Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@21:33:07 GMT

چرا صنعت خودرو به بی‌راهه رفت؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۶۹۲۵

چرا صنعت خودرو به بی‌راهه رفت؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی، سودآور هستند.

فربد زاده ، در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودرو در ایران رشد پیدا نکرده است؟ اظهار داشت: انتخاب استراتژی نادرست، عدم وجود بخش خصوصی رقابت‌پذیر و نگرانی از ورود سرمایه‌های خارجی، مهم ترین عواملی هستند که نهایتا نتیجه را به این وضعیت رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، وی افزود: ضعف خودروسازی تنها محدود به شرکت‌های دولتی نیست و شرکت‌های خصوصی فعال در این صنعت خودروی ایران هم فاصله بسیار زیادی با توسعه‌یافتگی دارند و حتی می‌توان گفت به شدت از شرکت‌ها دولتی عقب‌مانده‌تر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی سودآور هستند و مطلقا نه توانایی رقابت و نه حتی قصد آن را در بازارهای داخلی و جهانی ندارند.

زاوه تصریح کرد: بر این اساس، تلاش شدیدی صورت گرفته است که یا از ورود سرمایه‌های خارجی مستقل به کشور جلوگیری شود و یا شرکت‌های بین المللی که علاقه‌مند به ورود به ایران هستند، به سمت شرکت‌های خصوصی و یا دولتی خاصی بروند که این ساختار آسیب نبیند.

وی ادامه داد: اصولا شرکت‌های خارجی از ورود به یک بازار با چنین فضای حاکمی واهمه دارند و نگران می‌شوند که اگر مطابق منویات مدیران دولتی رفتار نکنند، سرمایه آنها خطرات جدی تهدید نماید.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در واقع، هم ورود سرمایه و هم فن‌آوری و در نتیجه فضای رقابتی همگی به شدت محدود می‌شوند و طبعا توسعه‌ای رخ نمی‌دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: امروز تأمین خوراک پایدار یکی از مشکلات بزرگ صنایع پتروشیمی است.

او افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت مثمرثمر بوده است،هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی اضافه کرد:حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C2+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از شرکت‌های پتروشیمی درخواست می کنم  به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»