Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خلیل آباد جزئیات ثبت ملی فنون سنتی کشت و تهیه کشمش خلیل آباد را تشریح کرد. ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، اهمیت کشاورزی و تولید محصول در برخی مناطق خراسان‌رضوی با توجه به پیشرفت‌های عملی در حوزه کشاورزی به سمت تولید محصولات مرغوبی پیش برده که کشمش خلیل آباد از این دسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشمش که محصول باغات انگور این منطقه است در حال حاضر به بسیاری از کشورهای همسایه و اروپایی صادرات می‌شود و به تازگی روند تهیه و فنون تهیه سنتی کشمش خلیل آّباد به ثبت ملی رسیده است. پیرامون همین موضوع با حمیدرضا محمودی قوژدی؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: پیرامون اهمیت کشت انگور و تهیه کشمش در منطقه خلیل آباد بفرمائید. این محصول جزو محصولات استراتژیک شماست و بسیاری این منطقه را با انگور، انار و کشمش آن می‌شناسند.

محمودی: پایداری و تداوم یک منطقه به شرایط متعددی بستگی دارد که معمولاً همه آن شرایط نقش حیاتی در ادامه حضور و پویایی آن خواهد داشت. کشمش در شهرستان خلیل آباد یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود زیرا  با گستره سطح زیر کشت تاکستان‌های انگوری بالغ بر 6000 هکتار و با میانگین تولید 25 تن در هکتار که سالیانه حدود 150 هزار تن انگور تولید می‌شود تنها در این منطقه اتفاق می‌افتد. در حالی که میانگین تولید انگور در کشور 12 تُن است.

تسنیم: با توجه به اهمیت کشت انگور در منظقه خلیل آباد پس بخش مسلمی از اقتصاد منطقه نیز بر همین اصل استوار است؟

محمودی: باغات انگور در این منطقه دارای موقعیت خاص و ویژه‌ای است و درآمد اصلی مردم از تولید انگور و کشمش است و پتانسیل تولید تا 120 تُن وجود دارد که توسط باغدار نمونه در این منطقه برداشت شده است.

بنابراین با توجه به متوسط تولید 25 تُن در هکتار، زمینه تلاش و فعالیت در زمینه افزایش تولید در سایر باغات مشاهده می‌شود که با برنامه‌ریزی و اجرای توصیه‌های فنی می‌توان عملکرد را از مقدار موجود باز هم افزایش داد و به درآمد باغداران افزود. بنا بر همین آمارها، از لحاظ اشتغال‌زایی هر هکتار 320 نفر روزکار اشتغال ایجاد می‌کند که با احتساب 6000 هکتار باغ انگور در شهرستان سالیانه بیش از 1920000نفر روزکار اشتغال ایجاد می‌شود که خود گویای اهمیت این محصول در اقتصاد منطقه است.

تسنیم: چه شد که به سمت ثبت ملی دانش و فنون تهیه سنتی کشمش رفتید؟

محمودی: جهت ثبت کشمش در ابتدا با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان به عنوان متخصصین امر فرایند تولید انگور و تبدیل به کشمش از ابعاد مختلف و نیز تاثیر آن بر جوامع محلی شهرستان خلیل آباد بررسی شد و نهایتاً تصمیم به این اقدام گرفته شد.

پس از بررسی‌های ذکر شده؛ پیشنهاد این موضوع به معاونت میراث فرهنگی استان و دفتر ثبت آثار ملی شد که در ادامه با پیگیری‌های فراوان و حضور کارشناسان معاونت میراث فرهنگی در معیت کارشناسان جهاد کشاورزی از باغات انگور شهرستان و روش‌های سنتی تولید کشمش بازدید به عمل آمد. در ادامه بازدیدها، جلسات متعددی در شورای ثبت استان پیرامون ویژگی‌ها و شاخصه‌های میراثی موضوع به منظور ثبت در فهرست آثار معنوی کشور گرفته شد که پس از اخذ تاییدیه استان پرونده پیشنهادی به شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت در تهران ارسال و پس از چند نوبت بررسی و جلسه پس از گذشت یک سال و نیم موفق به ثبت «دانش سنتی تهیه کشمش شهرستان خلیل آباد» شدیم.

تسنیم: شرایط تولید کشمش ارگانیک در شهرستان خلیل آباد نسبت به دیگر استان‌های کشور به چگونه است ؟

محمودی:  یکی از مزایای کشمش خلیل آّباد نسبت به محصولات کشمش دیگر مناطق شکل ظاهری مناسب کشمش سبز قلمی خلیل آباد و کشیده‌تر بودن و تناسب شکلی آن نسبت به دیگر کشمش‌های مناطق کشور است. در حال حاضر نیز پنج  نوع کشمش شامل کشمش سبز قلمی، کشمش آفتابی (گله)، کشمش دودی (گوگردی)، مویز، طیفی به روش سنتی با همین فرایند در خلیل‌آباد تولید می‌شود.

با توجه به اهمیت سریع خشک شدن کشمش در مرغبویت‌ آن، مکان‌هایی در ابعاد مختلف با نام «خنه باغ» احداث شده است که کشمش در این مکان‌ها با حفظ کیفیت به سرعت خشک می‌شود. از قدیم الایام در شهرستان خلیل آباد اکثر باغات انگوری داری به اصطلاح خانه باغ بوده‌‌اند.

تسنیم: مهمترین وجه تمایز کشمش‌ خلیل آباد و مهمترین چالش پیش روی این محصول چیست؟

محمودی:  شهرنشینی مدرن، توسعه فناوری، سهولت در کارها مردم را به سمت استفاده از روش‌های ساده‌تر و در دسترس‌تر منتهی به استفاده از مواد شیمیایی در تهیه تیزاب کشمش کرده است. یکی از علل استفاده مردم در کل کشور از مواد شیمیایی در تهیه تیزاب استفاده آسان، سهولت در دسترس و سریع به عمل آوردن کشمش و زودتر روانه بازار مصرف کردن است. به همین منظور بهره اقتصادی مهمترین عامل در تهیه کشمش با تیزاب شیمیایی است و این امر نیز بر تهیه کشمش سالم و ارگانیک و نیز صادرات آن تاثیر منفی گذاشته است.

با توجه به استیلای روش‌های نو و مدرن در تولید کشمش با تیزاب شیمیایی هنوز در جوامع محلی این شهرستان مردم علاقه بسیار زیادی به تهیه کشمش با تیزاب شغاری دارند و شاید یکی از دلایل مرغوبیت این کشمش نیز همین باشد.

گفت‌وگو از صادق عسکری

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۵۳۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

یوسف بنی اسدی رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هم اینک بارش باران در جاده‌های اصلی و فرعی شهرستان‌های درگز، کلات، مشهد بویژه در بخش احمدآباد، طرقبه-شاندیز، نیشابور، صالح آباد، قوچان و باخرز را لغزنده کرده است.

او افزود: همچنین بارش باران جاده‌های ترانزیتی سرخس- مشهد در محدوده گردنه مزداوند و درگز- قوچان در محدوده گردنه‌های تیوان و "کبکان" را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: همچنین مه غلیظ نیز موجب کاهش دید افقی رانندگان در جاده ترانزیتی درگز- قوچان در محدوده گردنه تیوان، بزرگراه باغچه- نیشابور در مسیر گردنه شریف آباد و جاده مشهد- کلات در گردنه گوجگی شده است.

بنی اسدی بیان کرد: هم اکنون وضعیت جوی در سایر راه‌های استان به صورت نیمه ابری تا تمام ابری همراه با وزش باد گزارش شده و تردد به صورت عادی و روان در این مسیر‌ها جریان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد
  • جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از ۲۰ سال
  • نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • آب‌رسانی به بیش از ۵۰۰ روستای خراسان رضوی با همت خیرین