Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن درخواست برخی فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان به شرح زیر است:

 «مردم شریف ایران

هم استانی‌های عزیز خوزستانی

مسوولین گرامی جمهوری اسلامی ایران

استان دیرپای خوزستان علاوه بر ویژگی‌های تنوع طبیعی، قومی، فرهنگی، زبانی و مذهبی افتخارآفرین خود همواره از لحاظ سازه‌های معماری باستانی و در کنار آن نمادهای مدنیت مدرن نمونه‌ای مثال‌زدنی محسوب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوزستان ازسویی شهرهایی باستانی مانند شوش، دزفول، شوشتر، بهبهان، رامهرمز، اندیکا، ایذه، مسجدسلیمان و ... را در خود جای داده است، و از سویی دیگر جلوه‌های ورود تمدن جدید در شهرهایی مانند مسجدسلیمان، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، سربندر، اندیمشک، هفتکل و امیدیه در آن باعث شگفتی همه صاحب‌نظران شده است.

اما، دریغ و درد که باید اعلام کنیم طی دهه‌های اخیر و نیز جنگ تجاوزکارانه حکومت صدام این سازه‌ها به دلیل بی‌توجهی دولت‌های پیاپی و نیز ناکارامدی برخی نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، همگی دچار خسارات بسیار گسترده‌ای شده به گونه‌ای که اکنون ارگان‌های گوناگون ذیربط دولتی به لحاظ کمبود کارشناس زبده و توانا و متعهد و البته بودجه و اعتبارات لازم نه یارای برپانگاه داشتن میراث گرانقدر نیاکان دور و نزدیک ما را دارند و نه توانایی استحکام بخشیدن به معماری‌های نوین و امروزین استان را.

بافت‌های سنتی شهرهایی مانند دزفول، شوشتر، اهواز، رامهرمز، هندیجان، بهبهان و آبادان در سطح وسیع در حال ویرانی است و دیگر با بودجه‌های قطره چکانی میلیونی به هیچ وجه چشم‌انداز روشنی برای آنها متصور نیست. از سوی دیگر، برخی سیاست‌های غیرمسوولانه وزارت نفت، راه‌آهن و اداره بنادر و بی‌توجهی برخی نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی باعث شده تا معماری مدرن شهری و چشم نواز آبادان، مسجدسلیمان، ماهشهر، سربندر، اندیمشک و اهواز در جلوی چشم همگان فرو بریزد و هیچ نهاد و ارگانی توانایی حفظ آنان را ندارد.

اینجانبان به عنوان خوزستان‌شناس و فعال حوزه میراث فرهنگی و جامعه دانشگاهی ضمن اعتراض شدید به شرایط پیش آمده برای سازه‌های معماری باستانی، کهن، مدرن، و دفاع مقدس استان خوزستان با قطع امید از سازمان‌های دولتی، از افراد و نهادهای فرادولتی و ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران خواستاریم تا با پایان دادن به این ویرانی‌ها و با به‌کارگیری نیروهای شایسته و بهره‌گیری از نظرات صاحبان با تجربه و اندیشه در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری پایدار و همچنین تامین بودجه‌ها و اعتبارهای کارشناسی شده ملی برای جبران این همه خسارات اقدام نمایند و به داد میراث فرهنگی استان خوزستان رسیده و زمینه امیدواری و خوش‌بینی همگان را فراهم آورند.

پاینده باد ایران

آباد باد خوزستان

امضاکنندگان به ترتیب الفبا:

دکتر عباس امام (نویسنده، مترجم و خوزستان پژوه)، دکتر مرتضی افقه (استاد دانشگاه و متخصص مفهوم توسعه)، دکتر حسین الهامپور (استاد علوم رفتاری و کنشگر اجتماعی فرهنگی)، دکتر حسین آقایی (استاد دانشگاه، حقوقدان و فعال اجتماعی)، اردوان بیرگانی (فعال میراث فرهنگی و نقال و شاهنامه خوان)، دکتر علی بحرانی پور (استاد دانشگاه و فعال حوزه میراث فرهنگی)، مجید بهداری (فعال حوزه میراث فرهنگی)، دکتر شهرام جلیلیان (استاد تاریخ ایران باستان و ساسانی شناس)، مهدی جباری (فعال فرهنگی و اجتماعی)، نسرین جودکی (مردم شناس و فعال در زمینه ثبت میراث ناملموس)، محمد حسین حکمت فر (پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی)، دکتر همایون حاتمیان (مدرس دانشگاه و فعال میراث فرهنگی)، محسن حیدری (فعال میراث فرهنگی و اجتماعی و ناشر)، مهندس حمیدرضا خدابخشی (فعال اجتماعی و دوستدار میراث طبیعی)، دکتر حسن دادخواه (استاد ادبیات عرب و کنشگر فرهنگی اجتماعی)، علی درویشی (معلم و فعال میراث فرهنگی)، فرهاد رهبری (فعال میراث فرهنگی و دانش آموخته گردشگری)، اشکان زارعی (پژوهشگر تاریخ)، دکتر اردشیر ساسان (فعال فرهنگی و استاد دانشگاه)، دکتر اکبر ظریفی (مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی)، دکتر سیمین عیدیوندی(فعال اجتماعی و دوستدار میراث طبیعی)، امیر هوشنگ عارفیان (فعال میراث فرهنگی)، ندا عزیزیه (کارشناس موزه داری)، محسن عاشوری (مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری)، حسن فیضی (دانشجوی دکتری باستان شناسی)، سامان فرجی بیرگانی (پژوهشگر و فعال فرهنگی)، مهرانگیز قلاوند (فعال میراث فرهنگی و نقال و شاهنامه خوان)، علیرضا قادرپناه (مسئول انجمن دوستی ایران و سایر کشورها)، دکتر مهناز کسمتی (استاد زیست شناسی و فعال اجتماعی و فرهنگی)، مجتبا گهستونی (فعال میراث فرهنگی و گردشگری و روزنامه نگار)، دولتی مختاران (نویسنده و فعال میراث فرهنگی)، عباس نژادفتحی (مجموعه‌دار و فعال میراث فرهنگی)، منصور معتمدی (فعال حوزه میراث فرهنگی)، دکتر بابک مختاری (دانشیار شیمی و کنشگر اجتماعی فرهنگی)، دکتر جعفر مهرکیان (باستان شناس)، دکتر مهدی قمشی (استاد علوم آب و کنشگر اجتماعی)، دکتر جعفر مرشدی (عضو هیات علمی گروه شهرسازی)، محمدرضا نجفوند (پژوهشگر در حوزه زبان‌شناسی)، آنا یارعلی (رئیس انجمن زنان کارآفرین خوزستان و دبیرکانون کارآفرینان خوزستان).

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه

تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت:  «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنان‌که می‌دانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، به‌جز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل می‌کنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.

مسیحیان نیز که میراثدار  آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود می‌شمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی می‌افزایند.

هیچ‌کدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را به‌عنوان روز تعطیل برنگزیده‌اند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه می‌برد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان می‌کاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را به‌عنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.

روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، به‌معنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» به‌معنی روز جشن و سرور نامیده‌اند.

مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیین‌های خاصی چون زیارت اهل قبور و رفت‌وآمدهای خانوادگی و امثال آن می‌پردازند.

بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند.

اخیراً شاهد جوسازی‌های رسانه‌ای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پاره‌ای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانی‌سازی است. این زمزمه نغمه‌ای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمی‌کند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنت‌های کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخش‌های مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگه‌داریم.

سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتل‌عام خواب کودکان

این استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کرده‌اند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همه‌جا پاجای پای آن‌ها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آن‌ها، به میلادی تبدیل کنیم و...!

و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانه‌ای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمن‌ها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنه‌های تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشه‌دار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • 60 فعال فرهنگی گلستانی گواهینامه دوره آموزشی «متنا» را دریافت کردند