Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از معرفی راه یافتگان به نخستین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی گیلان خبر داد.

سید امیرمصباح، معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در گیلان به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، گفت: نخستین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی در دو بخش موسیقی سازی و آواز برگزار که بخش موسیقی سازی شامل رشته های تار، سنتور، سه تار، عود، قانون، کمانچه و نی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: این جشنواره در بخش آواز در سه رده سنی گروه الف متولدین ١٣٧٥ به بعد که یک سوم ردیف شامل دو دستگاه و یک آواز (به طور مثال، شور، سه گاه، ابوعطا) را اجرا، گروه ب متولدین ١٣٦٧ تا ٧٤ و نصف ردیف به طور مثال (شور، سه گاه، همایون، ابوعطا، دشتی) و گروه ج متولدین سال ١٣٦٦ و قبل از آن است که کل ردیف را باید اجرا کنند.

 

مصباح با بیان اینکه ۱۲ بهمن آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره بود تصریح کرد: انجمن موسیقی گیلان پس از بررسی و ارزیابی، نفرات راه یافته به جشنواره را معرفی کردند.

 

وی با اشاره به اسامی راه یافتگان به مرحلۀ نهایی جشنواره اذعان کرد: آرمین عظیمی، پرهام شیروانیون، شهریار قیدارپور، یاسمین آقامحمدی، سینا غمگسار، سهیل دیاری بیدگلی، آنسه شعبانی ویکائی، محمد علی مرخالی مسکن،  مهدی احمدپور، رضا عبدی، گلمهر عالمی، مریم منوچهری، متین رحمانی خلیلی، پویا حمله‌ور، فاطمه عبادی، رضا شکری، مانی انوشه‌ای، عارف شاهدی‌نواز، بهرام محمدی و فرشاد رستین به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

 

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکید کرد: مرحلۀ نهایی جشنواره، امروز (۲۰ اسفند) از ساعت ۱۵ در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) رشت آغاز و راه یافتگان در این بخش رقابتی به اجرا می پردازند.

 

وی تاکید کرد: شرکت کنندگان باید به یکی از روایت های معتبر و شناخته شده از ردیف موسیقی ایرانی شامل ردیف های میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، صبا، دوامی و کریمی که به طور رسمی منتشر شده است تسلط و احاطۀ کامل داشته و بتوانند در تمامی دستگاه ها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی که در گروه سنی خود معرفی شده، به اجرا بپردازند.

 

مصباح با اشاره به معریف هیئت داوران اظهار کرد: هیئت داوران شامل بهزاد خسروی، مهدی علومی و وصال عربزاده از اساتید موسیقی است.

 

وی با بیان اینکه ورود برای تمامی علاقمندان در همۀ مراحل جشنواره آزاد است خاطرنشان کرد: اختتامیه این جشنواره دوشنبه (۲۱ اسفند) در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) برگزار می شود.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۳۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس

جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.

وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته می‌شود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویداد‌های مختلف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • راه‌یافتگان نهایی هشتمین جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد