Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی خواستار دسترسی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان و رفتار انسانی با زندانیان در مخاصمات منطقه شد و گفت: جنگ هایی که در سطح منطقه شاهدیم به شکلی ترسناک عادی شده اند.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه کمیته صلیب سرخ جهانی ،پیتر مائورر در پایان سفر به سوریه و همزمان با آغاز هشتمین سال جنگ در این کشور طی بیانیه ای از ماهیت تلافی جویانه این جنگ، نقض ساده ترین استانداردهای انسانی و وخیم تر شدن اوضاع در سوریه، مانند سایر کشورهای درگیر جنگ در این منطقه سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اعلام کرد: بازدیدم از سوریه در این هفته تأکیدی بود بر این نظر که جنگ­هایی که در سطح منطقه شاهدیم به شکلی ترسناک عادی شده­ اند. جنگ­ هایی با ماهیت تلافی­ جویانه برای مجازات طرف مقابل تشدید شده ­اند، در حالی که هیچ توجهی به آثار مخرب آنها بر روی غیرنظامیان نمی ­شود.
رئیس صلیب سرخ جهانی در ادامه گفت: میزان آلام مردم در غوطه شرقی آخرین مثال از این موارد است، جدای از عفرین و موصل، صنعا و تعز. در بیشتر موارد به نظر می­ رسد که تخریب کردن خود هدف اصلی است، چرا که حتی ابتدایی ­ترین استانداردهای انسانی هم نادیده گرفته می ­شوند.
وی افزود: بحران سوریه وارد هشتمین سال خود شده است. قدرت­ هایی که پشت این جنگ هستند تا کی اجازه خواهند داد تا این کابوس ادامه پیدا کند؟ آنها باید بدانند که جنگ انتقام­ جویانه پایانی ندارد و در نهایت همه بازنده آن هستند.
مائورر در ادامه گفت: وقتی بار قبل حدود 10 ماه پیش از سوریه بازدید کردم نشانه ­هایی از امید وجود داشت و بازسازی و بازگشت ممکن می­ نمود. با این حال امروزه شرایط باز هم وخیم ­تر شده است.
وی افزود: چه امیدی برای کودکانی وجود دارد که شاهد نابودی خانواده و وحشی­ گری­هایی بوده­ اند که روا شده است؟ چه امیدی برای پسر جوانی که من در اردوگاه آوارگان ملاقات کردم وجود دارد حال که سالهاست به مدرسه نرفته است؟
مائوررگفت:جنگ سوریه جنگی ا­ست که مشخصه اصلی آن تخطی دائم از حقوق بین ­المللی بشردوستانه بوده است؛ محاصره، حملات نامتناسب در مناطق شهری و هدف گرفتن غیرنظامیان و واحدهای خدماتی غیرنظامی مانند آمبولانس­ ها، ایستگاه ­های آبرسانی و بازارها.
رئیس صلیب سرخ جهانی گفت: تاکتیک ­های مختلفی نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه به کار می­ روند: یک بازی ژئوپولیتیک بر سر جان انسان­ ها در جریان است.
وی افزود: در طول هفته­ های گذشته به مناطق مختلفی در خاورمیانه سفر کردم، تا شاهد هزینه ­های انسانی جنگ ­های بدون تفکیک باشم. کسانی که با آنها ملاقات داشتم همگی خسته هستند، خسته از بمب­ ها و راکت ­هایی که بر سر محلات غیرنظامی فرود می ­آیند، و خسته از ندانستن سرنوشت اعضای مفقود یا زندانی خانواده.
مائورر گفت: خود من شخصاً همراه با بسیاری از کارکنان بشردوستانه ­ای که در سر کار هستند، از توجیه کور موارد فاحش نقض قانون بر علیه غیرنظامیان هم خسته شده ­ایم و هم مأیوس. زندگی انسان­ ها در همه جا ارزشی برابر دارد: همان قدر در غوطه و دمشق که در حلب و موصل و در سوریه و یمن. آلام مردم در شرایطی که کارکنان بشردوستانه اجازه ندارند تا کار خود را انجام دهند افزایش هم یافته است. کمک­ رسانی فوتبال سیاسی نیست و نباید به عنوان یک روند سیاسی قلمداد شود.
وی افزود: این سه مسئله مهم، یعنی دسترسی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان و رفتار انسانی با زندانیان، در گروه کارهای «خوب است اگر بشود» قرار نمی­ گیرند، بلکه الزاماتی اخلاقی و قانونی هستند.
رئیس صلیب سرخ جهانی در ادامه گفت: سوریه یکی از پیچیده­ ترین و بزرگترین عملیات کمیته بین­ المللی صلیب سرخ در جهان است. سال­ها تجربه، درک صحیحی از آنچه که غیرنظامیان نیاز دارند به ما داده است. در حالیکه راکت­ ها کماکان بر روی غوطه شرقی یا دمشق فرود می ­آیند و با اینکه نبرد در عفرین ادامه دارد و میلیون­ ها نفر آواره هستند، کمیته بین ­المللی صلیب سرخ همگان را به موارد زیر دعوت می کند:
*احترام به کنوانسیون­های ژنو و رعایت حقوق غیرنظامیان و زیرساخت­های غیرنظامی؛
*دسترسی بدون منع در دو طرف خط مقدم تا بتوان کمک­های بشردوستانه لازم را بدون هرگونه استثنائی به جمعیت­های تحت تأثیر رساند؛
*دسترسی به کسانی که زندانی هستند تا بر شرایط­شان و طرز رفتار با آنها نظارت داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: هر کسی که سلاح­ هایی را که کاربرد آنها منجر به نقض حقوق بین­ المللی بشردوستانه شود بفروشد باید این کار را متوقف نماید. مسئولیت رفتار مسئولانه در میادین کارزار به عهده پیکارجویان و فرماندهان آنهاست. البته کسانی که تسلیحات لازم را فراهم می­ کنند هم مسئول هستند.
در رابطه با بازگشت مردم به خانه و مهاجرت، مردم باید بتوانند فقط وقتی که شرایط امنیت با ثبات ایجاد شود و یا اگر خودشان بخواهند به خانه بازگردند.
به گزارش ایرنا، تروریست ها که سرنوشت خود را در غوطه شرقی منوط به حضور غیر نظامیان در این مناطق می دانند، همچنان مردم بی گناه را سپر انسانی قرار داده و از خروج آنها جلوگیری می کنند.
غوطه شرقی که در واقع همان حومه شرقی پایتخت سوریه است، از هفت سال قبل با آغاز بحران سوریه به کنترل تروریست ها درآمد و ارتش سوریه به دلیل جمعیت زیاد غیرنظامیان تاکنون نتوانسته است به این منطقه مسلط شود.
ارتش سوریه برای نجات اسرایی که در قفس‌های آهنی تروریست‌ها در غوطه شرقی گرفتار شدند، با احتیاط رفتار می کند.
اقدام تروریست‌ها در سپر قرار دادن شهروندان، نشانه ضعف و شکست های آنان در غوطه شرقی است.
ارتش سوریه برای آزاد سازی مردم غوطه شرقی از دوسال قبل تاکنون توانسته بخش هایی از مناطقی که نزدیک شهر دمشق است را از کنترل تروریست ها خارج کند.
ارتش سوریه در پی تشدید نا آرامی که از ماه گذشته برای مردم شهر دمشق به وجود آمد، عملیات هایی را برای پاکسازی غوطه شرقی آغاز کرد.
برخی از شهرک ها و مناطق غوطه شرقی در استان ریف دمشق محل حضور تروریست های تکفیری است که آنها از آن جا اقدام به شلیک گلوله های خمپاره و موشک به مناطق مسکونی شهر دمشق و حومه آن می کنند.
گروه های تروریستی در غوطه شرقی با پرتاب خمپاره و موشک به مناطق مسکونی پایتخت سوریه تعداد زیادی از غیر نظامیان را کشته یا مجروح کردند.
اجتمام**3377 ** 1418

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه

بین الملل تابناک: هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه، افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن، حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات، انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه و برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه

رییس آژانس مرکزی اطلاعات(سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

"ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد، برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه، کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، بر خلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است، ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.

برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد.

برنز با ادعای این که ایران پیشتر در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را از سر گرفته باشد.

افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن

تعداد مجروحان حادثه در تمرین تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی سواحل فلوریدا به ۳۵ تن افزایش یافت؛ این حادثه در پی برخورد دو «هاورکرافت» نیروی دریایی آمریکا روی داد که برای جابه‌جایی تجهیزات و تفنگ‌داران از کشتی به ساحل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در ابتدا تعداد مجروحان این حادثه را ۳۰ تن اعلام کرده بود، ولی اکنون شمار زخمی‌ها به ۳۵ تن افزایش یافته است.

پنج تن از مجروحان که وضعیت وخیم‌تری داشتند، برای مراقبت ویژه به مرکز درمانی دانشگاه «ساوانا» منتقل شده بودند، اما پنتاگون اعلام کرد یکی از آن‌ها به مرکز پزشکی نیروی دریایی ایالات متحده در پورتسموث انتقال یافته تا مراحل درمان خود را در نزدیکی محل اقامت خود ادامه دهد.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

مقاومت اسلامی عراق بار دیگر اهدافی در جنوب مناطق اشغالی فلسطین را آماج قرار داد.

در همین ارتباط، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد، از طریق حملات پهپادی، پایگاه هوایی نظامی رژیم صهیونیستی در ایلات را هدف قرار داده است.

به گفته مقاومت اسلامی عراق، مجاهدان این گروه سحرگاه امروز پایگاه هوایی نظامی اشغالگران اسرائیل در ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند.

مقاومت اسلامی عراق بامداد یکشنبه هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بندر نفتی حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی عراق، حیفا با یک فروند موشک پیشرفته «الأرقب» مورد حمله قرار گرفته است.

در این بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: رزمندگان ما، بندر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین را با موشک کروز پیشرفته ارقب هدف قرار دادند. این عملیات در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم غزه و پاسخ به جنایاتی انجام شده که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود.

مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تاکید کرده است.

دو روز پیش نیز، مقاومت اسلامی عراق از حمله به اهدافی در عمق فلسطین اشغالی خبر داده بود. در همین ارتباط نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که مجاهدین ما بعدازظهر پنجشنبه با موشک‌های ارقب «موتور کروز» یک هدف حیاتی را در بئرشبه در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق همچنین افزوده بود که دو هدف حیاتی را در تل آویو در سرزمین‌های اشغالی با موشک ارقب هدف قرار دادیم. به گفته مقاومت اسلامی عراق، حمله به دو هدف در بئرشبه و تل آویو با موشک ارقب شد.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از اهداف بمباران شده توسط مقاومت اسلامی در عراق در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد.

انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوایی این کشور در سوریه دو پایگاه تروریست‌ها را در صحرای استان حمص منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه دو پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» ـ که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند ـ ثبت شده است.

برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» 

شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

 عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند؛ از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال، بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند، عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

دیگر خبرها

  • آنروا: حمله به رفح تبعات ویرانگری دارد/ تا حد امکان می‌مانیم
  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • صلیب سرخ: شرایط انسانی در افغانستان وخیم و نیازمند رویکرد جدیدی است
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • به مناسبت فرارسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
  • اسرائیل برنامه‌ حمله به رفح را به آمریکا گزارش داد
  • آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه