Web Analytics Made Easy - Statcounter

علاقمندان سفر به خارج از کشور در حالی برای تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی می‌کنند که نرخ ارز نه تنها افزایش داشته بلکه برای خرید آن نیز محدودیت‌هایی به وجود آمده است.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: بلیت سفرهای هوایی در ایران با ایرلاین‌های خارجی از حدود یک ماه پیش تا کنون برای سفرهای عید یک تا دو میلیون تومان افزایش نرخ داشته است به نحوی که به عنوان نمونه سفر هوایی به کشور مراکش که به تازگی جزو مقاصد گردشگری ایرانی‌ها شده است و برای سفر به آن نیز باید زمانی حداقل ده روزه گذاشت می‌بایست سه میلیون تا پنج میلیون تومان هزینه کرد، این در حالی است که تا دو ماه پیش هزینه این سفر تنها دو میلیون تومان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بلیت سفر به پاریس که جزو مقاصد جذاب برای ایرانی‌ها در ایام عید به شمار می‌آید تا قبل از عید نوروز یک میلیون و پانصد هزار تومان برای پرواز رفت و برگشت در نظر گرفته شده بود اما اکنون بلیت این پرواز کمتر از پنج میلیون تومان فروخته نمی‌شود. این افزایش نرخ هم برای ایرلاین های کشورهای خارجی است و هم برای ایرلاین های ایرانی که به خارج از کشور مسافر می‌برند.

 پروازها گران شد

در کنار نرخ پرواز، قیمت دلار و یورو نیز به حدی افزایش داشته که برخی را از سفر به کشورهای خارجی در ایام عید منصرف می‌کند اکنون برای اقامت در یک هتل سه ستاره در جایی مانند شهر رم ایتالیا حداقل باید ۶٠ یورو هزینه کرد چیزی معادل ٣۴٠ هزار تومان حتی اگر قرار باشد کسی سه شب اقامت کند باید یک میلیون تومان بپردازد این هزینه ها جدا از هزینه های خورد و خوراک و حمل و نقل است اکنون تورهایی که نصف هزینه هایشان را به دلار یا یورو تعیین کرده بودند اگر تا چند ماه پیش ١٨ میلیون تومان برای سفر ده روزه به اروپا قیمت داشته اکنون با یوروی ۵٧٠٠ تومانی به ٢٣ میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌است.

محدودیت در خرید دلار

محدودیت در خرید ارز یکی دیگر از مسائلی است که مسافران کشورهای خارجی باید به آن توجه کنند.  بر اساس آنچه صرافی‌ها بر روی تابلو اعلان قیمت‌های خود گذاشته‌اند فروش یورو و دلار دولتی(بانکی) صرفا با ارائه کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور امکان‌پذیر است یعنی بر این اساس دلار رسمی یا همان دلار بانکی در حال حاضر تنها به افرادی که مسافر هستند فروخته می‌شود. این میزان آن طور که صرافی ها اعلام کرده اند هزار دلار به هر مسافر است این درحالی است که در فرودگاه امام خمینی به هر مسافر تا ۵ هزار دلار اجازه خروج ارز داده می شود.

از طرفی اگر هر مسافر تا شهریور ماه امسال می توانست ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی و یا ارزی با قیمت دولتی خریداری کند اکنون چند ماهی است که این ارز مسافرتی با قیمت دولتی نیز حذف شده است و مسافران باید به نرخ آزاد ارز خریداری کنند.

نرخ عوارض خروج از کشور نیز اگر تا اول عید و سال جدید به بانک‌ها ابلاغیه جدیدی داده نشود همان هفتاد و پنج هزار تومان است اما اگر تا اول سال جدید این ابلاغیه صورت بگیرد مسافران به کشورهای خارجی حتی اگر روز اول عید به سفر بروند باید ٢٢٠ هزار تومان عوارض بدهند کسانی که تا پیش از این هفتاد و پنج هزار تومان داده بودند ولی سفرشان به ابلاغیه جدید رسیده بود میبایست ما به التفاوت آن را بدهند. تفاوت این دو نرخ عوارض نیز کم نیست.

افزایش نرخ تورهای خارجی

از سوی دیگر نرخ تورهای گردشگری خارجی نیز برای ایام عید افزایش چشم گیری داشته است سفر به آنتالیای ترکیه که همیشه برای جذب مسافران ایرانی اعلام می شد برای هفت شب اقامت تنها یک میلیون تومان هزینه دارد اما اکنون برای این ایام نرخی حدود سه میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

برای سفر به اروپا نیز آژانس‌های مسافرتی تنها ۸۵۰ یورو برای اخذ راودید هزینه می گرفتند این هزینه جدا از مبلغ تور مسافرتی است تور های سفر به ایتالیا برای ۴ شب از ۷ میلیون تومان کمتر نبوده و نیست. آژانسدارای هزینه تورهای مسافرتی را جدا از هزینه بلیت اعلام می کنند اکنون سفر به پاریس با در نظر گرفتن نرخ پرواز برای یک هفته اقامت در هتل ۴ ستاره ۱۲ میلیون تومان نرخ دارد. سفر به گرجستان نیز که جزو سفرهای ارزان بود اکنون برای اقامت چهارشب در تفلیس باید به آژانسهای مسافرتی نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرد.

سفر به کشوری مانند نپال که در آسیا قرار دارد اگر به صورت فردی اقدام شود شاید هزینه ای نزدیک به سه میلیون تومان شود اما تورهای مسافرتی برای ایام عید ۸۸۰ دلار به علاوه پول پرواز را در نظر گرفته اند. سفر به مراکش نیز برای یک هفته ۱۱ میلیون تومان نرخ دارد البته اگر برگشت از آنجا پس از ایام عید باشد. این هزینه ها بسته به اینکه گردشگر، چند روز و در چه هتلی اقامت داشته باشد متفاوت خواهد بود. باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در ایام تعطیلات عید به دلیل حجم سفرها ممکن است خدمات دهی آژانس ها نیز مناسب نباشد.

افزایش سفر داخلی در مقابل کاهش سفر خارجی

افزایش نرخ سفرهای خارجی در عید ٩٧ هرچند که برخی از افراد را ممکن است منصرف نکند اما هستند افرادی که در این شرایط تصمیم میگیرند سفر به کشورهای خارجی را یا کنسل کرده و یا به زمانهای بعد از این ایام موکول کنند پیش‌بینی حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز این است که سفرهای خارجی مردم ایران در ایام عید ده تا ١۵ درصد کاهش داشته باشد و در عوض سفرهای داخلی رشد کند.

اکنون نیز شرایط سفر در شهرهای ایران نیز به گونه‌ای است که هتل‌داران اعلام کرده اند نه تنها افزایش قیمت نخواهند داشت بلکه در برخی از استان‌ها تخفیف های نوروزی به مسافران داده‌ها خواهد شد.

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سفرهای نوروزی سوغات فرهنگی نوروز مجله صنایع فرهنگی مهر بازار نشر صنایع دستی ترجمه کتاب و کتابخوانی ادبیات میراث فرهنگی نمایشگاه ادبیات جهان گردشگری معرفی نشریات دفاع مقدس جنگ تحمیلی خانه کتاب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ استان کشور از تنش آبی خارج شد

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عیسی بزرگ‌زاده با بیان اینکه میزان آب مخازن سد‌های کشور به بیش از ۳۲ میلیارد متر مکعب رسیده است، گفت: این مجموع آب موجودی در همه مخازن سد‌های وزارت نیرو است، پرشدگی سد‌های کشور ۶۵ درصد است و این یعنی هنوز ۳۵ درصد مجموع سد‌ها خالی است، اما اگر بخواهیم سد‌های کشور را بررسی کنیم باید بگویم که تقریباً میزان آب موجود در مخازن نسبت به سال گذشته ۴۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر شده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت ۱۳ سد دریاچه ارومیه داشته باشیم، باید بگویم وضعیت این سد‌ها ۶ درصد نسبت به سال گذشته بهتر شده است و پرشدگی مخازن این سد‌ها ۷۷ درصد است. در حال حاضر آب موجود در این ۱۳ سد یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون متر مکعب است.

او افزود: در مورد زاینده‌رود اصفهان و حجم آب موجود در سد زاینده‌رود باید گفت که در حال حاضر حجم آب موجود در سد زاینده‌رود ۳۹۶ میلیون متر مکعب است و پرشدگی این سد ۳۲ درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد عقب‌تر است، اما باوجود این درصد پرشدگی مخزن این سد مطلوب است و برای تأمین آب شرب اصفهان با مشکل مواجه نخواهیم شد.

 کاهش ۵ درصدی آب پنج سد تهران

سخنگوی صنعت آب به وضعیت سد‌های تهران هم اشاره کرد و گفت: در ارتباط با ۵ سد استان تهران که شامل سد‌های لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان است، مجموع آب مخازن این سد‌ها ۱۸۷ میلیون متر مکعب و پرشدگی این سد‌ها ۲۶ درصد است که نسبت به بهار سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است. این یعنی اینکه شهروندان تهرانی باید حداقل ۱۵ درصد در مدیریت آب صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: در سد‌های زنجیره کارون، دز، کرخه، مارون، جره و سد کوچری وضعیت قابل قبولی نسبت به سال قبل داریم و این خبر بسیار خوبی است. خوشبختانه سد دز ۹۹ درصد پر شده است. در آذربایجان شرقی سد ارس نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار خوبی دارد و ۱۰۰ درصد مخزن این سد پر شده و این یعنی نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است. سد‌های خدا آفرین و ستارخان نیز ۳۱ درصد مخزن‌شان پر شده و میزان آب موجود مخازن آنها نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشت است.
 
ذخیره آب سد استقلال بندرعباس ۵۲ درصد کاهش یافت

بزرگ‌زاده به وضعیت سد‌های هرمزگان اشاره کرد و گفت:، اما در بندرعباس سد استقلال متأسفانه حجم موجود آب نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کمتر است و در حال حاضر ۲۵ درصد این سد پر شده و حجم آب موجود در این سد ۶۹ میلیون متر‌مکعب است، اما سد شمیل و نیان در همین منطقه وضعیت بهتری دارند و با پرشدگی ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است. سد سرنی در منطقه هرمزگان نیز ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. سد بیجار در استان گیلان ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش حجم داشته و این شرایط خوبی برای مردم این استان در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سد اکباتان در استان همدان نسبت به سال گذشته ۸۲ درصد آب بیشتری دارد و سد قشلاق با رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد مخزن این سد پر شده است. در استان گلستان سد‌های وشمگیر، گلستان و بوستان در وضعیت بهتری نسبت به سال قبل بسر می‌برند. در استان فارس سد درودزن و سد سلمان فارسی نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی عقب هستند. سد رودبال داراب فارس وضعیت خوبی ندارد و نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد عقب است. همچنین در استان کرمانشاه حجم آب سد گاوشان ۴ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است، اما در وضعیت خوبی بسر می‌برد. سد چاه نیمه‌ها نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارند و حجم آب این سد ۱۸۲ میلیون متر مکعب است.

سخنگوی صنعت آب از تأمین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: خوشبختانه برای استان سیستان و بلوچستان امسال با توجه به بارش‌های خیلی خوب و حجم آب سد‌ها مشکل آب شرب نخواهیم داشت و تأمین آب این مناطق تضمین شده است. با بضاعت آبی و پروژه‌هایی که انجام دادیم آب شرب ۵ شهرستان استان سیستان و بلوچستان و همچنین زاهدان تأمین خواهد شد. همچنین با منابع آب ذخیره شده از فعالیت سامانه‌های بارشی، کمبود آب مناطق تحت پوشش شبکه انتقال آب سد‌ها اعم از شرب و کشاورزی در این استان به مدت چهار سال رفع شد. همچنین طبق هدفگذاری انجام شده، تأمین آب شرب ۱۹۰۰ روستا در سیستان در این دولت به نتیجه خواهد رسید.

بزرگ‌زاده با اشاره به خارج شدن ۱۰ استان از تنش آبی به دلیل بارش‌های مطلوب بهاری گفت: خوشبختانه ۱۰ استان مهم کشورمان از تنش آب خارج شدند و این موضوع بسیار مهمی است. استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، ایلام، گلستان، همدان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بارش‌های خوبی نسبت به متوسط بلند مدت دریافت کردند که این میزان از ۱۰ درصد تا ۶۹ درصد است. این استان‌ها امسال از تنش آبی خارج شدند. استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندران، کرمان و مرکزی در شرایط نرمال قراردارند و استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمی زیر نرمال هستند، اما استان‌های خراسان شمالی، البرز، گیلان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، زنجان، سمنان، خراسان رضوی، تهران و قزوین شرایط سختی از نظر میزان بارش دارند به‌طوری که در این استان‌ها ۱۰ درصد تا ۲۸ درصد کمتر از نرمال بارش داشتیم؛ بنابراین از شهروندان تهران، مشهد، بندرعباس، داراب، البرز و قزوین می‌خواهیم در مصرف آب مدیریت کنند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر میزان آب موجودی سد‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر است. سال گذشته حجم آب ۳۱.۹۷ میلیارد متر مکعب بود وامسال به ۳۲.۳۹ میلیارد متر مکعب رسیده است و امیدواریم با بارش‌های روز‌های آینده این میزان حجم آب بیشتر شود.

دیگر خبرها

  • مقاوم‌سازی ارزی؛ طرحی که به سه واقعیت بازار توجه می‌کند
  • رشد ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی از سفرهای نوروزی!
  • نکونانم تمرین استقلال را تعطیل کرد
  • جزئیات جلسه ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس با مخبر
  • ۱۰ استان کشور از تنش آبی خارج شد
  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • تغییر تعطیلی آخر هفته از پنج‌شنبه به شنبه و تاثیر آن در آموزش
  • برنامه ۴ بازی باقیمانده استقلال و پرسپولیس
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس