Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس محیط زیست شرکت نفت فلات قاره در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا درباره اقدامات زیست محیطی این شرکت در پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی اظهار داشت: طول خط لوله تحت نظارت مدیریت شرکت نفت فلات قاره حدود سه هزار و 800 کیلومتر است.
علیرضا کاظمی صادقی ادامه داد: این میزان خط لوله از نظر تشخیص عیوب، میزان خوردگی، آب شستگی، وضعیت پوشش ها، عملیات توپک رانی تمیز کننده و تزریق مواد شیمیائی به منظور حفاظت از خوردگی داخلی لوله در مناطق عملیاتی تحت کنترل و پایش قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته رئیس محیط زیست شرکت نفت فلات قاره، عملیات پیگ رانی شامل توپک تمیز کننده برای خطوط لوله دریائی اصلی و درون میدانی به صورت دوره ای و معمولا، به طور متوسط هر سه ماه یکبار بسته به شرایط آب همزاد نفت انجام می پذیرد.
این مقام مسئول در شرکت نفت فلات قاره خاطرنشان ساخت: تعمیرات و نوسازی تاسیسات دریایی فروزان و نوسازی تاسیسات دریایی نصر، بهرگانسر، نوروز، ایلام و ابوذر انجام شده است.
وی ادامه داد : همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در راستای افزایش ایمنی های زیست محیطی، نوسازی تاسیسات دریایی میادین رسالت و رشادت نیز در دستور کار شرکت نفت فلات قاره قرار گرفته است.
رئیس محیط زیست شرکت نفت فلات قاره در ادامه به بازرسی جکت ها در میادین نفتی اشاره کرد و اظهار داشت: بازرسی و تعیین نقاط معیوب ضعیف سکو و تاسیسات فرآورش نفت در ناحیه بالای آب در تمام سکوهای نفتی فلات قاره در راستای انجام اقدامات محیط زیستی صورت می گیرد.
وی به پساب های صنعتی ناشی از فعالیت میادین نفتی اشاره کرد و گفت: روش های نوینی برای تصفیه آبهای آلوده به ترکیبات نفتی به وجود آمده است.
به گفته وی، تکنولوژی مورد استفاده در این پکیج ها تلفیقی از شناورسازی با استفاده از گاز به همراه تکنولوژی گریز از مرکز است.
این مقام مسئول در شرکت نفت فلات قاره تاکید کرد: در این روش راندمان جداسازی در حدی است که آب خروجی حاوی نفت کمتر از 10 قسمت در میلیون است.
صادقی کاظمی بیان داشت: همچنین باید گفت در این روش نوین از تصفیه آبهای آلوده به ترکیبات نفتی، ابعاد این پکیج ها بسیار کم و مناسب برای تاسیسات فراساحلی و سکوهای نفتی است.
وی در ادامه گفته های خود به معایب روش های نوین در تصفیه آبهای آلوده به ترکیبات نفتی در میادین نفتی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: عدم کارکرد مناسب در تصفیه پساب های ورودی با دماهای خیلی زیاد، حساسیت اندک نسبت به لرزش سکو و نیز عدم کارایی مناسب در آبهای تولیدی ورودی با غلظت های خیلی زیاد نفت از جمله مهمترین معایب این روش محسوب می شود.
رئیس محیط زیست شرکت نفت فلات قاره همچنین بازده مناسب جداسازی، انعطاف پذیری، عدم حساسیت به نوسانات مختلف و هزینه کم و فضای کوچک مورد نیاز نیز از مزایای استفاده از روش نوین در تصفیه آبهای آلوده به ترکیبات نفتی اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد

 به گزارش تابناک، یک نهاد علمی بین‌المللی توسعه آب‌شیرین‌کن‌ توسط کشورهای عربی تا سال ۲۰۳۰ را عامل شکل‌گیری یک فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس دانست.

ژورنال علمی Scientific Reports از فعالیت شدید کشور‌های عربی در نمک‌زدایی آب دریا ابراز نگرانی کرده و هشدار داد، رهاسازی شورابه سامانه‌های نمک‌زدایی اثرات مخرب گسترده‌ای بر اکوسیستم‌های دریایی خلیج‌فارس دارد که انسان‌ها نیز از آن در امان نخواهند بود.

شورابه‌ها اشباعِ سامانه‌های نمک‌زدایی از هفتاد سال پیش یکی از مهمترین منابع آلوده‌کننده محیط زیست به حساب می‌آیند.

امارات، عربستان، کویت و قطر ۴ کشوری هستند که تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب آب خلیج فارس معادل مصرف کل مصرف آب شرب و صنعت یک سال مردم ایران را نمک‌زدایی کرده و شورابه حاصل را به دریا می‌ریزند.

رهاسازی شورابه به دریا در کنار تغییرات اقلیمی و افزایش تبخیر دو عامل موثر بر شور شدن خلیج فارس و بروز فاجعه زیست محیطی در منطقه هستند.

کارشناس منابع آب صبا شیرودی حجم آب نمک‌زدایی شده در قیاس با خلیج فارس را ناچیز دانسته و معتقد است که خلیج فارس به آب‌های آزاد راه دارد و نسبت شورابه رها شده از سامانه‌های نمک‌زدایی به آب‌های آزاد جهان به حدی است که جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در مقابل، کارشناس زیست دریایی، عظیم رهبری‌فرد می‌گوید که خلیج فارس کم عمق است، دمای آن در ۲۰ سال گذشته بالا رفته و تبخیر افزایش یافته، از طرفی یک درصد افزایش شوری تعادل اکوسیستم را برهم زده و فاجعه در زندگی آبزیان ایجاد می‌کند، کما اینکه در ۲ دهه اخیر زندگی گونه‌هایی از آبزیان را به انقراض برده است.

ایجاد کنوانسیون خلیج فارس با حضور ایران و کشور‌های حوضه خلیج‌فارس ابتکاری است که می‌تواند برنامه نمک‌زدایی از آب دریای کشور‌های این منطقه را کنترل کرده و از بروز فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس جلوگیری کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۱درصدی تولید نفت ایران در خلیج فارس
  • بیمار خارگی با بالگرد در شرایط بد آب هوایی اعزام شد
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • رزمایش دریایی شناورها، گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»