Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@20:05:23 GMT

استفاده از گرافن به عنوان رنگ مو

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۶۱۴۷

استفاده از گرافن به عنوان رنگ مو

دانشمندان روش جدیدی پیدا کرده‌اند تا از گرافن به عنوان رنگ مو استفاده کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceAlert، گرافن خارق‌العاده‌ترین ماده روی زمین است. گرافن آب آلوده را تصفیه و قابل آشامیدن می‌کند. عنکبوت‌ها با خوردن گرافن قدرتمندترین ماده دنیا را تولید می‌کنند. گرافن با ضرب گلوله تبدیل به الماس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا دانشمندان کاربری جدیدی برای این ماده شگفت‌انگیز پیدا کرده‌اند: رنگ موی غیرشیمیایی.

دانشمندان ادعا می‌کنند که این رنگ آسیب کم‌تری به مو وارد می‌کند که با توجه به نحوه علمکرد رنگ موی شیمیایی کاملا درست است.

لایه بیرونی مو کوتیکول نام دارد. این لایه از سلول‌های فلس مانندی تشکیل می‌شود که با هم همپوشانی دارند. وقتی که موی سرتان را رنگ می‌کنید؛ درواقع با کمک ترکیبات شیمیایی این سلول‌های فلس مانند را باز می‌کنید تا رنگ وارد مو شود.

جیاژینگ هوانگ، دانشمند مواد دانشگاه نورث‌وسترن، در این باره می‌گوید: «موهای ما با کوتیکول‌های فلس مانند پوشانده شده است، معمولا برای باز کردن این فلس‌ها از آمونیاک یا آمین‌های طبیعی استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب مولکول رنگ سریع‌تر وارد مو می‌شود».

به همین دلیل است که هرچقدر مو را رنگ کنید، بیشتر آسیب می‌بیند و خشک‌تر و شکننده‌تر می‌شود.

در روش جدید، گرافن به جای این که در مو نفوذ کند و ساختار آن را تغییر دهد، تنها روی آن را می‌پوشاند؛ مانند رنگ‌های فوری قابل ‌شست‌وشو. تنها تفاوت این دو این است که رنگ گرافن مدت زمان بیشتری نسبت به رنگ‌های فوری روی مو باقی می‌ماند و تقریبا رنگ دائمی محسوب می‌شود.

به گفته محققان، رنگ موی گرافن حداقل تا 30 بار شست‌وشو روی مو باقی می‌ماند. گرافن قابل قیاس با رنگ موهای موقت، ذراتی مانند اکسید آهن و کربن سیاه، نیست.

باوجود این که گرافن ماده گران‌قیمتی است اما دانشمندان می‌گویند گرافن مورد استفاده در رنگ مو نیاز به کیفیت بالایی ندارد بنابراین به اندازه کافی ارزان است که همه افراد بتوانند از این نوع رنگ مو استفاده کنند.

مترجم: هانا حیدری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۶۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در سی و یکمین آیین تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری که ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه‌ای فرهنگ آن جامعه و سرمایه جاودان آن جامعه است. جامعه فهیم دانشگاهی، پویش و پالایش دانشگاهی را مدنظر خود قرار داده و همواره فرهنگ‌های جدیدی را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری زمان‌بر و پرهزینه‌ است

وی افزود: همانطور که کلمات و جملات جدید به زبان هر کشور اضافه می شود، علم و فناوری و نوآوری جدید همراه خود فرهنگ جدیدی را خلق می کند. استادان فرهنگ ساز و امید افرین، الگو و اسطوره برای نسل های فعلی و آینده ایران هستد و نسل های بعدی باید بدانند که قدردان پیشینیان خود باشیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای که استاد دانشگاهی ساکن شود، آن منطقه و محله ارزش بیشتری می یاید. کوی دانشگاهیان در هر شهری ارزش بیشتری دارد. بنابراین سرمایه های نمادین کشور باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

زلفی گل با بیان اینکه تجلیل از استادان نمونه کشوری، در راستای ارتقای مرجعیت علمی است، یادآور شد: هر کدام از استادانی که امروز تجلیل می شوند در رشته خود سرآمد هستند. انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است. وقتی این فرایند طی می شود می خواهیم شاخص های افراد مرجع را به نمایش بگذاریم.

وی همچنین گفت: تعداد دانشمندان یک درصد و ۲ درصد بین الملل روز به روز افزایش می یابد و نشان می دهد مسیر جامعه علمی ما درست است.

وزیر علوم به بیانات رهبر معظم انقلاب درمورد وظیفه دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به علم و عالم وظیفه دانشگاه‌ها است.

زلفی گل ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور یعنی عملیات وعده صادق در سطح بین المللی نشان دهنده مرجعیت علمی است که اولویت وزارت علوم است.

وی یادآور شد: در قوانین وزارت علوم سعی کردیم برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه اجرایی داشته باشیم، همچنین از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم و این قوانین را در احکام برنامه گنجاندیم، از جمله این اقدامات که انجام شده و در برنامه هفتم توسعه نیز قید شده است، دستور العمل اعطای پژوهانه جامع، دستور العمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش است.

وزیر علوم افزود: امروز دنیا دنبال جنگ و صلح ارزان است، کشور گشایی مشروع از طریق علم و فناوری مقدور و مشروع است‌ وقتی دانشمندان و استادان نمونه کشوری دانشی تولید می کنند و بروندادهای علمی بین المللی دارند، این کتاب در هر جای دنیا تدریس شود یعنی ما در آن کشور نفوذ کرده و آن کشور را تسخیر کرده ایم.

زلفی گل تاکید کرد: بهترین و موفق ترین سربازان کشورگشای ایران اسلامی استادان هستند که کشورگشایی از طریق آنها محبوب و معمول است. این موفقیت قدرت نرم است، جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی به قدری توانمند است که هم قدرت سخت و هم قدرت نرم را می تواند ایجاد کند. از این جهت است که همه هزینه ها برای علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری برای کشور است.

وی از استادان برگزیده خواست تلاش کنند تا نسلی بهتر و توانمندتر از خود تحویل جامعه دهند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1229016 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم