Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی صبح امروز در یک نشست خبری در مورد وضعیت ساماندهی موسسات غیرمجاز اظهار داشت: موضوع صندوق های قرض الحسنه و تعاونی ها به قبل از انقلاب برمی گردد و به موجب قانون در سال٥٠ تعاونی خدمات روستایی تشکیل شد اما پس از انقلاب موضوع ربوی بودن آنها مطرح شد و ادامه فعالیت آنها منتفی شد و پس از آن عموم صندوق ها در دهه ٦٠ تشکیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اما متاسفانه تعدادی از آنها به دلیل تخلفات به خصوص در دهه ٨٠ ورشکسته شدند.

حیدری گفت: پس از تأسیس وزارت تعاون در دهه ٧٠ حمایت از این بخش مدنظر قرار گرفت که قرار بود این تعاونی‌ها در صورت توافق فعالیت خود را آغاز کنند.

حیدری تصریح کرد: أوج فعالیت این تعاونی ها در دهه ٨٠ بود که مجموعه مشکلات آنها در صندوق های قرض الحسنه زمینه ساز این شد که لایحه‌ای از سوی دولت نوشته شود و قانون برای اجرا ابلاغ شد و ایین نامه آن در سال ٨٦ به بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی خاطر نشان کرد: امروز از درخواست تا صدور مجوز برای ایجاد صرافی و صندوق قرض الحسنه زمان محدودی صرف می شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: امروز اتفاق مثبت در صندوق های قرض الحسنه این است که می توانند با أخذ مجوز فعالیت خود را شروع کنند.

وی گفت: تا امروز ٢٥٠ تعاونی اعتباری توانستند مجوز بگیرند و در محل استقرارشان به فعالیت پولی بپردازند.

حیدری افزود: همچنین در صورت تصویب،  راه برای تعاونی های صنفی باز خواهد شد.

وی گفت: سال ٩٦ سال پایان فعالیت موسسات غیرمجاز عنوان شد زیرا آثار مخرب این تعاونی ها و صندوق های کشور کم نیست.

حیدری تصریح کرد: تعدادی موسسه غیرمجاز در کشور بودند که رقابت مخرب در افزایش نرخ سود سپرده داشتند که تبعات آن به معیشت مردم فشار می آورد.

وی افزود: به گونه ای که استراتژی و عملیات بانکی مختل شده بود و تبعات ریسک نسنجیده آنها گریبانگیر مردم هم شده بود.

این مسئول بانک مرکزی گفت: عدم پایبندی به مقررات و ریسک های موجود باعث شد که مشکلاتی بوجود آید اما بانک مرکزی با آنها برخورد کرد و امروز موسسه غیرمجازی نیست تا بتواند ادامه دهد.

وی افزود: با همدلی سه قوه موسسات غیراعتباری ساماندهی شدند و مجلس شورای اسلامی نیز مواردی را تصویب کرد که امروز امکان ایجاد موسسه غیر مجاز در کشور ممکن نیست و بانک مرکزی از شکل گیری آنها جلوگیری می کند.

وی گفت: نحوه رفتار بانک مرکزی در ارتباط با این تعاونی ها متفاوت بود ، در مورد تعاونی اعتباری منحل شده فرشتگان، افضل توس و .. برخوردها متفاوت بودند.

حیدری خاطر نشان کرد: ساماندهی موسسه اعتباری فرشتگان صورت گرفت این موسسه  ٤٥٨ هزار نَفَر سپرده گذار داشت و سود سپرده آنها از شهریور ماه پرداخت نشده بود و به سپرده گذاران زیر ٢٠٠ میلیون تومان دارایی های انها  پرداخت شد.بر أساس این سیاست تاکنون سپرده های ٤٥٢ هزار ٣٣٦ نَفَر پرداخت شده و تنها کمتر از یک درصد انها باقی مانده که سپرده های انها نیز به زودی تسویه خواهد شد.

حیدری تصریح کرد: تعاونی بعدی که در دستور کار است تعاونی اعتبار البرز ایرانیان است که تعدادشان ٤٤ هزار و ٧٨١نفر است که مقرر شد به اعضای این سپرده گذاران نیز پرداخت داشته باشیم .

وی افزود: تا امروز ٤١ هزار و ٧٣١ نَفَر تعیین تکلیف شدند و به سپرده گذاران بالای ١٠٠ میلیون تومان متناسب با بدهی پرداخت ها انجام می شود.374  هزار و ٢٤٦ نَفَر هم تعداد سپرده گذاران تعاونی وحدت هستند که تاکنون ٩٧.٣ درصد انها تعیین تکلیف شدند.

حیدری گفت: در مورد أفضل توس هم ٩٩ درصدشان تعیین تکلیف شده اند و هیچ سپرده گذاری بدون پرداخت باقی نمانده است.دو تعاونی بدر توس و تعاونی ولیعصر رباط کریم هم تعیین تکلیف شده اند و کار ساماندهی شان در دست انجام است.

حیدری افزود: 20 هزار میلیارد تومان برای ساماندهی تعاونی های غیرمجاز از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شد که تاکنون ١٨.٥ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: در توزیع اعتبارات شهرستانی باید همه شهرهای تابعه شهرستان بروجن مورد توجه قرار گیرد.

عبدالله صفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که در توزیع اعتبارات شهرستانی باید همه شهرهای تابعه شهرستان بروجن مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: فرهنگسرای شهر گندمان در سال ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی، در سال ۹۰ شروع به کار کرده است و تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، و امروز تکمیل و بهره‌برداری این پروژه نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی گفت: اختصاص اعتبار هفت میلیارد تومانی جهت هم‌سطح و دو بانده شدن ورودی شهر گندمان و تخصیص بودجه‌ای جداگانه جهت استقرار بازار بانوان شهر سفیددشت باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار به منظور رفیوژ بلوارامام رضا (ع) شهر فرادنبه، تاکید کرد: این محور، جاده اصلی و شاهراه شمال به جنوب است و روشنایی آن ضروری است.

صفیان ادامه داد: اجرای فاز دوم پارکینگ وسایل نقلیه شهر نقنه، آرامستان نقنه، تکمیل فاضلاب شهر فرادنبه، احداث ساختمان دادگاه بخش بلداجی و ایجاد سالن در مجاورت آرامستان جدید شهر بلداجی از اولویت مطالبات مردم شهرستان بروجن است.

کد خبر 750859

دیگر خبرها

  • هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
  • تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • تخصیص ارز برای واردات تاکسی‌های برقی از سوی بانک مرکزی
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • تخصیص ارز تاکسی‌ های برقی تهران توسط بانک مرکزی