Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه پرتیراژ انگلیسی زبان نیوز در پاکستان در سرمقاله ای با عنوان 'روابط با ایران' نوشت: هر چند پاکستان نگرانی هایی از حضور هند در بندر چابهار دارد اما اسلام آباد نباید مزایای اقتصادی توسعه روابط با تهران را نادیده بگیرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، به گزارش ایرنا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه یکشنبه در رأس یک هیأت سیاسی - تجاری و به دعوت خواجه محمد آصف همتای پاکستانی خود، سفر رسمی سه روزه خود به اسلام آباد را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظریف در سفر به پاکستان، علاوه بر دیدار با همتای خود، با مقامات عالی رتبه پاکستانی از جمله نخست وزیر، وزیر کشور، رئیس مجلس و فرمانده ارتش این کشور دیدار و درباره گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه در همه زمینه های مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر کرد.
سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد و حضور و سخنرانی در دو مجمع اقتصادی بازرگانان ایران و پاکستان در شهرهای کراچی و پاکستان از دیگر برنامه های این سفر بود.
در این سفر برای تسهیل و ایجاد زمینه های لازم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، به ویژه بخش های خصوصی دو کشور تلاش فراوان شد و اعضای یک هیأت 30 نفره از بخش های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشورمان، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی کردند.
روزنامه نیوز در سرمقاله خود با تاکید بر توسعه روابط بین تهران و اسلام آباد، به فرازو نشیب های روابط دو کشور و تاثیر تحولات منطقه ای به این روابط پرداخت.
در سرمقاله روز پنجشنبه 'روزنامه نیوز' آمده است: سفر 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران به پاکستان زمانی انجام گرفت که روابط دو کشور طی ماه های اخیر فراز و نشیب های زیادی تجربه کرد.دولت پاکستان از گسترش روابط بین هند و ایران و همچنین فعالیت هند در توسعه بندر چابهار به شدت نگران است.در چنین وضعیتی سفر محمدجواد ظریف و هیات همراه به اسلام آباد می تواند باعث کاهش نگرانی ها شود بطوریکه ظریف در این سفر ضمن دیدار با مقامات عالی رتبه پاکستان از شرکت سرمایه گذاران پاکستانی و چینی برای تکمیل بندر چابهار استقبال کرد.
پیشنهاد ایران برای شرکت شرکتهای پاکستانی در بندر چابهار فرصت تازه ای در اختیار پاکستان قرار می دهد فرصتی که نباید از دست رود .
در ادامه این سرمقاله آمده است:جواد ظریف در سفر اخیر خود گفت که هیچ دلیلی ندارد که جمهوری اسلامی ایران نگران پیوستن پاکستان به ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان باشد و پاکستان نیز نباید نگران توسعه رابطه بین تهران و دهلی نو باشد . اظهار نظر ظریف از این جهت دارای حائز اهمیت است که ژنرال راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان ریاست ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی را به دست گرفته است و پاکستان نیز اخیرا اعلام کرده که نیروهای تازه نفس به عربستان می فرستد.
در این سرمقاله آمده است:البته دولت پاکستان همیشه سعی کرده است در تعامل و روابط با تهران و ریاض همیشه توازن را رعایت کند.
توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران برای پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا که گسترش تبادلات بازرگانی باعث شکوفایی و رفع برخی از نیازها در این کشور می شود .
روزنامه نیوز پاکستان در ادامه نوشت:وزیر امور خارجه ایران در سفر به اسلام آباد با خواجه آصف همتای پاکستانی و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش دیدار کرده و درباره موضوعات مورد علاقه به رایزنی پرداخت.
دو کشور در کنار توسعه روابط اقتصادی باید در زمینه تقویت همکاریهای امنیتی اطلاعاتی و نظامی نیز با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند زیرا که هر دو کشور از سوی برخی گروههای تبهکار و تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش به شدت تهدید می شوند، بنابراین دو کشور برای ریشه کنی این گروه خطرناک باید همکاری متقابل داشته باشند .
در پایان این سرمقاله آمده است:برای توسعه روابط بازرگانی، دو کشور همچنین نیازمند به احیاء روابط بانکی هستند زیرا که تا زمانی که تبادلات مالی بین دو کشور صورت نگیرد بازرگانان و تجار دو کشور نمی توانند از ظرفیت های موجود در دو کشور استفاده کنند.
با توجه به اهمیت سفر هیات 30 نفره ایرانی به پاکستان ممکن است برخی اختلافات همچنان باقی بماند، اما تلاش دو کشور برای توسعه روابط در حوزه اقتصاد و تجارت می تواند زمینه را برای رفع سوء تفاهم ها فراهم آورد.
آساق**6125**3404

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد؛ پس از حمله ماه گذشته به یک اتوبوس مسافربری در مسیر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان به نقطه صفر مرزی با جمهوری اسلامی ایران در شهر «تفتان»، گزارش ها حاکی است محدودیت و قوانین سختی برای سفر زائران و گردشگران پاکستانی به ایران اعمال شده است.
براساس این گزارش درحال حاضر هیچ زائر یا گردشگر پاکستانی نمی تواند با شرکت‌های اتوبوس‌رانی خصوصی از مسیر «کویته» عازم ایران شود و دولت محلی با شرکت‌هایی که اقدام به حمل زائران و گردشگران کنند؛ برخورد قانونی می کند.
به گفته منابع خبری دولت محلی ایالت بلوچستان بار دیگر اعزام زائران و گردشگران پاکستانی به ایران تحت حفاظت شدید نیروهای ارتش این کشور را آغاز کرده است، اما به دلیل عدم ارائه برنامه دقیق در این زمینه مسافرانی که قصد سفر به ایران دارند وادار به اقامت یک الی دو هفته در شهر کویته می‌شوند.
زائران و گردشگران پاکستانی باید پس از رسیدن به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان برای دریافت بلیط اتوبوس هایی که تحت تدابیر شدید ارتش عازم مرز ایران می‌شوند؛ ثبت نام انجام دهند.
بنا بر اعلام رسانه های محلی بلوچستان پاکستان اعمال این محدودیت‌ها در چند روز گذشته تحصن و اعتراض شرکت‌های اتوبوس‌رانی خصوصی این ایالت را نیز درپی داشته است.
گفتنی است بسیاری از رهبران مذهبی پاکستان باتوجه به نزدیکی ایام محرم و اربعین حسینی که در آن ده‌ها هزار نفر از زائران پاکستانی عازم ایران و عتبات عالیات می‌شوند رسیدگی فوری مقامات دولت محلی و رفع محدودیت‌های سفر به ایران را خواستار شده‌اند.
ماه گذشته بر اثر حمله گروهی از افراد ناشناس به یک اتوبوس مسافربری در منطقه «نوشکی» در ایالت بلوچستان این کشور ۹ شهروند پاکستانی که عازم ایران بودند کشته شدند.
پس از این حمله تدابیر امنیتی ویژه در مسیر های منتهی به مناطق مرزی ایران و پاکستان اتخاذ شده است.
این درحالی است که سفر زائران و گردشگران پاکستانی به ایران از مسیر گذرگاه مرزی «ریمدان» در جنوب پاکستان هیچگونه محدودیتی ندارد؛ اما در یک ماه گذشته وقوع سیل در شهر «گوادر» و مناطق اطراف این گذرگاه مرزی به اختلال موقتی درعبور و مرور در گذرگاه مرزی «ریمدان» منجر شده است.

دیگر خبرها

  • تشدید محدودیت‌ها برای گردشگران پاکستانی در سفر به ایران
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران
  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند
  • ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان آزاد می‌شوند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است