازی | دخترم آبرویم را برده است 
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام