Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پهلوان نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به همین منظور قرار است سه هکتار زمین از طرف اداره منابع طبیعی به مجموعه حریم این شهر اضافه شود تا بعد از انتقال واحدهای مسکونی و تجاری به آنها آزاد سازی آثار تاریخی محقق شود.
وی ادامه داد: بعد از الحاق این سه هکتار 'طرح جامع جدید' نشتیفان مدون و شرط سازمان یونسکو برای ثبت آسبادهای تاریخی این شهر در فهرست آثار جهانی محقق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندار خواف گفت: علاوه بر سایر زیرساختهای اقامتی موجود پنج اقامتگاه بوم گردی امسال در این شهرستان از جمله در بخش جلگه زوزن و در جوار آسبادهای تاریخی نشتیفان به بهره برداری رسیده و در تعطیلات نوروزی آتی پذیرای مسافران نوروزی است.
وی افزود: برای ایجاد شادی و نشاط و با هدف معرفی بیشتر هویت فرهنگی و تاریخ کهن خواف در تعطیلات نوروزی جشن نوروزگاه به عنوان یکی از سه شهرستان خراسان رضوی در این شهرستان نیز برگزار می شود.
او برگزاری موسیقی و بازیهای بومی و محلی، جشنواره غذاهای سنتی، جشن سبزه و سفره هفت سین را دیگر برنامه های فرهنگی تعطیلات نوروزی در خواف ذکر و بیان کرد: برگزاری غرقه های دائمی آثار تاریخی و صنایع دستی در غیاثیه، نشتیفان و شهر خواف دیگر برنامه های نوروزی به شمار می روند.
پهلوان نژاد ادامه داد: 25 هزار گردشگر داخلی و خارجی از ابتدای امسال تاکنون از جاذبه های گردشگری و تاریخی خواف بازدید کرده اند که حدود 400 نفر آنان خارجی بودند.
مجموعه آسیابهای بادی نشتیفان خواف از بزرگترین مجموعه های خشت، گل و چوب بازمانده از سده های گذشته و بزرگترین و قدیمی ترین مجموعه آسبادهای جهان هستند. ساکنین این منطقه چندین هزار سال است که با تاسیس آسیابهای بادی از جریان هوا بهره برداری کرده اند. درباره پیدایش آسبادها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و اغلب مورخین مبنای آنها را قبل از فتح ایران به دست مسلمین ذکر می کنند. حتی برخی پا را فراتر نهاده و تکوین آنها را به 1700 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می دانند.
ثبت آسبادهای نشتیفان خواف در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو از دو سال پیش مطرح بود. کارشناسان یونسکو در بازدید از آسبادها ثبت این اثر را منوط به آزادسازی حریم آن دانستند.
قنات جهانی قصبه گناباد تیر 1395 به عنوان نخستین اثر از خراسان رضوی در فهرست آثار تاریخی یونیسکو به ثبت رسیده است. از مجموع 450 اثر تاریخی شناسایی شده در خواف 92 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و برای 11 اثر هم تشکیل پرونده شده و مراحل ثبت آنها در دست اقدام است.
خواف مرکب از چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن، و سلامی 110 هزار نفر جمعیت دارد. مرکز این شهرستان مرزی در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. خواف 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
2095/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست رانندگان برای رسیدگی به جاده باریک و خطرناک نشتیفان - قائن + فیلم

جاده نشتیفان - قائن یکی از جاده‌های اصلی بین شهر مشهد تا شهر بیرجند محسوب می‌شود به همین جهت تردد در این جاده بسیار زیاد است، اما از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. یکی از مشکلات اصلی این جاده باریک و خطرناک بودن آن است از سوی دیگر روکش آسفالت آن نیز نیاز به ترمیم دارد.

یک موضوع دیگر که اهمیت این جاده را زیاد می‌کند وجود بزرگترین معدن خاک آهن ایران است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم وضعیت جاده را به نمایش گذاشت و از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان رضوی

بیشتر بخوانید:

مشکلات سیستم روشنایی بخشی از جاده مشکین دشت از زبان شهروندخبرنگار + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • درخواست رانندگان برای رسیدگی به جاده باریک و خطرناک نشتیفان - قائن + فیلم
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود