Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:18:20 GMT

سران کشورهای آسیای مرکزی در آستانه گرد هم آمدند

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۱۶۵۲۹

سران کشورهای آسیای مرکزی در آستانه گرد هم آمدند

باکو – ایرنا – سران پنج کشور آسیای مرکزی روز پنجشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان گردهم آمدند و بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و مقابله با تروریسم و افراطی گری تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ' کازینفورم ' نورسلطان نظربایف ، شوکت میرضیایف ، سورونبای ژئن‌بیکف ، امامعلی رحمان ،روسای جمهوری قزاقستان ، ازبکستان ، قرقیزستان و تاجیکستان و نیز «آکجا نوربردی اوا» رییس مجلس ترکمنستان در این دیدار مشورتی، بر همکاری های متقابل در منطقه تاکید کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهوری قزاقستان در این گردهمایی ، با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای آسیای مرکزی گفت : دیدار امروز سران کشورها به تعمیق روابط دوستی تحرک خواهد بخشید .
وی با اشاره به اینکه برگزاری دیدار سران کشورهای آسیای مرکزی، ابتکار شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان بوده خاطر نشان کرد ، 9 سال پیش نیز سران کشورهای آسیای مرکزی دیداری مشابه برگزار کرده بودند .
وی افزود: قزاقستان همواره برای برقراری همکاری تنگاتنگ با همه همسایگان خود و به ویژه کشورهای آسیای مرکزی که با آنها دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد ، تلاش کرده است .
نظربایف در این دیدار ایجاد زیر ساختهای ترانزیتی از سوی قزاقستان برای حمل و نقل محموله ها از طریق این کشور تا چین ، خلیج فارس و روسیه و اروپا را مورد اشاره قرار داد و در عین حال گفت که از این ظرفیت های ایجاد شده بصورت رضایت بخش استفاده نمی شود .
رییس جمهوری قزاقستان شرایط امنیتی منطقه را نگران کننده خواند و بر ضرورت تقویت همکاری نهادهای امنیتی کشورهای منطقه تاکید کرد .
نظربایف گفت : در این اجلاس همچنین مسایل سرمایه گذاری ، نو آوری ها ، سیاست تعرفه ، گسترش همکاری در حوزه های فرهنگی و انسانی ، توسعه گردشگری و ایجاد کمیسیون کاری پنج جانبه در سطح نخست وزیران تاکید شد .
امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این دییدار توجه حاضران را به توسعه ظرفیت های ترانزیتی آسیای مرکزی ، استفاده بهینه از ذخایر آبی و انرژی و تقویت امنیت منطقه ای جلب کرد .
وی گفت : چالش ها و تهدیدها امنیتی ، افراطی گری ، قاچاق مواد مخدر ، جرایم سازمان یافته فراملی ایجاب می کند تا واکنش های سریع از خود نشان داده و ساز و کارهای اثر بخش را در برابر همه این تهدیدات به کار ببریم .
وی افزود : حل همه این مسایل وظایف مورد اولویت تعامل ما می باشد چرا که تغییر اوضاع در یکی از کشورها می تواند تاثیر منفی به کل منطقه داشته باشد .
شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان نیز اهمیت توسعه همکاری های بازرگانی و اقتصادی ، تعامل در حوزه تامین امنیت و ثبات منطقه ای مورد اشاره قرارداد و گفت : همه فعالیت ها، طرحها و برنامه های مشترک ما موجب تقویت فضای اعتماد و احترام متقابل می شود و به برقراری همکاری های تنگاتنگ تحرک خواهد بخشید .
آکجا نوربردی اوا رییس مجلس ترکمنستان نیز در این دیدار پیام قربانقلی بردی محمد اف رییس جمهوری این کشور را برای حاضران قرائت کرد .
رییس جمهوری ترکمنستان در این پیام همکاری با همسایگان نزدیک در آسیای مرکزی را در اولویت سیاست خارجی کشورش اعلام کرد .
در این پیام ا ضافه شد : ترکمنستان عزم راسخ برای تقویت رو ابط با کشورهای منطقه داشته و از گفتمان اعتماد بخش در همه زمینه های حمایت می کند .
آساق **337*1579

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان عازم گامبیا شد

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا سفر کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.

در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه 15 و 16 اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو‌ پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد. 

امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین المللی تبیین خواهد کرد.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیاپانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • امیرعبداللهیان عازم گامبیا شد
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی
  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی