افتتاح نخستین گنجینه میراث اسلامی ایران در خانه مشیرالملک/ نگهداری از ۴۰۰ اثر فاخر در این موزه
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۲۶۱۸۷
آیین افتتاح گنجینه میراث اسلامی به عنوان اولین موزه آثار اسلامی ایران و رونمایی از آثار ارزشمند اسلامی در خانه تاریخی مشیرالملک اصفهان برگزارشد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ آیین افتتاحیه گنجینه میراث اسلامی به عنوان اولین موزه آثار اسلامی ایران عصر امروز در خانه مشیرالملک اصفهان برگزارشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس دپارتمان معماری گنجینه میراث اسلامی در این آیین با بیان اینکه ما در ابتدا برای نام این محل، به جای لفظ فرانسوی موزه از واژه گنجینه استفاده کردیم، اظهار کرد: این گنجینه شامل آثار خوش نویسی، خوش آوایی و معماری است.
حسین قسامی وی با اشاره به ویژگی های معماری ایران بعد از اسلام، عنوان کرد: هنر دینی ما به سمتی در حال حرکت است که برخی به دنبال این هستند که این هنر را هنر ایرانی بنامند و نام اسلامی را از آن حذف کنند.
بزرگ ترین شجره نامه خوشنویسان ایران در گنجینه میراث اسلامی قرار دارد
وی با بیان اینکه بزرگ ترین شجره نامه خوشنویسان ایران در این گنجینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این گنچینه یک کتابخانه هنری با هزار جلد کتاب هنری دایر شذه است.
مدیر گنجینه میراث اسلامی با اشاره به دیگر بخش های این گنجینه عنوان کرد: کلیه آثار مروبط به معماری و بررسی شاخصه های معماری اسلامی در تالارهای این مجموعه موجود است.
حجت الاسلام سید محمد فقیه امامی در ادامه این جلسه با اشاره به ویژگی های خانه مشیرالملک، اظهار کرد: این بنا یکی از بی نظیرترین منازلی است که در اصفهان و ایران وجود دارد که به خوبی حفظ شده است.
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه قدمت این خانه به پیش از دوره مشیرالدوله برمی گردد، عنوان کرد: اجداد مشیرالدوله اصالتا اهل شیراز هستند.
در دوران قاجاریه به خانه ها و آثار ایرانی ظلم شد
وی با بیان اینکه در دوران قاجاریه به خانه ها و آثار ایرانی ظلم شد، عنوان کرد: برخی از آثار نیز در دوره های قاجار نیز به فروش رفت که هتل عباسی نمونه این آثار بوده است.
فقیه امامی ادامه داد: ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه بالغ بر 50 بنای باقی مانده از دوران قبل را در اصفهان تخریب کرده که نمونه این ظلم ها است.
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه ضلع غربی این بنا به پروژه ها و تحقیق های دینی اختصاص پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: ضلع شرقی این بنا به عنوان یک سالن آمفی تئاتر برای اهداف دینی استفاده شده و درس خارج علمای قم در این ضلع پخش می شود.
وی با بیان اینکه ضلع شمالی این بنا یک بنای باشکوه در معماری است، خاطرنشان کرد: تنها سه بنای نه دری در سطح کشور باقی مانده است که این خانه سالم ترین این بناهای نه دری است.
فقیه امامی با بیان اینکه ضلع شمالی این خانه از یک حوضخانه تشکیل شده و بزرگ ترین بادگیر بناهای اسلامی را بر روی خود دارد، عنوان کرد: ترکیب زیبایی از آینه و گچ در این حوضخانه به کار رفته است که دلبری می کند و این جا را به عنوان نگارخانه آثار اسلامی استفاده کردیم.
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه آثار اسلامی ما در زمینه عرضه با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: مکانی که به هنرمند بتواند اثر اسلامی خود را عرضه کند در سطح کشور وجود ندارد و در برخی از بخش ها کم کاری شده است.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم در بخش نگارخانه به این ظرفیت بپردازیم و از این زمینه حمایت کنیم.
شاه نشین بنای مشیرالملک تبدیل به موزه شده است
فقیه امامی با بیان اینکه شاه نشین این بنا به بخش موزه اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: بزرگ ترین مجموعه دار آثار اسلامی یک یهودی اصفهان الاصل با 40 هزار اثر است.
بهترین موزه های اسلامی دنیا را مسیحیان و غیرمسلمانان اداره می کنند
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه بهترین موزه های اسلامی دنیا را مسیحیان و غیرمسلمانان دارند، عنوان کرد: بهترین موزه اسلامی دنیا در آلمان مشغول به فعالیت است که آثار متعددی را در خود جای داده است.
وی تصریح کرد: موزه هایی هم که در کشورهای اسلامی وجود دارد، مانند موزه استانبول، مالزی و قطر زیر نظر وهابیت خبیث فعالیت می کند.
فقیه امامی با بیان اینکه نیم نگاهی به بحث گردشگری در این بنا داریم، اظهار کرد: بنا بر اطلاعات مجله میراث فرهنگی اگر 32 میلیون گردشگر به کشور وارد شود، می توانیم درب چاه های نقت خود را ببندیم، اما متاسفانه برخلاف کشورهای همسایه از این زمینه استفاده نکرده ایم.
نگهداری از 400 اثر فاخر در این گنجینه
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه آثار به دو دسته فاخر و غیر فاخر تبدیل می شوند، اظهار کرد: آثار فاخر ادر این موزه 400 اثر است که سعی می کنیم این تعداد را به یک هزار و دویست اثر برسانیم.
وی با بیان اینکه اگر این موزه را در یکی از کشورهای غربی ایجاد می کردیم، میلیاردها دلار هزینه نیاز بود، عنوان کرد: این آثار را در کشورمان می توان با مبلغ بسیار کم تری تهیه کرد که باید از این فرصت استفاده کرد.
خانه مشیرالملک در آثار ملی به ثبت رسیده است
فقیه امامی خاطرنشان کرد: این بنا در سال 89 در آثار ملی به ثبت رسیده است و شماره ثبت دارد.
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه از ابتدای شروع پروژه ایجاد این گنجینه تاکنون سه مدیرکل میراث فرهنگی تغییر کرده اند، اذعان کرد: متاسفانه هیچ کدام از مدیران تاکنون از این بنا بازدید نکرده اند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۶۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در اینگونه رویدادهای بینالمللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت میشود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان میتوانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی میکنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی میشود که کار صدور ویزای آنها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.
آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران
وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامهای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.
خراسانیزاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.
وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه میپردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم میخورد و به ویژه در دانشگاههای آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشتهاند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.
مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد
رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه میگوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بینالمللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزودهای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینهها روی هفت قطعه آینهکاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم میزند.
وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینکهای وی آر یا واقعیت مجازی، میتواند به لایههای درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی میشود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایشهایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیتهای هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.
نظارت بر نگارخانهها با پرونده الکترونیکی
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره بحث نظارت بر نگارخانهها و صحبتهایی مبنی بر تغییر سیاستهای قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانهها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانهها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانهداران به سامانهای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانهها دارد، باید برنامهها و محتوای نمایشگاههایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانهها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامعتر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانهها باید محتوای نمایشگاهها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب میشود.
انواع تخلفاتی که از گالریها سر میزند
خراسانیزاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانهها سر میزند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در میآید، ۲ تخلف اتفاق میافتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشدهاند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانهداران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.
وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانهداران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده میشود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانهداران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل میکنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و میپذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانهها باشد و با اینگونه تخلفات مقابله شود.
برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمانها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاعرسانی این نمایشگاهها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام میشود اما نمایشگاهها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.
خراسانیزاده در پایان درباره برگزاری بینالها و جشنوارهها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکتکنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکتکنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزهای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی میتوانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.
کد خبر 6090390