Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوالالامپور - ایرنا – سخنگوی دولت فیلیپین، خروج این کشور از دیوان بین المللی کیفری
(ICC) را «شروعی برای پایان» این دادگاه مستقر در لاهه خواند چرا که کشورهای بیشتری به پیروی از فیلیپین عمل خواهند کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از رسانه فیلیپینی «ای. ان. سی»، اعلام خروج فیلیپین از معاهده بین المللی «اساسنامه 1998 رم» که به تشکیل دیوان کیفری بین المللی برای بررسی جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جرائم جنگی منجر شد، پنج هفته پس از آن صورت می‌گیرد که برای «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین، پرونده‌ای در این دیوان به اتهام «جنایت علیه بشریت» باز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته «هری راک» سخنگوی دولت فیلیپین، باز شدن پرونده‌ای که «دوترته» را برای برنامه مبارزه با مواد مخدرش متهم به «جنایت علیه بشریت» می‌کند، «ناقض اساسی ترین وظایفی است که دیوان کیفری بین الملل، ملزم به رعایت آن است».
هنوز هیچ مقامی از دیوان کیفری لاهه، نسبت به اظهارات مقامات فیلیپینی درباره این دادگاه، پاسخی ارائه نکرده اند.
پیش از این، در پی انتقادهای گسترده مجامع بین المللی و گروه‌های مدنی از برنامه پر تلفات و سختگیرانه مبارزه با مواد مخدر فیلیپین، دوترته از آنچه که «حملات بی اساس، بی سابقه و عصبانی کننده» علیه خودش خوانده بود، ابراز خشم کرد و اعلام کرد فیلیپین را از «اساسنامه رم» خارج خواهد کرد.
سخنگوی دولت فیلیپین در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد که به عقیده وی، یک گروه لابی کننده «توطئه گر» علیه فیلیپین در آژانس‌های حقوق بشری سازمان ملل وجود دارد و دیوان کیفری نیز تحت تأثیر آن، می‌خواهد چهره رئیس جمهوری فیلیپین را «در دادگاه افکار عمومی» خدشه دار کند.
وی همچنین عنوان کرد: دیوان کیفری بین المللی یک متحد اصلی را در آسیا از دست داده است.
«راک» که خود از حقوق دانانی بود که در سال 2011 برای ملحق شدن فیلیپین به دیوان کیفری بین المللی فعالیت کرده بود، بیان داشت: هیچ کشور جدیدی به این دیوان ملحق نخواهد شد که ما به عنوان اولین کشور مدافع حقوق بشر، شناخته می‌شویم.
از سوی دیگر منتقدان دوترته در پی تصمیم وی برای خروج این کشور از یک معاهده بین المللی، آن را نشانه‌ای واضح از گناهکار بودن رئیس جمهوری فیلیپین دانستند که از محاکمه شدن ترس دارد. گروه‌های مدنی همچنین از تصمیم خروج این کشور از دادگاه لاهه انتقاد کردند.
«جود سابیو» یکی از وکلایی که شکایت از «دوترته» را در دیوان کیفری طرح کرده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای. ان. سی» فیلیپین، صدور قرار بازداشت رئیس جمهوری فیلیپین را در صورت وقوع یک «پیروزی برای عدالت» قلمداد کرده است.
براساس آمارهای رسمی دولت فیلیپین در دوران ریاست جمهوری دوترته نزدیک 5 هزار نفر پس از شروع برنامه مقابله با مواد مخدر از ژوئیه 2016 (تیر 95) کشته شده اند، این درحالی است که نهادهای مدنی و حقوق بشری درآمارهای غیررسمی تعداد قربانیان جنگ مواد مخدر را تا 20 هزار نفر برآورد کرده اند.
آساق****241**1599

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۲۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت دادگاه بین المللی کیفری

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه «المنار»، روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد «بنیامین نتانیاهو» برای جلوگیری از صدور این قرار، تماس‌های فشرده و خاصی با مقامات آمریکایی داشته است.

این روزنامه با تاکید بر اینکه «نتانیاهو» از احتمال بازداشتش، بسیار نگران و مضطرب است، افزود: علاوه بر او ممکن است قرار بازداشت وزیر جنگ و رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هم صادر شود.

دیگر خبرها

  • دیوان بین‌المللی کیفری در جنگ اسرائیل و حماس صلاحیت قضایی ندارد
  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی
  • اسرائیل صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری را جدی می‎‌گیرد
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت در دادگاه بین المللی کیفری
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت دادگاه بین المللی کیفری