Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین روز از ماه رجب، مصادف است با ولادت با سعادت پنجمین پیشوای شیعیان، امام محمد باقر(ع). از این امام بزرگوار، روایات بسیاری در زمینه‌های فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق و آداب نقل کرده‌اند. همچنین در دوره امامت ایشان، گام‎های بزرگی در تدوین دیدگاه‎های شیعه در رشته‌های گوناگون اخلاق، فقه، کلام، تفسیر و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برداشته شد.

امام باقر(ع) در دوران امامت خویش، با وجود شرایط نامساعدی که بر عرصه فرهنگ اسلامی سایه افکنده بود، با تلاشی جدّی و گسترده نهضتی بزرگ را در زمینه علم و پیشرفت های آن طراحی کردند. تا جایی که این جنبش دامنه دار به بنیان‌گذاری و تأسیس یک دانشگاه بزرگ و برجسته اسلامی انجامید که پویایی و عظمت آن در دوران امام صادق(ع)، به اوج خود رسید.

حجت الاسلام و المسلمین فرید میرلوحی، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تولد امام محمد باقر (ع) بیان کرد:  در سال ۵۷ قمری ولادت امام محمد باقر(ع) اتفاق افتاد و این امام به مدت ۲۰ سال امامت نمود.

وی افزود: در دوران امامت آن بزرگوار، بنی امیه به شدت متزلزل شد. در شرایطی که قدرت بنی امیه اوج گرفته بود، امام محمد باقر(ع) توانست مکتب فکری را بنا نهد که پس از ایشان امام صادق (ع) آن را آبیاری نمود. در این شرایط بود که امام باقر (ع) بهترین استفاده را از فرصت برد و الان هر چیزی که در اختیار ما قرار دارد، از ریشه و بنیانی است که امام محمد باقر(ع) بنیان نهاد.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به سبک زندگی امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: یکی از نکات ویژه زندگی این امام را در سبک زندگی ایشان می توان دید؛ این امام به خوبی زمان زندگی خود را تقسیم کرده بود تا بهترین بهره را از اوقات شبانه روز کسب کند. گاهی انسان‌هایی که در عرصه سیاست یا علم فعالیت می‌کنند، تمام وقت خود را برای کار صرف می کنند و به خانواده خود رسیدگی نمی کنند، اما وقتی به زندگی امام محمد باقر(ع) نگاه می‌کنیم، با نظم و برنامه خاصی روبرو می شویم.

میرلوحی در ادامه گفت: امام محمد باقر(ع) حتی برنامه های معنوی و عبادات را با اعضای خانواده تقسیم کرده بودند؛ یکی از حکایات معروف این است که وقتی مادر و خواهر ایشان در قید حیات بودند، برنامه ریزی شده بود که هر سه بخش شبانه روز در خانه عبادت شود. وقتی که مادر این امام از دنیا رفت، عبادت بین خواهر و امام محمد باقر(علیه السلام) نصف شد و این دو، خانه را با عبادت نورانی می نمودند و بعد از فوت خواهر ایشان خود به تنهایی به عبادت می پرداختند. این قسمتی از برنامه ریزی ایشان بود که خانه به عطر عبادت معطر باشد.

وی درباره فعالیت‌های علمی امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: بنیان گذاری مکتب فقهی توسط این امام بزرگوار صورت گرفت و در زمان امام صادق (ع) شاگردانی که امام باقر(ع) تربیت کرده بودند، شکوفا شدند. دو تن از معروف ترین شاگردانی که احادیث فراوانی از آنها در کتب بیان شده است، «ابان بن تغلب» و «زراره بن اعین» بودند که در زمان امام صادق (ع) جزو فقهای بزرگ زمان شدند.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: امام باقر(ع) اگرچه حکومت در اختیارشان نبود، اما به هیچ وجه بنای سازش و تایید ظلم بنی امیه و حاکمان ظالم را نداشت. معروف است که هشام زمانی امام باقر(ع) را به دربار سلطنت فراخواند. حضرت وقتی وارد شدند، به جمع حاضر سلام کردند. در واقع امام با این کار، جایگاه ظالمانه آنان را نپذیرفتند؛ زیرا در آن زمان رسم بر این بود که در دربار به کسی که در رأس است، سلام کنند.

میرلوحی در ادامه با ذکر حدیثی درباره انتظار فرج بیان کرد: یکی از نورانی ترین احادیثی که در ذهن ماست و تکرار می کنیم، حدیثی از پیامبر اسلام(ص) است که ناقل آن امام محمد باقر(علیه السلام) است. در این حدیث آمده: «اَفْضَلُ الْعِبادَة اِنْتِظارُ الْفَرَجِ»، بهترین اعمال انتظار فرج است.

حجت الاسلام و المسلمین فرید میرلوحی، در پایان گفت: آیه شریفه ای در قرآن هست که می فرماید: «اصبروا علی اداء الفرائض، و صابروا عدوکم و رابطوا امامکم. المنتظر». یعنی «ای کسانی که ايمان آورده ايد، صبر کنید و يکديگر را به صبر واداريد و با امامتان ارتباط داشته باشید». امام باقر در ذیل این آیه فرموده اند: صبر کنيد بر ادای فرائض، و پايداری و استقامت کنيد در مقابل دشمن و با امامتان که انتظار ظهورش را می کشيد، ارتباط داشته باشید و خود را به رشته ولايت او ببنديد.

 

انتهای پیام/

انتظار فرج از نگاه امام پنجم شیعیان

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۴۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

«عنوان بصری» دربرگیرنده بیانات آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری مروی از امام صادق(ع) است که به صورت موضوعی منتشر می‌شود.

جلد ششم کتاب عنوان بصری به تازگی منتشر شده که مولف در این جلد، به شرح فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» از این حدیث نورانی پرداخته و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت را بسط و توضیح داده است.

آیت‌الله طهرانی در مجالس نوزده‌گانه این کتاب در توضیح مختصات مکتب الهی و حکومت اسلامی و تفاوت آن با سایرین، محوریت توحید را شاخصه اصلی حکومت اسلام بیان داشته و آثار و تبعات آن را برمی‌شمرند. وی با تاکید بر اهمیت انتخاب تعابیر و کیفیت شعارِ در حکومت اسلام، توجه به توحید و اخلاص در عمل را محور حرکت حاکم اسلام مطرح کرده و با بیان جریاناتی از تاریخ معصومین و اولیای الهی به تبیین مطلب می‌پردازد.

نویسنده در بخشی دیگر از کتاب، با تبیین کلام امام صادق(ع) در حدیث شریف که به عدم تدبیر عبد نسبت به خویش اشاره دارند، اصطلاح مشورت و تدبیر اجتماع و جایگاه و اهمیت آن در اسلام را شرح و تفصیل داده و مسئله تعهد و تخصص را از زوایای مختلف واکاوی و تشریح می‌کند.

برخی از دیگر موضوعات این اثر عبارتند از: «بنای عالم تکوین و خلقت بر توحید»، «نظام تربیتی انسان از منظر اسلام»، «وظایف فردی و اجتماعی سالک در شبانه‌روز»، «اتقان و استحکام عمل در سیر و سلوک إلی‌ الله»، «اهمّیت تعهّد و وجوب التزام به آن»، «اهمّیت بینش عرفانی در مسائل فقهی و اجتماعی»، «لزوم تامین امنیت اخلاقی برای تمام اقشار جامعه در حکومت اسلام».

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: «آن کسی که در انجام امور نسبت به مسائل إتقان و إحکام ندارد، نسبت به مسائل سلوکی هم هیچگونه پیشرفتی ندارد! آن کسی که نسبت به تعهدات اخلاقی و شرعی‌اش بین افراد احساس وظیفه نمی‌کند و یا نسبت به قراردادهای مابین طرفین احساس وظیفه‌ای ندارد و خدا را جدای از این مسائل فیمابین می‌داند، در وادی سلوک و حرکت هم بیش از یک مدّعی نیست و یک سانت هم به جلو نمی‌رود! سلوک به معنای انطباق نفس با واقعیت‌ها و با مسائل فطری است نه اینکه یک سری کارهایی را انجام دادن و نمازی را خواندن و اورادی را گفتن و بعد به هر کاری دست زدن و به هر عمل خلافی اشتغال پیدا کردن و هر ارزشی را زیر پا گذاردن.»

گفتنی است مجموعه «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع منتشر می‌شود که جلد ششم در ۶۲۰ صفحه توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است. دیگر موضوعات این دوره عبارتند از: «جلد اول: ولایت و هدایت»، «جلد دوم: حقیقت ذکر»، «جلد سوم: حقیقت علم»، «جلد چهارم: تزکیه و تهذیب»، «جلد پنجم: حقیقت عبودیت».

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴| فوتسال ایران جام قهرمانی را پس گرفت/شاگردان شمسایی بر بام آسیا
  • گل باقر محمدی، دروازه‌بان ایران به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 1-4 ایران)
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • باقر محمدی بلیت فینال آسیا را مهر کرد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امام جمعه بندرعباس: خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری