Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:25:31 GMT

القدس العربی: دولت سعودی توهم رهبری جهان عرب را دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۶۸۱۲

القدس العربی: دولت سعودی توهم رهبری جهان عرب را دارد

تهران-ایرنا- روزنامه 'القدس العربی' با اشاره به تصمیم خودسرانه دولت سعودی در به تعویقانداختن اجلاس سالانه اتحادیه عرب، نوشت: ریاض سعی دارد از موقعیت استفاده کند تا خود را به عنوان رهبر جهان عربی معرفی نماید، اما از بدشانسی، موقعی را انتخاب کرده است که اتحادیه عرب چیزی جز یک جسد بی جان نیست.

القدس العربی چاپ لندن روز دوشنبه در مقاله ای به قلم 'توفیق رباحی' نویسنده الجزائری نوشت: اجلاس سالانه اتحادیه عرب که قرار بود ماه مارس 2018 (اسفند 96) برگزار شود، با تصمیم یک جانبه و خودسرانه دولت سعودی به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه مانند سایر نشست های پیشین امید چندانی به این نشست نبود، اما همین تصمیم خودسرانه سعودی ها برای به تاخیر انداختن آن، نشانمی دهد که اتحادیه عرب، امت عربی و 'کار مشترک عربی' و مفاهیمی از این دست، همگی بی فایده و پوشالی است.
از حدود 20 سال قبل، اجلاس سالانه سران عربی بیشتر به باشگاهی برای گردهمآیی سران و حاکمان عربی تبدیل شده است که برای ملاقات یکدیگر و حفظ برخی آداب و سنت ها، گرد هم جمع می شوند. تنها کسی که به سرعت به این موضوع پی برد و جسارت کناره گیری از آن را داشت، 'محمد ششم' پادشاه مغرب بود. این اجلاس به فرصتی برای برخی سیاستمداران و ناظران امور عربی تبدیل شده است تا حضور یا غیبت کشوری را در این اجلاس رصد کنند و ببیند هر کشور چه نماینده ای به آن فرستاده است. اما برای مردم فرصتی برای تفریح وسرگرمی است وبه دنبال نکات طنزآمیز وحاشیه ای آن همچون مسائل حاشیه ای دوره حضور معمر قذافی رهبر سابق لیبی در اتحادیه عرب هستند.
اجلاس اتحادیه عرب برای کشورهای سازمان همکاری نیز فرصتی مناسب برای آزمودن خودشان است تا بتوانند تعداد زیادی از رهبران عربی را برای حضور در آن، متقاعد کنند، در غیر این صورت، این اجلاس اهمیت چندان دیگری ندارد.
از این رو، معیار موفقیت آمیز بودن نشست اتحادیه عرب، حضور هر چه بیشتر حاکمان، سران و رهبران صف اول عربی است. تنها معیار موفقیت این نشست، همین است و لا غیر.
القدس العربی افزود: حتی نشست سران عربی این معیار را هم از دست داده و به جایی رسیده است که با تصمیم خودسرانه عربستان پس از توافق با مصر (یا پیشنهاد از جانب این کشور) به تاخیر افتاد؛ آن هم به این بهانه که زمان برگزاری این نشست با انتخابات ریاست جمهوری مصر همزمان است. تاکنون نیز زمان مشخصی برای برگزاری آن، اعلام نشده است.
البته که هر کشوری حق دارد بنا بر دلایل خودش، درخواست تاخیر نشست اتحادیه عرب را بدهد و یا از میزبانی آن خودداری کند. این گونه به نظر می رسد که عربستان هم همین کار را انجام داده است؛ اما مشکل اینجاست که سعودی ها این نشست را به دلایلی که به آن ها ربطی ندارد، به تاخیر انداخته اند. مصر هم به طور رسمی و علنی درخواست نکرده بود که این نشست را به سبب همزمانی اش با انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به تاخیر بیندازد.
بنابرین، به تعویق انداختن این نشست، بدون حصول توافق همه کشورها صورت گرفته است. دشوار است باور کنیم مراحل لازم و منطقی آن برای این تاخیر، طی شده باشد. همچنین دشوار است باور کنیم که با حکام عرب دراین باره مشورتی شده باشد. زیرا رهبر جدید سعودی (محمد بن سلمان) فرهنگ مشورت کردن ندارد. از آن جایی که خود را شایسته ترین فرد برای هدایت جهان عربی و اسلامی می داند، تمایل دارد دیگران را در موقعیت انجام شده، قرار دهد. به احتمال زیاد، خبر به تاخیر افتادن نشست، به سران عرب ابلاغ شده و سایر مقامات هم یا از طریق رسانه ها یا از طریق نامه، از این خبر مطلع شدند.
البته مسائلی که مطرح شد، ظاهری است اما معنا و مفهوم زیادی در دل خود دارند. این حماقت سیاسی است که باور کنیم انتخابات ریاست جمهوری مصر دلیل به تاخیر افتادن اجلاس سران عرب است. اگر این نشست با انتخابات ریاست جمهوری موریتانیا یا جیبوتی همزمان بود، آیا باز هم عربستان آن را به تاخیر می انداخت؟!
نویسنده الجزایری افزود: باید تاکید کنیم به جایی رسیده ایم که جمع کردن سران عرب دور یک میز دشوار است. همچنین یکپارچه سازی مواضع رهبران عرب درباره یک مسئله، غیر ممکن شده است. دیگر وجه مشترکی میان عرب ها وجود ندارد. از جمله اینکه مسئله فلسطین که روزگاری مهمترین و مرکزی ترین مسئله همه عرب ها بود، جایگاه سیاسی و معنوی خود را از دست داده است.
برای آگاهی از دلایل واقعی به تعویق افتادن نشست سران عرب، باید به دل مشغولی های دیپلماتیک سعودی ها بپردازیم. عربستان، این نشست را به تاخیر انداخت، زیرا هیچ امتیاز یا موضوع مورد توافقی با سایر کشورها نداشت. همه سیاست های اصلی منطقه ای عربستان امروز جنجال برانگیز است: ایران، محاصره قطر، آمریکا، 'اسرائیل' یا معامله قرن. به واقع می توان گفت که اینها دلایل به تعویق انداختن نشست سران عرب است.
عربستان با رهبری 'محمد بن سلمان' ولیعهد، امروز مشغول مسائلی به مراتب مهمتر از نشست سران و مسائل عربی از جمله آرمان فلسطین است. برگزاری نشست سران عربی با آن پرونده های تکراری یعنی باز کردن درب شک و جدل و بحث و سوال. مطرح شدن این مسائل نیز به نوبه خود در مسیر بلند پروازی ها و زیادی خواهی های سعودی سنگ اندازی می کند. به نحوی که سیاست و برنامه های ریاض را به لحاظ سیاسی و اخلاقی زیر سوال می برد.
عربستان امروز به شدت مشغول ایران است و سعی دارد همه دنیا را علیه آن، بسیج کند. در حالی که ایران آن گونه که عربستان می گوید مایه نگرانی همه کشورهای عربی نیست. عربستان شیفته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و خانواده اش شده در حالی که ترامپ مایه امنیت و نیز مورد اعتماد همه کشورهای عربی نیست. عربستان به شدت تمایل دارد که قطر را به زانو درآورد. اما این کار هم خواسته همه کشورهای عربی نیست. ریاض تصور می کند امروز بر همه کشورهای عربی سلطه دارد اما در حقیقت او تنها بر مصر، بحرین و کمی هم امارات تحکم و سلطه دارد و قطعا تنها با سران همین کشورها هم رابطه خوبی دارد.
با این وجود، رهبران سعودی از بذر هرج و مرجی که کاشتند، بهره برداری کرده و نتیجه اش القا کردن این ایده بود که آن ها زعامت و رهبری کشورهای منطقه را به عهده دارند، تا به این ترتیب به خودشان اجازه دهند که تصمیمات یک جانبه و خودسرانه مانند به تعویق انداختن اجلاس سران عرب اتخاذ کنند. عربستان از عقب نشینی و بی اعتنایی کشورهای عربی استفاده کرد و خود امور را به دست گرفت؛ اما ، دولت سعودی از بد شانسی این دستاورد را در وقت اضافه به دست آورد وزمانی اراده خود را بر اراده مشترک کشورهای عربی تحمیل کرد که دیگر اتحادیه عرب به جسدی بی جان تبدیل شده است!.
خاورم**9329**1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اتحاديه عرب عربستان القدس العربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۶۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است

پیشتر در طول جنگ [کنونی علیه غزه]سران نظامی و سیاسی اسرائیل ادعا کردند که سران اعراب میانه‌رو از اسرائیل خواستند، حماس را برای همیشه نابود کند». این، ادعایی است که روزنامه اسرائیلی معاریو امروز شنبه مطرح کرده است. 

مقصود از اصطلاح میانه‌رو، آن دسته از دولت‌های عربی است که یا با رژیم اسرائیل توافق صلح دارند یا اخیرا با این رژیم روابطشان را عادی‌سازی کردند یا تمایل دارند، بزودی عادی‌سازی کنند.

در ادامه ادعای معاریو آمده «درست است، آنها [سران اعراب میانه‌رو]، از اینکه حماس نابود شود، خیلی خوشحال خواهند بود، اگر چنین چیزی طی چند هفته اندک و با کمترین تلفات در میان غیرنظامی‌ها ممکن شود. اما روشن است که اکنون چنین چیزی محال است و طولانی شدن مدت جنگ به سود کشور‌های عربی میانه‌رو بخصوص عربستان سعودی نیست».

این روزنامه اسرائیلی در ادامه ایده نابود شدن کامل حماس از دید عربستان سعودی را در برهه کنونی محال می‌داند و می‌نویسد «ایده نابود شدن حماس برای همیشه، از نظر سعودی‌ها، اکنون توهم به نظر می‌رسد... تمرکز عربستان اکنون بر توافق عادی‌سازی [با اسرائیل]از طریق شراکت با آمریکاست».

نوامبر گذشته (یک ماه و اندی بعد از شروع جنگ) نیز نشریه اکونومیست در گزارشی نوشته بود، بسیاری از کشور‌های عربی خلیج فارس، تمایل دارند که اسرائیل کار حماس را تمام کند، چون می‌ترسند که این رویداد به شعله‌ور شدن وضعیت در کشورهایشان منجر شود. در این گزارش اشاره شده بود که این کشورها، آرزوی تمام شدن چیزی را دارند که به محور مقاومت ایران معروف است، اما در عین حال میترسند که زبانه‌های آتش، دامن آنان را بگیرد.

علاوه بر این، موسی ابومرزوق از سران حماس، ۲۹ ماه اکتبر گذشته (کمتر از یک ماه از آغاز جنگ) در گفتگو با شبکه الجزیره فاش کرد، خیلی از «خارجی ها» به او گفته‌اند، برخی عناصر در تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی کشور‌های عربی از به شکل محرمانه از غرب خواسته‌اند، حماس را نابود کند. او اشاره کرد که خیلی از گلوله‌هایی که اکنون [آن زمان اوایل جنگ]، غزه با آن بمباران می‌شود، از کشور‌های عربی آمده و منبع خیلی از کمک‌ها به تشکیلات خودگردان برای مقابل با مقاومت فلسطین، کشور‌های عربی است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان