Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع برجام و ادامه بدعهدی‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برجام و ادامه بدعهدی‌ها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 26 اسفند ماه بود که با حضور ابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران و دیاکو حسینی پژوهشگر برگزار شد.

ابراهیم متقی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه الگوی رفتاری آمریکا، الگوی سیاست قدرت است که خودش را فراتر از حقوق بین‌الملل و نهاد‌های بین‌المللی می‌داند، گفت: اگر کره شمالی امروز موشک هایش را نداشت، هیچگاه ترامپ برای مذاکره با آن‌ها گدایی نمی‌کرد، کره‌شمالی نتوانست توازن ایجاد کند، اما توانست قدرت بازدارندگی خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه توافقنامه برجام منافع لازم را برای ایران در برابر تعهداتش ایجاد نکرده است، اظهار کرد: الگوی رفتاری آمریکا تبعیض‌آمیز است، واضح است که نقض عهد از جانب آمریکا صورت گرفته است.

متقی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به فصل ۷ منشور سازمان ملل است که اعضای شورای امنیت آن را تنظیم و تصویب کردند، لذا این قطعنامه وجه مکمل برجام است، خاطرنشان کرد: آمریکا قدرت بزرگ جهانی است و خودش را مرجع قانون می‌داند، ایالات متحده آمریکا می‌گوید برجام را نقض می‌کنم و خوب کاری می‌کنم.

 استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نگاه آمریکا مبتنی بر قدرت است گفت: سند امنیت ملی که دونالد ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷ تصویر کرده است را نمی‌توان نادیده گرفت. برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافقنامه است به طوری که مکانیزم مشخصی را برای بررسی دارد. برجام اشکالات مختلفی دارد، طوری که کمیسیون مشترک برگزار می‌شود و هر یک از کشور‌ها در رابطه با نقض برجام گزارش‌های را ارائه می‌دهند.

متقی با اشاره به اینکه آمریکا باید متعهد به برجام باشد گفت: این موضوع در حالی است که باید در سیاست بین الملل وجود ندارد، برجام یک توافقنامه است، لذا اگر قرارداد بود مجلس سنای آمریکا باید آن را تصویب می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه اروپا به برجام بر این مسئله است که این توافقنامه خوب یا بد باید اجرا شود، گفت: این در حالی است که نگاه آمریکا مرحله‌ای است و در مرحله اول قابلیت‌های ما را می‌گیرد و در ازای آن تحریم می‌کند.

این کارشناس روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکا تحریم را ابزار دیپلماسی اجباری می‌داند تا دستاورد‌های دیپلماتیک و سیاسی را از طریق آن بتواند کسب کند افزود: نگاه ترامپ و پمپئو در رابطه با برجام بر این است که آن‌ها توانستند به نتایج اولیه خود دست یابند.

وی افزود: اگر ما دستاوردی داشتیم هیچ گاه کارگزاران وزارت امور خارجه در این وضعیت قرار نمی‌گرفتند که صراحتا بگویند که برجام منجر به تهدید‌ها علیه ما شده است.

متقی ادامه داد: اروپا تلاش می‌کند تا آمریکا در برجام باقی بماند، لذا آن‌ها برای این تلاش خود از ساز و کار‌هایی استفاده می‌کنند تا ایران را در معرض محدودیت‌های بیشتر در حوزه موشکی و منطقه‌ای قرار دهند. اروپا الگوی پیروی از آمریکا را برای ادامه محدودیت‌ها علیه ایران در حوزه مشترکی و منطقه‌ای پیگیری خواهند کرد و در این شرایط چاره‌ای جز معادله قدرت نخواهیم داشت.

دیاکو حسینی پژوهشکده علوم سیاسی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه کشور‌های اروپای به اندازه ما از نحوه رفتار ترامپ ناراضی هستند و این نحوه رفتار ترامپ را ناقض رفتار‌های دیپلماتیک می‌دانند، گفت: ایالات متحده آمریکا فارغ از هر رئیس جمهوری باید به تعهدات خود به صورت کامل پایبند باشد.

وی با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک دارای ارزش حقوقی مستقل از قطعنامه ۲۲۳۱ است، اظهار کرد: در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود اعتبار بین‌المللی خود را به صورت کامل از دست می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام امروزه باعث نگرانی ما نیست ادامه داد: از نگاه ترامپ این توافق به صورت یک جانبه به نفع ایران است، موقعیت ژئوپولتیک ما به واسطه برجام ارتقا یافته است، لذا ایران کاملاً به تعهدات خود در تمام این مدت پایبند بوده است.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی شیرازی پیش از ظهر دوشنبه در همایش حکمت مطهر و تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین اظهار کرد: قزوین برگ برنده هایی دارد که در کمتر استانی وجود دارد و برخی از آنها در هیچ استانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر همه هستی خود را پای این شهدا بریزیم کم است، افزود: شهید لشگری شهید وارسته ای است که دوران بسیار سختی را گذراند و بیشترین دوران اسارت را طی کرد اما هرگز از هدف و آرمان خود دست برنداشت.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع اظهار کرد: اگر با شهدا زندگی کنیم حیات داریم. مکتب ما مکتب شهادت است و مربی ما شهدا هستند.

وی تاکید کرد: اگر آنچه را که امامین انقلاب ترسیم کردند در همان مسیر قدم به قدم پشت سر ولایت حرکت می کردیم امروز قله ها را بسیار جلوتر فتح کرده بودیم هر چند نیروهای مسلح به این وظیفه به خوبی عمل کردند.

حجت الاسلام شیرازی با بیان اینکه افتخار نیروهای مسلح ما این است که تدابیر ولایت را عمل می کنند، اضافه کرد: در بحث موشک و ساخت و بُرد موشک و در تجهیز موشک نقطه زن گام به گام مسیر ولایت را طی کردیم تا به این نقطه رسیدیم.

وی اضافه کرد: امروز موشک شهاب قدیمی شده و موشک های دقیقی همچون خرمشهر و حاج قاسم سلیمانی داریم اما در جنگ اسراییل به کار نبردیم بلکه آنچه به کار برده شد بخش کوچکی از استعداد و توان نظامی ما بود.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع افزود: هر جا در مسیر مکتب ولایت حرکت کردیم به نتیجه رسیدیم. امروز در کشور در شرایطی از امنیت به سر می بریم که نگرانی بابت این مولفه مهم وجود ندارد چرا که خداوند چنان صحنه سازی کرد که ما برای انتقام از آنچه در کنسولگری ایران در سوریه اتفاقاً افتاد و برای انتقام از حرکت احمقانه دشمن، موشک ها را بر سر اسرائیل سرازیر کردیم.

حجت الاسلام شیرازی یادآور شد: امروز خیابان های اروپا صحنه حضور میلیونی مردم در مقابله با استکبار جهانی است و این تصمیم خداست و هرجا با خدا بودیم خدا ما را یاری کرد.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در ادامه با اشاره به روز عقیدتی، معلم و روز شهید مطهری تصریح کرد: معلمی شغل اولیا و انبیا و شهداست. همه شهدا تربیت کننده جامعه هستند و مسیر اتصال به خدا را نشان می دهند.

وی در ادامه راه شهدا را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و گفت: اگر شهدا نبودند امروز نظام و اسلام وجود نداشت و مشخص نبود امروز تحت چه پرچمی حرکت می کردیم. لذا باید ببینیم چقدر با شهدا مانوس هستیم.

کد خبر 6092246

دیگر خبرها

  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد