Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس: تپینار ترومبلی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا و عضو هیات علمی دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا می گوید: این ‏روزها سازمان مذهبی دیانت در ترکیه به یکی از سازمان های خبرساز و مورد توجه رسانه ها تبدیل شده است.‏‎ ‎این سازمان که ‏در واقع اداره امور مذهبی ترکیه است تبدیل به یکی از موضوعات محبوب در رسانه های اجتماعی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که در 3 فوریه، ‏آخرین حکم مذهبی خود را صادر کرد که موجب واکنش هایی شد. در صفحه وب سایت تعاملی این سازمان، که ‏در آن مردم می توانند سوالات خود را ارسال کنند و متخصصین مذهبی پاسخ های خود را به اشتراک بگذارند، موضوع بحث ‏انگیز جدیدی ظاهر شد. ‏
به گزارش نامه نیوز  المانیتور با این مقدمه نوشت: این سوال ساده اما عجیب بود: «آیا با دست چپ غذا خوردن قابل قبول ‏است؟" »
پاسخ متخصص، بر اساس یک روایت معروف داده شد. روایتی که به مسلمانان توصیه می کرد که ‏با دست راست خود غذا بخورند و به آنها آموزش می دهد به کودکان خود نیز همین را تاکید کنند، چرا که «شیطان با دست چپ ‏می خورد.»
جستجویی کوتاه در یوتیوب، نیز چندین رهبر مسلمان ترکیه را نشان می دهد که در مورد این موضوع اتفاق نظر دارند. همین ‏موضوع کافی بود تا تعداد زیادی از مردم در مورد پاسخ مذکور عصبانی شوند. به خصوص افرادی که چپ دست متولد شده اند ‏یا دست راست خود را بر اساس مشکلی از دست داده اند. پرسش آنان این بود که در این دستورالعمل اسلامی برای عذرها و ‏دلایل پزشکی امکان استئنا فراهم شده یا خیر ؟
با این حال دیانت به سرعت به هدف اصلی خشم، استهزا و سارکاسم در ترکیه تبدیل شد. به عنوان مثال، روزنامه نگار روزنامه ‏حریت ، آرتوگرال اوزاکو با قطعه طنزآمیزی که در آن اظهار شگفتی نیز دیده می شود، به جزییات این فتوا پرداخت و گفت: ‏زمانی که زمینی ها در نهایت موفق به سفر به ونوس می شوند. آن هم ونوسی که در جهت مخالف با دیگر سیارات می ‏چرخد، تکلیف ملت با دست چپشان چه خواهد بود؟
جالب است که در زبان ترکی استانبولی ، فعل «خوردن» می تواند به معنای سرقت و دست درازی به اموال یا حقوق فردی تلقی ‏شود. بر همین اساس نیز اسمث اوزل، یک شاعر برجسته اسلامگرا، در خطابه ای می گوید «پربیراه هم نیست که در این کشور ‏به متجاوزین و مفسدان اقتصادی نیامده که با دست چپ اموال کشور را غارت کنند». این نقل قول از عصمت اوزل اخیرا به شدت، ‏مورد توجه گسترده کاربران شبکه های اجتماعی واقع شده است. ‏
اما در میان این اعتراضات، همه مثل اوزل یا اوزاکو با تمسخر سخن نگفته اند. برخی نیز با خشم و عصبانیت با دیانت برخورد ‏کرده اند. برای مثال یکی از انتقادهای تند و تیز به دیانت این است که چرا این سازمان علیه فساد، خیانت، بی اعتمادی نسبت به ‏اقدامات دولتی و حتی بودجه های قابل توجهی که در اختیار مدیران ارشد دولتی قرار دارد فتوا صادر نمی کند.‏
مورات مورات اوغلو، روزنامه نگار روزنامه سوزکو، می گوید : ‏‏«بودجه وزارت آموزش و پرورش 8.8 درصد افزایش یافته است، در حالیکه سهم دیانت 13.2 درصد افزایش بوده است . در حال ‏حاضر بودجه سال 2018 دیانت بالغ بر 7.7 میلیارد لییر (حدود 2 میلیارد دلار) است.»
در 12 فوریه، خبری منتشر شد که یکی از معروف ترین امامان دینی ترکیه یعنی ایهسان سنوکاک، از مقام خود در دیانت استعفا ‏داد. سنوكاك در ماه نوامبر پس از بحث بر سر موضع خود مبنی بر اینكه زنان شلوارپوش مرتكب گناه شده اند و به جهنم می ‏روند مورد اعتراض واقع شد . پس از آن در ماه فوریه، سنوکاک توصیه کرد که یک مرد باید از بوسیدن دست مادر جوان خود ‏امتناع کند. چرا که ممکن است این موضوع منجر به وسوسه شود. ‏
اما فقط تفاسیر اجتماعی و فرهنگی نیستند که دیانت را به خطر انداخته اند. بلکه درگیر شدن در سیاست نیز به جنجالی شدن دیانت ‏کمک کرده است.
این تنها چند مورد از اقدامات مهمی است که تنها در نیمه اول ماه فوریه‎ ‎توسط دیانت انجام شد و به سرعت به هدف کاربران رسانه های اجتماعی تبدیل شد و آنان را عصبانی کرد. ‏
بسیاری از معترضین می گویند چگونه در شرایطی که بسیاری از رسانه های داخلی ترکیه تحت سانسور شدید قرار دارند و مردم ‏برای انتقاد از ارتش آزاد ترکیه در سوریه تحت تعقیب قرار می گیرند، دیانت آزاد است هر سخنی مطرح کند؟

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۰۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی

به گزارش خبرگزاری مهر، عملیات دیگری که منافقین در خرداد همان سال انجام دادند، عملیات چلچراغ است که به اشغال شهر مهران منجر شد؛ اگرچه منافقین تلاش کردند تا با تبلیغات زیاد این عملیات را بزرگ نشان دهند، اما واقعیت این است که مهران در آن مقطع زمانی، جمعیت زیادی نداشت؛ رجوی و برخی از اعضای گروهک تروریستی منافقین با بالگرد به مهران رفتند و عکس انداختند و به عراق بازگشتند؛ آن‌ها از این کار هدفی را دنبال می‌‎کردند.

چرایی مخالفت منافقین با قطعنامه آتش‌بس

منافقین اصلاً تصور نمی‌‎کردند که قطعنامه آتش‌بس قبول شود؛ منافقین کار را از دست داده تلقی می‌کردند؛ به همین دلیل حدود کمتر از یک هفته بعد از پذیرش قطعنامه آتش‌بس از سوی ایران، یعنی سوم مرداد عملیات «فروغ جاویدان» را در خاک ایران انجام دادند و تا عمق ۳۰ کیلومتری هم پیش رفتند؛ اسم انتخاب‌شده برای عملیات هم بسیار مسخره بود؛ این اسم برگرفته از فیلم جشن‌های ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی است؛ این فیلم اواخر سال ۱۳۵۱ در ۳۰ سینمای تهران و ۴۰ سینمای شهرستان‌های کشور نمایش داده شده بود و بزرگ‌ترین اکران فیلم محسوب می‌شد؛ در نهایت منافقین در تنگه‌ای در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه زمین‌گیر شدند و بعد از نزدیک به ۳ روز گروهک رسماً دستور عقب‌نشینی را صادر کرد.

چرایی زنانه شدن گروهک تروریستی منافقین

این موضوع تا حدی به این مساله بازمی‌گردد که در تحلیل درون‌سازمانی رجوی، زن زودتر رویایی و ذهنی می‌شود و زودتر تغییرات را می‌پذیرد، ضمن اینکه از مرد قابل‌اعتمادتر نیز است؛ تمام فرماندهان ارتش به‌اصطلاح آزادی بخش زن هستند؛ این موضوع به بدبختی‌های عجیب‌وغریبی منجر شد؛ مسعود بنی‌صدر، پسرعموی ابوالحسن بنی‎‌صدر تعریف می‌کرد: در اروپا به یک بچه ۱۰ ساله برخوردم و هویتش را پرسیدم؛ گفت من پدرم در ایران کشته شد؛ مادرم بعد از کشته شدن پدرم در ایران به عراق آمد و ماندگار شد و ازدواج کرد؛ همسر مادرم که از اعضای منافقین بود، پدر جدیدم محسوب می‌شد؛ مادرم کشته شد و پدر جدیدم با خانم دیگری ازدواج کرد؛ هر دوی این‌ها در عملیات «فروغ جاویدان» کشته شدند؛ من الان نمی‌دانم چه دارم.

متأسفانه چنین اتفاق‌های دردناکی در گروهک تروریستی منافقین رخ داده است.

جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی

جنایت‌های منافقین محدودیت زمانی و مکانی ندارند؛ در سال ۱۳۵۱ که هنوز انقلابی رخ نداده بود، ۲ دانشجوی عراقی در حال تحصیل در ایران با گروهک تروریستی منافقین ارتباط برقرار می‌کنند و از منافقین اطلاعات مربوط به مراکز اقتصادی، نظامی، فرودگاه‌ها، پایگاه‌های مستشاری به ویژه آمریکا و اطلاعاتی در مورد گروه‌های داخلی در تضاد با رژیم را می‌گیرند؛ در مصاحبه‌ای که اعضای منافقین در ۲۶ تیر ۱۳۵۲ انجام دادند، از اقدام‌های خود برای آتش‎زدن و بمب‌گذاری در برخی از مساجد تهران حرف زدند؛ جنایت‌های از این دست منافقین در زمان پیش از پیروزی انقلاب زیاد است؛ آن‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم به این روند ادامه دادند.

منافقین در جنایت مرزهای جغرافیایی را نیز رد کرده‌اند و فراتر از مرزهای ایران علیه برخی کشورها دست به جنایت زدند که از جمله آن‌ها می‌توان به جنایت علیه کردها در عراق اشاره کرد.

آن‌ها حتی درون خود نیز دست به جنایت می‌زنند؛ کارهای غیراخلاقی که آن‌ها می‌کنند، نوعی جنایت است؛ مصاحبه‌های اخیر برخی از زنان عضو گروهک تروریستی منافقین درباره فساد اخلاقی در این گروهک، به‌ویژه بی‎اخلاقی رجوی تکان‌دهنده است؛ یک فرد تا چه اندازه می‌تواند پست باشد تا چنین کارهایی را انجام داده و دیگران را مجبور به انجام آن‌ها کند.

منافقین؛ گروهکی با سورپرایزهای متعدد!

سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۴۴ تأسیس شد؛ این سازمان ۱۰ سال بعد در سال ۱۳۵۴ تغییر مواضع ایدئولوژیک داد؛ در ۱۳۶۳ نیز طلاق تشکیلاتی را اجرا کرد؛ گویا گروهک تروریستی منافقین عادت دارد هر ۱۰ سال یک‌بار اعضای خود را سورپرایز کند؛ این قضیه انقلاب ایدئولوژیک و این ماجرای طلاق و ازدواج تلاشی برای آزمایش اعضای منافقین بود تا دریابند که اعضا چه واکنشی در برابر این اتفاق‌ها نشان می‌دهند؛ بیشتر اعضا به جز چند نفر که مساله‌دار شدند، از این تغییرات تمکین و حتی ابراز خوشحالی کردند؛ البته عجیب نیست افرادی که تن به رفتن به عراق تحت سیطره رژیم بعث می‌دهند، از طلاق تشکیلاتی و اتفاق‌های مانند این خوشحال نشوند.

منافقین؛ دگردیسی از سازمان تا فرقه

گروهک تروریستی منافقین مدت‌هاست که با اصطلاح سازمان قابل تعریف نیست، بلکه یک فرقه است؛ ما شاهد دگردیسی این فرقه هستیم؛ در واقع آن‌ها از سازمان به فرقه تغییر ماهیت دادند؛ فرقه مشخصاتی دارد، به این معنا که دچار خودکامگی ایدئولوژیک و افراط در عقیده می‌شود؛ یعنی جان و مال افراد دیگر متعلق به خودش نیست، بلکه به مالکیت فرقه درمی‌آید؛ فرقه تعیین می‌کند که اعضا چگونه فکر و زندگی کنند؛ مثلاً در اردوگاه اشرف دستورالعمل‌هایی برای همه مسائل حتی مسائل روزمره وجود داشت؛ در واقع، کنترل همه‌چیز اعضا در دست سرکردگان فرقه است.

گروگان‌های ابدی

از زمانی که منافقین وارد عراق می‌شوند، ما دیگر نمی‌توانیم از کسانی که در اردوگاه حضور داشتند، به‌عنوان اعضا یاد کنیم، آن‌ها گروگان‌هایی هستند که راه بازگشتی ندارند؛ آن‌ها کاملاً در کنترل هستند و نسبت به خیلی از چیزها بی‌حس شده‌اند؛ سرکوب رفتار را در جلسات نقد و بررسی ارزیابی نفسانی گروهک می‌توان دید؛ حتی اگر کسی خواب می‌دید باید صبح برای مسئول تشکیلاتی خود تعریف می‌کرد؛ همین موضوع سبب شد تا آن‌ها رفته رفته تبدیل به ربات شوند؛ فرقه وطن‌فروش و آدم‌فروش به این کار افتخار می‌کند

خوش‌رقصی برای آمریکا؛ دلیل عملیات‌های منافقین علیه ایران

قصد آن‌ها اجرای نمایشی برای آمریکایی‌ها بود؛ دقیقاً ۲ روز بعد از عملیات چلچراغ یعنی اشغال شهر مهران، کنگره آمریکا حمایت خود را از گروهک تروریستی منافقین اعلام کرده و آن را به‌عنوان اپوزیسیون مورد تمجید قرار داد؛ ۲ هفته بعد از این ماجرا هواپیمای ایرباس ایران در خلیج فارس بر اثر اصابت ۲ موشک شلیک شده از ناو هواپیمابر آمریکا سرنگون شد و ۲۹۰ مسافر آن جان باختند.

کد خبر 6098102

دیگر خبرها

  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز در قشم
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه