Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-02@03:38:25 GMT

خوشمزه ای که سلول های پوستی را جوان می کند

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۲۰۵۹

خوشمزه ای که سلول های پوستی را جوان می کند

رکنا: کدو حلوایی خواص فراوانی دارد و یکی از مهم ترین خاصیت کدو حلوایی پیشگیری از پیری زودرس سلول های پوستی است.

کـــــدو حلوایی به‌دلیل داشتن کاروتنوئیدها سلول‌های بــــدن را از سرطان دور نگه می‌دارند. علاوه بر این، این ترکیبات آنتی‌اکسیـــدان محافظ سلول‌های پـــــوستی محسوب می‌شوند و از پیری زودرس سلول های پوستی پیشگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کدوی بزرگ و نارنجی رنگ حاوی 93‌درصد آب است

 کدوحلوایی مانند پرتقال، سیب‌زمینی شیرین و هویج حاوی میزان زیادی بتاکاروتن است. این آنتی‌اکسیدان نقش مهمی‌در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. شما می‌توانید با مصرف منظم این سبزیجات گام موثری در پیشگیری از این بیماری بردارید.

مفید برای بعد از ورزش

مصرف یک فنجان کدوحلوایی پخته شده معادل 564 میلی‌گرم پتاسیم به بدن می‌رساند. همین میزان موز حدود 422 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در نتیجه این ماده غذایی پرخاصیت برای ورزشکاران بسیار مفید است. شما می‌توانید بعد از جلسات ورزشی از این سبزی نارنجی‌پوش برای مقابله با گرفتگی عضلانی و داشتن قدرت عملکرد بالا استفاده کنید.

محافظت از پوست

کـــــدو حلوایی به‌دلیل داشتن کاروتنوئیدها سلول‌های بــــدن را از سرطان دور نگه می‌دارند. علاوه بر این، این ترکیبات آنتی‌اکسیـــدان محافظ سلول‌های پـــــوستی محسوب می‌شوند و از پیری زودرس سلول های پوستی پیشگیری می‌کنند.یک کدوی بزرگ و نارنجی رنگ حاوی 93‌درصد آب است بنابراین برای تامین آب بدن و مرطوب نگه داشتن آن فوق‌العاده است.

حاوی فیبرهای غذایی

کدوحلوایی یک منبع خوب فیبر است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. این کدوی بزرگ کم‌کالری است و باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدتی می‌شود. مواد غذایی حاوی فیبر به ما کمک می‌کنند که از پرخوری دور بمانیم و به این ترتیب وزن کمک کنیم.اگر با گرفتن پوست کدو حلوایی مشکل دارید بهتر است ابتدا آن را به چند قسمت تقسیم کرده و در آب یا فر یا به‌صورت بخارپز طبخ کنید. بعد از پخته‌شدن به‌راحتی می‌توانید پوست آن را بگیرید.

برای تمام زمستان

کدو حلوایی حاوی مواد مغذی بی‌نظیری برای گذراندن زمستانی سالم است. رنگ نارنجی آن به‌دلیل وجود بتاکاروتن می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان قوی نیز حافظ سلامت سلول‌ها و بدن است. به عقیده متخصصان برای جذب هر چه بیشتر بتاکاروتن به مقدار اندکی چربی نیاز است. می‌توانید به روغن زیتون یا روغن گردو و به‌طور کلی روغن های گیاهی سالم متوسل شوید. شما می‌توانید از تخمه‌های داخل کدو نیز استفاده کنید. باید بدانید که این تخمه‌ها گنجینه‌های کوچکی هستند که شما را سالم‌تر نگه می‌دارند. این تخمه‌ها برای ارتقای سلامت هورمونی خانم‌ها و مقابله با سندرم پیش از قاعدگی مفید هستند. این تخمه‌ها باعث بهبود خلق و خوی می‌شوند؛ چون سرشار از اسیدآمینه تریپتوفان هستند که برای تولید سروتونین مفید است؛ بنابراین می‌توانید از آنها به‌جای هله‌هوله‌های معمولی یا داخل سالاد استفاده کنید.

حاوی پتاسیم فراوان

به عقیده محققان کدوحلوایی حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است. مواد غذایی حاوی پتاسیم به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی‌وعروقی و همچنین کنترل فشار خون کمک زیادی می‌کنند. این ماده معدنی همچنین برای انقباض‌های عضلات قلب Heart لازم و ضروری است و قادر است برخی از مشکلات و بیماری‌های این ارگان حیاتی را دفع کند. شما می‌توانید در کنار غذای افرادی که قلب حساسی دارند و همچنین سالمندان مقداری پوره کدو حلوایی قرار دهید. این ماده غذایی برای افراد مسن، مبتلایان به دیابت Diabetes و همچنین مبتلایان به پرفشاری خون بسیار مفید است. توجه داشته باشید که پتاسیم همچنین به بهبود عملکرد کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی کمک می‌کند. البته افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می‌برند باید در مصرف آن احتیاط کرده و دچار زیاده روی نشوند. پتاسیم به حفظ تناسب اسید و باز بدن کمک زیادی می‌کند. بهتر است بدانید که کمبود پتاسیم می‌تواند باعث افزایش کرامپ‌های عضلانی، دردهای شکمی‌و یبوست شود.

سرشار از موادمغذی

از کدو حلوایی برای تهیه مربا، دسر و انواع غذاهای فصلی استفاده می‌شود. این نوع کدو انواع مختلفی دارد و حاوی ویتامین A و ویتامین C فراوان است. حتما می‌دانید که جذب ویتامین A فراوان برای سلامت چشم‌ها، پوست و مراقبت از مخاط‌ها (مجاری تنفسی و ادراری) در برابر عوامل بیماری‌زا مفید است. این ویتامین همچنین به سلامت درونی بدن کمک کرده و نقش موثری در رشد استخوان‌ها و احیای بافت‌ها دارد. ویتامین C نیز شهرت زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد چون باعث تقویت سیستم‌ایمنی بدن می‌شود. این ویتامین همچنین به جذب بهتر آهن موجود در مواد غذایی کمک می‌کند. باید بدانید که این ویتامین به خانواده آنتی‌اکسیدان‌ها تعلق دارد و با آنتی‌اکسیدان‌های مخرب سلول‌ها مقابله می‌کند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها باعث حفظ جوانی سلول‌ها می‌شوند و آنها را از پیری زودهنگام دور می‌کنند.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۲۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران

فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. یافته‌های پژوهشگران برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، کارآزمایی بالینی از سوی امین احمدی، سودابه اعلاتاب، رضا مقدسعلی، ایرج نجفی، سروش شکرچیان از پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ماستریخ هلند به بررسی تأثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی خود فرد، بر عملکردی صفاق و التهاب آن در افراد تحت دیالیز پرداختند.

در همین ارتباط باید گفت؛ بیماری مزمن کلیه (Chronic kidney disease) یک نارسایی آرام، پیش رونده و غیرقابل برگشت در کلیه است که حدود هفتصد میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

پیشرفت این بیماری می‌تواند تا تخریب کامل کلیه و نیازمند شدن فرد مبتلا به پیوند کلیه یا دیالیز روزانه ادامه پیدا کند. اگر دیالیز دیگر قادر به تصفیه مایعات و محلول‌ها به میزان مورد نیاز برای بیمار نباشد، شرایطی با عنوان ناکارآمدی اولترا فیلتراسیون اتفاق می‌افتد که منجر به بی‌فایده شدن دیالیز برای بیماران می‌گردد.

 فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. این شرایط برای حدود ۲۰ درصد از بیماران با سابقه دیالیز طولانی اتفاق می‌افتد. با پیشرفت پزشکی بازساختی (پزشکی ترمیمی) در چند دهه اخیر تلاش‌هایی برای سلول درمانی فیبروز صفاقی صورت گرفته است.

نتیجه این پژوهش که در نشریه بین المللی Archives of Iranian Medicine منتشر شده است، نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی باعث بهبود جزئی در اولترافیلتراسیون و کاهش اندک التهاب در بیماران می‌گردد.

یافته‌های این پژوهش برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!