Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@20:11:40 GMT

مردم سراسر استان تهران به زیارت اهل قبور رفتند

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۲۶۴۱۴

مردم سراسر استان تهران به زیارت اهل قبور رفتند

تهران- مردم سراسر استان تهران به رسم دیرین در پنج شنبه و جمعه آخر سال به زیارت اهل قبور رفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از آداب و رسوم مردم در پنج شنبه و جمعه آخر سال زیارت اهل قبور است، که این زیارت دیروز و امروز با حضور جمع کثیری از مردم استان تهران در مزار گذشتگان و به خصوص گلزارهای شهدا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم در این زیارت برای یاران سفر کرده فاتحه قرائت کردند. 

تهرانی ها، به رسم هرسال با حضور در بهشت زهرا(س) در آخرین پنجشنبه و جمعه سال ۹۶ به زیارت در گذشتگان و شهدا رفتند.

همین امر سبب ایجاد ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی بزرگ ترین آرمستان کشور شده بود و نیروهای پلیس، اورژانس و هلال احمر با تلاش فراوان سعی در ارائه خدمات بهتر به مردم داشتند.

در این بین اقدامات سازمان بهشت زهرا(س) در اجرای طرح «از من بپرسید» در جهت راهنمایی زائران در این آرامستان موفق بود.

اجرای طرح های اطلاع رسانی و مدیریت ترافیکی در بهشت زهرا(س)

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) در خصوص این طرح به خبرنگار مهر گفت: تعداد ۲۵۰ نفر از کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) در قالب اکیپ های اطلاع رسانی با لباس متحدالشکل در سطح بهشت زهرا(س) به مردم اطلاعه رسانی کردند.

سعید خال اضافه کرد: در این طرح که در آخرین پنج شنبه و جمعه سال اجرا شد، با توزیع نقشه ها و برشورهای اطلاع رسانی به شهروندان خدمت رسانی شد، که افزایش رضایت مندی شهروندان را به دنبال داشت.

وی در خصوص مدیریت ترافیکی محورهای مواصلاتی بهشت زهرا(س) نیز اظهار داشت: به همراه سردار مهماندار فرماندهی پلیس راهور تهران بزرگ در پاسگاه زنده یاد سرهنگ حسنی جهت راهبری و کنترل وضعیت ترافیکی منطقه و مسیرها حضور داشتیم و در این راستا ارتباط زنده و پخش لحظه به لحظه از مرکز کنترل وضعیت ترافیک سازمان بهشت زهرا(س) توسط رادیو تهران موج «اف. ام» ردیف ۹۴ مگا هرتز از بعد از اذان صبح صورت گرفت و چگونگی وضعیت ترافیکی محدوده بهشت زهرا(س) به اطلاع مردم رسانده شد.

خال ادامه داد: شهروندان در مسیرهای منتهی به بهشت زهرا(س) از وضعیت ترافیکی این محدوده اطلاعات کسب کردند و در پنج شنبه و جمعه پایانی سال ۹۶ و در آستانه سال نو مسئولین ستادی و میدانی از اذان صبح در سازمان بهشت زهرا(س) حضور داشتند.

وی گفت: از طرفی خط یک مترو تهران از تجریش به سوی کهریزک، هم زمان با پنج شنبه آخر سال به صورت رایگان به مردم خدمت رسانی کرد، تا بتوانیم جمعیت عمده ای از زائران اهل قبور را از طریق وسادل نقلیه عمومی به بهشت زهرا(س) منتقل کرده و از ترافیک جلوگیری کنیم.

در دیگر شهرستان های استان تهران نیز حضور بر مزار درگذشتگان و شهدا که معمولاً در روزهای پنجشنبه و جمعه صورت می‌گیرد، به خوبی اجرا شد، در شهرستان پیشوا، شاهد حضور جمع کثیری از مردم مومن و انقلابی برای زیارت حرم مطهر امام زاده جعفر(ع) بودیم.

اهل قبور از حضور زائران برای زیارت قبورشان آگاه و خوشحال می شوند

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص این رسم پسندیده در گفتگو با خبرنگار مهر به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت می فرمایند « مردگان خود را زیارت کنید؛ زیرا آن‌ها از زیارت شما خشنود می‌شوندو شما هم حاجت‌های خود را هنگام زیارت قبور پدر و مادر از خدا بخواهید؛ زیرا خداوند به‌واسطه دعایی که بر مزار آن‌ها می‌کنید حاجات شمارا برآورده می‌کند. »

حجت الاسلام سید محسن محمودی حضور پرشور مردم در گلزار شهدای حسین رضا(ع) و سید فتح الله ورامین را نشان دهنده عمق فرهنگ مذهبی ملت شریف این شهرستان دانست و گفت: زمانی که می بینیم، مردم با حضور برای زیارت قبور گذشتگان خود و نیز شهدا به سوی آرامستان ها می آیند، از فرهنگ قدردانی از پدر و مادر و والدین و گذشتگان در این افراد با خبر می شویم، که اثار و برکات فراوانی هم برای زائر و هم برای زیارت شونده دارد.

وی اضافه کرد: شهدا گردن ما حق فراوانی دارند و لذا مناسب است، علاوه بر زیارت اهل قبور، به زیارت شهدا نیز بشتابیم و با این عزیزان تجدید میثاق کنیم.

محمودی افزود: زمانی که مومنان به زیارت اهل قبور می روند، درگذشتگان از حضور آن ها مطلع می شوند و این حضور سبب شادی اهل قبور می شود و لذا باید حضور در این اماکن بیش از پیش افزایش یابد.

اقشار مختلف مردم شهرستان بهارستان نیز به‌صورت خانوادگی با حضور بر مزار اموات و شهدا در امام زاده باقر(ع) این شهرستان، ضمن قرائت قرآن و خواندن فاتحه به پخش خرما، حلوا، شکلات و شیرینی پرداختند، تا از این طریق موجبات خشنودی و شادمانی روح درگذشتگان را فراهم کنند.

حضور پرشور مردم شهریار، شمیرانات و دماوند برای زیارت اهل قبور

حضور مردم جمعیت چند ده هزار نفری مردم شهریار در آستان مقدس امام زاده اسماعیل(ع) این شهرستان، به عنوان محلی برای خلوت با خداوند متعال نیز چشم نواز بود.

مردم بر مزار اهل قبور و نیز شهدا، پارچه ای پهن کرده و با گذاشتن قرآن و گل بر روی آن به قرائت آیات الهی و پخش شکلات، شیرینی، میوه و حلوا پرداختند.

خانواده های دماوند نیز پنج شنبه و جمعه آخر سال پرشوری مملو از قدرشناسی رقم زدند.

بر برخی از قبور در دماوند، با دعوت از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و قاریان قرآن‌، سعی شد، تا حال و هوای معنوی خاصی در این اماکن ایجاد شود.

امام زاده صالح(ع) تجریش نیز یکی دیگر از اماکنی بود، که مردم با حضور در آن به زیارت اهل قبور و نیز این امام زاده واجب التکریم پرداختند، شرکت‌کنندگان در این مراسم با قرائت فاتحه، باردیگر یاد درگذشتگان را گرامی داشتند.

در دیگر شهرستان های استان تهران، مانند پردیس، فیروزکوه، پاکدشت، قرچک، رباط کریم، اسلامشهر، قدس و ملارد نیز شاهد حضور پرشور مردم در پنج شنبه و جمعه آخر سال برای زیارت اهل قبور بودیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب در دیدارِ قاریان اعزامی به حج ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه برخی از زائران ثبت‌نامی تا زمان اعزام به حج حدود ۳۰ سال در نوبت خواهند بود، میانگین سنی ۳۵ سال برای قاریان حج امسال را یادآور شد و افزود: افرادی که در سال ۸۵ برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند همچنان در صف هستند و برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند، ولی شما که با قرآن معامله کرده‌اید برای این سفر انتخاب شده‌اید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه این سفر برای بسیاری از افراد دست نیافتنی است، خطاب به قاریان اعزامی به حج گفت: قدردان حضور در سرزمین وحی باشید و از فرصت‌ها استفاده کنید.

او سپس در تبیین نکات و موارد ضروری و اثر گذار در گردهمایی بزرگ مسلمانان، اظهار کرد: با گذشت سالیان، شرایط تغییر یافته و حج امروز نسبت به دوره‌های پیشین با تغییراتی همراه بوده است. یکی از این موارد هم حضور «کاروان قرآنی نور» است که منسجم، هدف‌گذاری شده و ویژه و میزبان معنوی ضیوف الرحمن است.

نواب بیان کرد: حضور در کاروان قرانی نور و خادم قرآن بودن سخت است، ولی حفظ این عنوان با توجه به اینکه در بین مردم چهره می‌شوید سخت‌تر و شرایط برای شما متفاوت خواهد بود.

او همچنین درباره چگونگی بهره‌مندی بیشتر از فضای حج، مسئولیت‌ها و وظایفی که این قاریان در سفر حج به عهده دارند، حضور در گردهمایی‌ها و ارتباط با زائران پیش از اعزام به این سفر توصیه‌هایی داشت و در ادامه تاکید کرد: وقت‌تان را به شکلی مدیریت کنید که بیشترین استفاده را از آن ببرید و صدا و حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید. خدا هم به این کار بزرگ برکت خواهد داد.

سرپرست حجاح ایرانی همچنین گفت: اگر در جایی زائری به کمک نیاز داشت این کار را انجام دهید، چونکه بر اساس آیات قرآن، جبران خدمت با ثواب نیست بلکه با خدمت مشابه از جانب مخدوم و خداست. خدا رحمت کند حاج آقا ابوترابی را، او در عین حال که یک خادم بود به دیگران هم کمک می‌کرد حتی دست شکنجه‌گر خود را در اسارت گرفت و با خود هم‌مسیر کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اعزام کاروان‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و پایان این حضور در دهه اول ماه محرم خواهد بود، از قاریان خواست که برای موسم حج برنامه‌ریزی کنند تا حضوری کاربردی و تاثیرگذار داشته باشند.

محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام این گروه از قاریان گفت: اعضاء این کاروان از برخی استان‌های کشور هستند و تعدادی برای نخستین بار به حج اعزام می‌شوند. این نخبگان قرانی پس از آزمون‌ها و ارزیابی‌های متعدد انتخاب شده‌اند و در مدینه و مکه، قرائت قرآن و اجرای تواشیح خواهند داشت.

او اضافه کرد: متوسط سنی این قاریان در حج امسال، ۳۵ سال است و در این کاروان، سه قاری حافظ کل قرآن، قاری برجسته و گروه تواشیح وجود دارد.

کد خبر 848197 منبع: ایسنا برچسب‌ها حج خبر ویژه حج - سازمان حج و زیارت

دیگر خبرها

  • حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دانشگاه تربیت مدرس
  • آغاز دور جدید تمرینات پاراتکواندو با حضور ساعی و رحیمی
  • معرفی نفرات برتر جشنواره کیش بهشت خانواده
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد