Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیرا برخی از مسئولان منابع طبیعی استانها و شهرستانهای کشور اعلام کردند که درخت پالونیا به جای صنوبر در حاشیه جنگل ها و عرصه های طبیعی شمال و برخی از مناطق دیگر کشور کشت خواهد شد.
پالونیا (Paulownia elongata) درخت بسیار سریع الرشدی است و در مقایسه با سایر درختان، زمان بهره برداری سریعتری دارد و عملکرد تولید چوب آن در هکتار نیز از درختان دیگر بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استحکام بالا، سبک بودن و کیفیت بالای چوب درخت پالونیا آن را برای استفاده در تولید انواع مبلمان، در و پنجره منازل، ساخت جعبه، کانتینر های چوبی، تخته های چند لایه و در نهایت تولید خمیر کاعذ مناسب نموده است.
یوسف گرجی بحری روز شنبه در واکنش به کشت این نوع درخت در شمال کشور به خبرنگار ایرنا گفت : نباید گونه‌های غیر بومی را ناگهان وارد شمال کشور و بلکه هر جای دیگر کرد زیرا تشخیص سازگار بودن یا نبودن گیاهان با محیط جدید، فرایندی دقیق و زمان‌بر است.
وی اظهار داشت: درخت تُندرُشدِ پالونیا (Paulownia) بومی چین است و در ژاپن و لائوس و کره هم می‌روید و در چین، به صورت درخت زینتی در کنار خیابان کاشته می‌شود.
این پژوهشگر تأکید کرد: نظر برخی مبنی بر مقاوم بودن پالونیا در برابر آفات و بیماری‌ها همیشه صحیح نیست زیرا گونه‌های غیر بومی نوئل و نَرّاد نیز در ابتدا آفت و بیماری نداشت ولی وقتی کاشت آن در شمال کشور رواج یافت، به‌تدریج دچار آفات و امراض شد.
گرجی بحری یادآور شد: در ابتدا باید مشخص شود ما با چه هدفی می‌خواهیم درخت غیر بومی پالونیا را در شمال کشور کاشت کنیم و بعد باید بررسی کنیم آیا دارای ویژگی‌های لازم برای تأمین خواست‌هایمان است یا نه.
وی ادامه داد: در ایران، صنوبرهای بومی همچون سفیدپَلَت و سپیدار و تبریزی می‌روید و مردم نیز به طور سنتی آنها را می‌کارند و گونه‌های وارداتی صنوبر، از جمله صنوبر دِلتوئیدِس و صنوبر اورآمریکان نیز در دهه‌های اخیر رایج شده و مشکلی به وجود نیاورده است.
این جنگل شناس بیان کرد: ولی کاشت محدود پالونیا در حدود چهل سال پیش به‌خصوص در استان گلستان آغاز شد اما هیچ‌گاه کاشت آن جدی و فراگیر نبوده است.
گرجی بحری یکی از دلایل گسترش کاشت صنوبر را در شمال کشور، وجود اراضی جنگلی جلگه‌ای و قطعات ده هکتاری برشمرد.
او توضیح داد: یکی از اهداف کاشت صنوبر، استفاده از چوب آن در صنایع چوب و کاغذ بود زیرا چوب صنوبر هم مصرف روستایی دارد و هم می‌توان از آن روکش گرفت و هم به دلیل داشتن الیاف بلند، برای کاغذسازی مناسب است.
این پژوهشگر تأکید کرد: بنا بر تحقیقات انجام شده دربارهٔ درخت پالونیا و مقایسهٔ آن با صنوبر در محدودهٔ شرکت چوب و کاغذ مازندران، اختلاف معنی‌داری بین میزان رشد صنوبر و پالونیا دیده نشد.
به گفتهٔ این جنگل‌شناس، اگر تحقیقات آزمایشی نشان داد که پالونیا گونهٔ مناسبی است، آنگاه باید به صورت پیشاهنگ یعنی در محدوده‌ای چند هکتاری کاشته و نتایج آن بررسی شود.
گرجی بحری افزود: فقط پس از مثبت بودن کاشت پیشاهنگ و صرف پنج تا 10 سال تحقیق می‌توان گفت این گونه برای کاشت وسیع‌تر مناسب است و از حالا نباید به فکر جانشینی آن به جای صنوبر باشیم.
وی تصریح کرد: پالونیا نیازمندی‌های خاصی دارد، ازجمله خاک زهکشی شده می‌خواهد و رس موجود در خاک آن نباید بیشتر از 25 درصد و هوای خاک هم نباید کمتر از 50 درصد باشد.
جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران دارای 90 گونهٔ درختی و 211 گونهٔ درختچه‌ای است و در دهه‌های اخیر تعدادی گونهٔ غیر بومی، از جمله انواع کاج و سرو نیز در آن کاشته شده که بسیاری از آنان به دلیل ناسازگاری، از بین رفته‌اند.
/1602/7517/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۴۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟

به گزارش خبرآنلاین، بدر حالی که وسعت و تعداد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به نسبت، سال آرام طبیعت ایران نام گرفت، اما سال ۱۴۰۲ آتش سوزی طبیعت ایران هم به لحاظ تعداد و هم از نظر وسعت با افزایش چشمگیری مواجه شد. این درحالی است که براساس آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت میانگین سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

همشهری در خبری نوشت:حالا علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع هزار و ۷۰۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد و گفت:« بررسی این آمار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۸۲ درصدی تعداد آتش سوزی ها و ۳۲۳درصدی مساحت آتش سوزی‌ها را نشان می دهد. آتشی که به گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آن عامل انسانی دارد.

سیدناصرالدین عمادی،مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اما آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور بیان کرد: «حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد.»

او افزود: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ساعات آتش سوزی در طبیعت ایران اشاره کرد و گفت: «با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ است. ضمن اینکه در عرصه های شمالی کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در عرصه های خارج از شمال، خرداد، تیر و مرداد، حادترین ماه‌های حریق هستند و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته به حساب می آیند.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900320

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • جایگاه گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب؟
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت