Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@00:03:20 GMT

مصرف خود سرانه آنتي بيوتيک و عواقب آن

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۷۳۴۷

مصرف خود سرانه آنتي بيوتيک و عواقب آن

خبرگزاري آريا -

آنتي بيوتيک عليه بيماريهاي ويروسي مثل سرماخوردگي و آنفولانزا تاثيري ندارند
آنتي بيوتيک ها (يا در اصطلاح عموم چرک خشک کن ها) در بين داروهاي امروزي، بيشترين داروهاي تجويزي هستند. آنتي بيوتيکها از طريق کشتن ميکروبها يا توقف تکثير آنها با عوامل بيماريزا مقابله ميکنند. پني سيلين ، اولين آنتي بيوتيکي بود که بطور تصادفي از محيط کشت کپک کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه متجاوز از 100 آنتي بيوتيک مختلف وجود دارد که پزشک براي درمان ناراحتي هاي کوچک تا عفونت هاي تهديدکننده حيات از آنها استفاده ميکند، وليکن اگر نابجا مصرف شوند بسيار خطرناک خواهند بود. با شناخت اهميت مصرف بجا و نابجاي آنتي بيوتيکها، شما مي توانيد به سلامتي خود و خانواده خود کمک کنيد.
هرچند برخي آنتي بيوتيکها عليه انواع گسترده اي از عفونتها مؤثر هستند ولي مهم است که بدانيم هر آنتي بيوتيکي تمام عفونتها را نميتواند درمان کند و نيز آنها فقط عليه عفونتهايي بکار ميروند که توسط باکتريها ٬ قارچ ها و انگل هاي بيماريزا بوجود آمده باشند و عليه بيماريهاي ويروسي مثل سرماخوردگي و آنفولانزا تاثيري ندارند. بهترين کاري که شما ميتوانيد در اين مواقع انجام دهيد اين است که اجازه دهيد سرماخوردگي و آنفولانزا، دوره خود را که گاهاً 2 هفته ممکن است طول بکشد ٬ طي کند و فقط علايم راتسکين دهيد. اگر بيماري شما طي 2 هفته بدتر شد يا شروع به بهبود نکرد جهت بررسي بيشتر به پزشک مراجعه کنيد.
بعنوان مثال بيماريهاي زير در اکثر موارد علت ويروسي دارند:
- سرماخوردگي (گرفتگي بيني ٬ گلودرد ٬ عطسه ٬ سرفه ٬ سردرد)
- آنفولانزا (تب ٬ لرز ٬ بدن درد ٬ سردرد ٬ گلودرد ٬ سرفه خشک)
- خيلي از سرفه ها
- برونشيت حاد (سرفه و تب) در بسياري موارد توسط ويروسها ايجاد ميشود.
- فارنژيت (گلودرد) نيمي از اين موارد توسط ويروسها ايجاد ميشود.
- گاستروانتريت هاي ويروسي (اسهال و ...)
و بيماريهاي زير در بيشتر مواقع علت باکتريايي دارند:
- عفونتهاي گوش - آنتي بيوتيکها بر بيشتر و نه کل عفونتهاي گوش موثر هستند.
- عفونتهاي شديد سينوسها (که 2 هفته يا بيشتر طول بکشد.)
- گلودرد استرپتوکوکي
- عفونت ادراري
تنها پزشک است که ميتواند از بين انواع مختلف آنتي بيوتيکها ٬ آنتي بيوتيک مؤثر بر بيماري شما را تشخيص دهد. بعنوان مثال اگر شما عفونت گوش داشته باشيد ٬ پزشک تشخيص ميدهد که چه نوع از باکتريها اغلب ميتواند باعث عفونت گوش شود. اگر عفونتي باشد که بتواند توسط گونه هاي مختلفي از باکتريها ايجاد شود يا توسط باکتريهايي ايجاد شود که قابل پيش بيني نباشد که به چه آنتي بيوتيکي حساس است ٬ آزمايشگاه نمونه هايي از خون ٬ ادرار يا نسج فرد بيمار را ميگيرد و از طريق تکنيک هاي خاصي مثل رنگ آميزي يا کشت به تشخيص باکتريهاي ايجاد کننده عفونت و يا تعيين حساسيت آنها به آنتي بيوتيکها کمک ميکند.
عوامل مؤثر ديگر در انتخاب آنتي بيوتيک از طرف پزشک ٬ اطلاع از سابقه حساسيت بيمار به يک آنتي بيوتيک خاص ٬ قيمت دارو ٬ زمانبندي دوز دارو ٬ عوارض عمومي دارو ٬ سن بيمار ٬ بقيه داروهايي که فرد دريافت ميکند و محل اکتساب عفونت در جامعه است ٬ مثلاً اينکه آيا بيمار در خانه سالمندان زندگي ميکند يا نه ٬ زيرا باکتريهاي متفاوتي در اين گونه محيط ها ميتوانند عامل بيماري باشند.
استفاده از آنتي بيوتيکها در بيماريهاي ويروسي :
- نه عفونت را درمان ميکند.
- نه مانع از سرايت بيماري ميشود.
- نه حال بيمار را بهتر ميکند.
- ممکن است عوارض جانبي خطرناک داشته باشد.
- باعث گسترش مقاومت آنتي بيوتيکي ميشود.
مقاومت آنتي بيوتيکي چيست؟
آنتي بيوتيکها از طريق مقابله با عوامل بيماريزا باعث بقاي زندگي ميشوند ٬ اما بعضي باکتريها آنقدر قوي ميشوند که ميتوانند مقابل اين داروها مقاومت کنند و در نتيجه داروها بخوبي عمل نکنند ، اين يعني مقاومت آنتي بيوتيکي. در اين صورت انواع قويتر باکتريها کشته يا متوقف نميشوند ٬ بلکه مي مانند ٬ رشد ميکنند و گسترش پيدا ميکنند . اين بار ديگر باکتريها سخت تر کشته يا متوقف ميشوند.
مقاومت آنتي بيوتيکي يکي از مهمترين معضلات بهداشتي جامعه امروز است. اين مساله بطور آشکار باعث خطر براي افرادي ميشود که عفونت ساده اي داشته و در صورت درمان تحت نظارت پزشک ميتوانستند بخوبي بهبود يابند ٬ اما با مصرف نابجاي آنتي بيوتيک در دفعات قبل باعث بي تاثير شدن اين داروها شده اند.
زماني که آنتي بيوتيک نتواند تاثير کند، نتيجه اين خواهد بود که :
- بيماري طولاني تر ميشود.
- بيماري پيچيده تر ميشود.
- مراجعه متعدد به پزشک يا حضور طولاني در بيمارستان را به دنبال خواهد داشت.
- نياز به داروهاي گرانتر و سمي تر خواهد بود.
- چه بسا عفونت هاي مقاوم منجر به مرگ ايجاد شود.
فقط خود بيماران تنها کساني نيستند که از اين نتيجه رنج ميبرند ٬ بلکه افراد سالم جامعه هم ضربه خواهند خورد. باکتريهاي مقاوم بسرعت بين اعضاي خانواده ٬ همکلاسي ها و همکاران گسترش خواهد يافت و سلامت افراد جامعه با گونه بيماريزاي جديدي که به سختي و با هزينه زياد درمان ميشود ٬ تهديد خواهد شد.
گونه هايي از انواع باکتريهايي که به آنتي بيوتيک مقاوم شده اند ٬ شامل انواع ايجاد کننده عفونتهاي پوستي ٬ مننژيت ٬ بيماريهاي قابل انتقال از راه جنسي و عفونتهاي دستگاه تنفسي مثل ذات الريه ونيز فارنژيت يا گلودرد چرکي است.
بنابراين:
استفاده بيش از حد يا نادرست از آنتي بيوتيکها ٬ يعني مشارکت در گسترش مقامت در باکتريها

آنتي بيوتيکها از طريق کشتن ميکروبها يا توقف تکثير آنها با عوامل بيماريزا مقابله ميکنند
براي مقابله با اين پديده :
1- در صورت داشتن بيماري ويروسي از پزشک تقاضاي آنتي بيوتيک نکنيد و پزشک را براي تجويز آنتي بيوتيک تحت فشار قرار ندهيد.
2- دوره درمان را حتي در صورت بهبودي کامل کنيد ٬ در غير اينصورت باکتري ها بطور کامل از بين نميروند و باکتريهاي باقيمانده باعث عفونت مجدد ميشوند که ممکن است اين بار مقاوم شده و ديگر به آنتي بيوتيکها جواب ندهند.
3- داروهاي باقيمانده را دور بريزيد و براي روز مبادا ذخيره نکنيد ٬ زيرا آنتي بيوتيک تجويزي روي همان عفونت بخصوص مؤثر و صرفاً براي شما در آن ايام تجويز شده است.
4- دارو را در ساعات معين شده توسط پزشک يا داروساز مصرف کنيد. آنتي بيوتيک زماني مؤثر خواهد بود که بطور منظم مصرف شود.
5- آنتي بيوتيکهاي خود را به ديگران پيشنهاد نکنيد حتي اگر علايم شما يکسان باشد ٬ زيرا ممکن است براي بيماري آنها مناسب نباشد. دريافت داروي اشتباه ممکن است درمان صحيح را به تاخير بيندازد و باکتريها در اين فاصله تکثير پيدا کنند.
6- در مورد نحوه مصرف صحيح آنتي بيوتيکها با پزشک يا داروساز مشاوره کنيد. مصرف نادرست آنها ميتواند جذب آنها را تحت تاثير قرار داده و باعث کاهش يا حذف اثر آنها شود.
7- در صورت فراموش کردن دوز مصرفي يا اشتباه در مصرف ٬ با پزشک يا داروساز مشاوره کنيد.
زماني که شما آنتي بيوتيک را بدرستي مصرف کنيد ٬ بهترين کار را براي سلامت خود ٬ خانواده و اطرافيان انجام داده ايد .
در موقع دريافت آنتي بيوتيک بايد بدانيد که :
- چه عوارضي دارد؟
- براي پيشگيري از عوارض جانبي چه کار ميتوان کرد؟
- بهترين زمان مصرف دارو چيست؟ پس از غذا يا با معده خالي؟
- آيا آنتي بيوتيک مورد نظر با داروي ديگر مصرفي ما مثل داروي جلوگيري از بارداري تداخل دارد؟
- آيا در صورت مصرف با داروهاي ديگر، غذا يا الکل امکان واکنشهاي ناخواسته وجود دارد؟
- بهترين شرايط نگهداري آنتي بيوتيک چيست؟
- روش آماده سازي پودرهاي آنتي بيوتيک را از داروساز سؤال کنيد.
هنگام مراجعه به پزشک او را در جريان مسايل زير قرار دهيد:
- حساسيت دارويي که در گذشته داشتيد.
- رژيم غذايي بخصوصي که داريد.
- حساسيت به داروها يا غذاها
- بارداري و يا شيردهي
- داروهايي که مصرف مي کنيد.
- مکمل هاي گياهي که در حال حاضر مصرف مي کنيد.
- ساير بيماريهايي که به آن مبتلا مي باشيد از جمله فاويسم يا کم خوني داسي شکل.

استفراغ و اسهال از عوارض مصرف آنتي بييوتيک است
عوارض جانبي آنتي بيوتيکها:
عمدتاً شامل ناراحتي هاي ملايم گوارشي ٬ تهوع ٬ اسهال يا مدفوع نرم است. بعضي آنتي بيوتيکها ممکن است باعث حساسيت به نور آفتاب شوند.
درصورت داشتن عوارض زير با پزشک تماس بگيريد:
استفراغ ، اسهال آبکي شديد، دردهاي شکمي شديد، پلاکهاي سفيد بر روي زبان ، وجود ترشح يا خارش واژن ( ناحيه تناسلي خانمها)
واکنش هاي حساسيتي:
بعضي افراد به بعضي گروههاي آنتي بيوتيکها (عمدتاً گروه پني سيلين ها) حساسيت دارند ، در اين صورت پزشک در صورت آگاهي، آنتي بيوتيک آن گروه را تجويز نخواهد کرد. علائم حساسيت شامل جوشهاي ريز قرمز ، خارش ، کهير ٬ ورم لب ٬ صورت و زبان و موارد شديدتر مثل سختي در تنفس و کاهش فشار خون مي باشد.
در خانمها ٬ علاوه بر موارد فوق بايد به نکات زير توجه شود:
1- ممکن است مصرف آنتي بيوتيک منجر به عفونت قارچي واژن شود ٬ علت اين مساله اين است که در اثر مصرف اين داروها ٬ باکتريهاي معمول که در واژن زندگي مي کنند ٬ کشته ميشوند و در نتيجه قارچ بسرعت رشد ميکند. علائم ٬ شامل يکي يا بيشتر از اين حالتهاست: خارش ٬ سوزش ٬ درد در زمان نزديکي و ترشحات واژن
2- آنتي بيوتيک ممکن است باعث شود تاثير قرصهاي خوراکي جلوگيري از بارداري کم شود ٬ چه بسا در طول دوره درمان با آنتي بيوتيک استفاده از روشهاي ديگر ضد بارداري لازم باشد که در اين موارد بايد از داروساز يا پزشک مشاوره بگيريد.
3 - درخانمهاي باردار ٬ بعضي آنتي بيوتيکها ميتوانند از جفت عبور کنند و به جنين صدمه برسانند.
پزشک بايد از تمام مسائل فوق آگاه باشد.
نکات بهداشتي براي پيشگيري نسبي از ابتلا به عفونتها :
1- دستان خود را به دقت با آب و صابون بشوئيد ٬ علي الخصوص قبل از غذا خوردن ٬ بعد از توالت و تماس با مدفوع (مثل تعويض کهنه بچه)
2- براي جلوگيري از عفونتهاي غذايي ٬ ميوه و سبزيجات را به دقت بشوئيد و گوشت و تخم مرغ را کامل بپزيد.
3- مطمئن باشيد که خودتان و فرزندانتان تمام واکسن هاي لازم را دريافت نموده ايد و يادآورهاي آن را به موقع تزريق نموده ايد.
4- از تماس نزديک فرد بيمار با ديگران حتي الامکان پرهيز شود.
منبع:zums.ac.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با یک مزاح برای تحول کتابخوانی در کشور؛ در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ گفت: عدد دقیقی از سرانه مطالعه نداریم!

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077812 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • جزییات حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز/ یک پزشک: مسمومیت با «متانول» نبوده/ هیچ‌کس به کما نرفته؛ خبر نارسایی کلیوی چند تن دیگر کذب است؛ این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند
  • جزئیات جدید از حادثه مرگبار مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی | پای ماده‌ی دیگر وسط آمد!
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی شیراز/ هیچ‌کس به کما نرفته/ مسمومیت با «متانول» نبوده است
  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو