Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان نشان دادند که رشته‌های DNA می‌تواند به عنوان برچسب برای ارزیابی نانوذرات در رهاسازی دارو به کار رود. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که از برچسب‌زنی با DNA می‌توان برای تفکیک نانوذرات استفاده کرد. این روش اولین مقایسه شناسایی در محیط آزمایشگاهی و محیط زنده برای تشخیص نانوذرات است که کاربرد‌های درمانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نانوذراتی که قابلیت انتقال دارو به سلول را دارند با استفاده از این روش شناسایی می‌شوند و توانایی آن‌ها برای رهایش موفق دارو به درون سلول ارزیابی می‌شود.

در این پروژه محققان قطعه‌های مختلف از DNA را به نانوذرات لیپیدی متصل کرده و آن‌ها را به درون بدن موجود زنده تزریق می‌کنند. با استفاده از این روش می‌توان هزاران نانوذره را در یک حیوان آزمایش کرد.

با استفاده از توالی‌سنجی DNA می‌توان نانوذراتی که وارد سلول در یک اندام ویژه شده‌اند را شناسایی کرد. این آزمایش به محققان کمک می‌کند تا نانوذرات مناسب برای رهایش ژن به سلول‌هایی نظیر تومور سرطانی را انتخاب کنند.

در روش‌های رایج برای شناسایی نانوذرات مناسب برای دارورسانی، چگونگی وارد شدن ذره به سلول زنده در محیط کشت سلول در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مقایسه میان این روش تزریق به بدن موجود زنده و محیط کشت، محققان از نانوذرات برچسب‌دار استفاده کردند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که تقریبا هیچ رابطه میان نانوذراتی که در محیط آزمایشگاهی موفق بوده‌اند و نانوذراتی که در محیط کشت موفق بوده‌اند وجود ندارد.

جیمز داهلمن از محققان دانشگاه اموری که محقق اصلی این پروژه است می‌گوید: «برچسب‌زنی DNA دارای پتانسیل بالایی برای شناسایی و انتخاب نانوذرات مناسب در بخش رهایش ژن است. با استفاده از این روش، شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاهی قادر خواهند بود تا نانوذراتی که کارایی بیشتری دارد را شناسایی کنند. با این روش نرخ وارد شدن نانوذرات به مرحله استفاده بالینی بیشتر شده و نیاز به آزمایش کمتری روی حیوانات است.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان A. direct comparison of in vitro and in vivo nucleic acid delivery mediated by hundreds of nanoparticles reveals a. weak correlation, در نشریه Nano Letter به چاپ رسیده است.

پژوهشگران از DNA با ۵۸ نوکلئوتید برای شناسایی ذرات استفاده کردند و نشان دادند که این روش می‌تواند زمان بررسی نانوذرات را به شدت کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پا قلب دوم انسان است، از این رو مراقبت از آن برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است. نوعی کفی طبی ارتوپدی آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید شده که علاوه بر کاهش فشار غیرطبیعی به پا، از ایجاد بوی نامطبوع نیز جلوگیری می‌کند.

امروزه به دلیل مشغله‌های کاری و بالا رفتن میانگین سنی جامعه، مشکلات ارتوپدی نیز در حال افزایش است. عدم تشکیل شدن قوس کف پا و یا به عبارتی صافی کف پا باعث فشار غیرطبیعی وزن بدن به کف پا شده که عوارض ناشی از این فشار باعث درد زانو، لگن و کمر می‌شود.

کفی‌های طبی مخصوص صافی کف پا با داشتن برجستگی‌های متناسب با قوس کف پا و ساختار کف پا باعث حفظ سلامتی می‌‌شود. کارگاه تولیدی ایمانی اقدام به تولید کفی طبی آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات می‌کند که با برند پایپا طب در بازار قابل تهیه هستند.

این کفی‌ها که هم برای کفش‌های ورزشی و هم رسمی قابل استفاده هستند، از برجستگی‌ متناسب با قوس پا برخورداربوده و به حفظ ساختار قوس کف پا کمک شایانی می‌کنند. استفاده از این کفی‌های نانویی می‌تواند به اصلاح کف پای صاف نیز کمک کند و در عین حال کاربر از مزیت آنتی‌باکتریال بودن آن نیز بهره‌مند می‌شود.

این شرکت برای افرادی که با مشکل دیابت روبرو هستند  کفی طبی دیابتی تولید کرده است. افراد دیابتی‌ به طور معمول از گردش خون ضعیف و از دست دادن احساس در اندام‌های خود رنج می‌برند و این مشکل بیشتر در پای آن‌ها دیده می‌شود.

با پیشرفت دیابت، آن‌ها ممکن است به نوروپاتی مبتلا شوند که مشکلات حسی را به دنبال دارد و اغلب باعث می‌شود فشار و اصطکاک بیش از حد و سایر آسیب‌ها را به خوبی حس نکنند.

به همین دلیل، بیماران دیابتی در معرض زخم، عفونت و در موارد شدید قطع عضو هستند.

مناسب بودن کفش برای جلوگیری از اصطکاک، زخم‌های فشاری و فشار اضافی روی پا در این افراد بسیار مهم است. همچنین کفی‌ها به عنوان قسمت داخلی کفش، مستقیماً با کف پا در تماس هستند.

تعرق پا علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و آزاردهنده باعث رشد باکتری و قارچ بین انگشتان و بیماری‌های عفونی می‌شود. کفی طبی دیابتی آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات می‌تواند در کاهش این مشکل موثر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امکان نصب همزمان دو اپلیکیشن در اندروید فعال شد
  • گوگل پلی قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن را فراهم کرد
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • زارع پور: به‌زودی زیرساخت‌ دارو رسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود
  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد