Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بند 4 الحاقی قانون بودجه سال 1397 کل کشور، دستگاه‌های اجرایی اعم از قوای سه‌گانه، وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و ... از دریافت سود از حساب‌های بانکی تحت هر عنوان (حساب جاری، پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت) منع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حکم در واقع برای جلوگیری از نوعی درآمدزایی بدون ضابطه وضع شده که از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌ها بین دستگاه‌های اجرایی مرسوم است. این موسسات منابع و مصارف خود به گونه‌ای مدیریت می‌کردند که بخشی از این منابع در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده و خارج بودجه مصوب تحت عناوین مختلف از قبیل تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت، سود سپرده و مشارکت در پروژه‌های اقتصادی بانک‌ها به موسسات باز می‌گشت. تصویب این حکم در راستای شفافیت و انضباط مالی دولت لازم به شمار می‌رود و انتظار می‌رفت که سال‌ها پیش از این مصوب شود.

با این وجود، در بندهای مختلف این حکم برخی از دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌هایی که بموجب قوانین خاص مجاز به دریافت سود هستند، مستثنی شده‌اند که راه سوءاستفاده و عدم اجرای حکم از جمله برای برخی از موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری‌ها، بنیادها، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بورس را فراهم می‌کند. علی رغم این موضوع، حتی این دستگاه‌ها نیز باید سود دریافتی خود را به خزانه واریز کنند و دریافتها و برداشتهای خود را از طریق خزانه انجام دهند که شفافیت عملیات مالی این دستگاه‌ها را افزایش خواهد داد.

در مجموع امید است که تصویب این احکام در قوانین دائمی باعث شفافیت هرچه بیشتر عملیات مالی حاکمیت شود و در مقام اجرا نیز دستگاه‌ها با لابی و رانت و استناد به مستثنیات قانونی از اجرای آن شانه خالی نکنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این دستگاه نوین متکی بر فناوری نیمه رسانا دوبعدی با قابلیت استفاده از نور محیط است تا مانند یک فیلتر هوشمند پیشرفته عمل کند.

پژوهشگران مدعی هستند این فیلتر به بهبود کیفیت عکس هایی که با دوربین های ارزان گرفته می شود، کمک می کند.

این دستگاه کوچک حدود یک در یک سانتیمتر و شامل یک تراشه شفاف با ضخامت بسیار بسیار اندک است که متشکل از آرایه ۱۰۰ در ۱۰۰ پیکسل و فقط از چند اتم ساخته شده است. آیدوغان اوزجان یکی از مولفان پژوهش در این باره می گوید: دستگاه ارزان قیمت فقط چند سانتیمتر است و می تواند دوربین های کم توان را وادار کند مانند دوربین های با کیفیت بالا عمل کنند. این دستاورد دسترسی به عکسبرداری با کیفیت و وضوح بالا را فراهم می کند.

محققان تصمیم داشتند از ماده ای با حداقل جذب نور استفاده و همزمان سیگنالی تولید کنند که برای مقاصد پردازش نور کافی باشد. دستگاهی که در این تحقیق ساخته شده شفاف، ساده و یک سانتیمتر مربع است. این ابزار از یک نیمه رسانای دو بعدی استفاده می کند که به شکل یک ورقه نازک با چند اتم است.

ماده مذکور به دلیل نازکی شفاف است اما ویژگی های آن سبب می شود فوتون هایی که به آن وارد می شوند، میزان رسانایی الکتریسیته را کنترل کنند. محققان با استفاده از چند الکترود نیمه رسانای ۲ بعدی را به یک لایه کریستال مایع متصل کردند تا آن را عملیاتی کنند.

محصول نهایی یک فیلتر هوشمند ۱۰ هزار پیکسلی است که می تواند به سرعت و به طور گزینشی در واکنش به نور به شیوه ای غیر خطی تیره تر شود. به گفته محققان هر پیکسل می تواند از شفافیت کامل به حالت نیمه شفاف تا کاملا تار تغییر وضعیت دهد. نکته جالب تعداد اندک فوتون های مورد نیاز برای ایجاد تغییر چشمیگر در میزان شفافیت است.

این امر پیشرفت قابل توجهی نسبت به رایانش اپتیکی برای پردازش اطلاعات بصری دارد. محققان اپلیکیشنی را نشان داده اند که دستگاه را با دوربین موبایل یکپارچه می کند تا هرگونه درخشندگی و برق افتادگی در عکس ها را کاهش دهد.

این فناوری کاربردهای مصرفی و تجاری متعددی دارد.

کد خبر 6096318 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم