Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@10:38:39 GMT

دليل افزايش معتادان در "کابل" چيست؟

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۸۵۳۷۴

دليل افزايش معتادان در 'کابل' چيست؟

خبرگزاري آريا - در پايتخت افغانستان، اکثر معتادان در زير پل‌ها حضور دارند؛ اما تعداد زيادي از آنان در زير پل سوخته زندگي رقت باري دارند و بي‌خانمان‌ترين‌ انسان‌هايي‌ هستند که هر لحظه سوژه‌اي براي ديگران مي‌شوند. پل سوخته محلي است که روزانه صدها فرد از آن عبور مي‌کنند و آنان هر روز وضعيت رقت بار معتادان را با چشم مي‌بينند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري ميزان، با اشاره به سخنان مقامات حکومتي، اعتياد سونامي خاموشي است که زندگي افراد را به سوي تباهي مي‌برد. هرچند آمار دقيقي از تعداد معتادان به مواد مخدر در دسترس نيست؛ اما آخرين آمار وزارت بهداشت افغانستان نشان مي‌دهد که حدود 3.5 ميليون نفر در اين کشور از مواد مخدر استفاده مي‌کنند.
اين وزارت مي‌گويد که در سال جاري حدود 30 هزار و 800 تن معتاد در افغانستان مداوا شده‌اند. همچنين به گفته مسئولان، 107 مرکز درمان اعتياد در 32 ولايت افغانستان نيز از سوي وزارت بهداشت و درمان اين کشور ايجاد شده است.
شاه‌پور يوسف يکي از مقامات وزارت بهداشت عمومي افغانستان در مورد مداواي معتادان گفت: «تعداد معتادين بى‌سرپناه در پايتخت اين کشور در حدود ١٥٠٠ تن است که وزارت بهداشت عمومي جهت مداواي آنها مرکز ١٠٠٠ تختخوابي ابن سينا را در کمپ فينکس پلچرخى ايجاد کرده است که طى ادوار مختلف نظر به ظرفيت موجود به تعداد ٢٠٠ الى ٣٠٠ تن بخصوص در فصل زمستان جمع آورى کرده و جهت مداوا انتقال داده مي‌شوند.»
وي افزود که براي درمان معتادان تعداد ٢٠ مرکز ديگر نيز در شهر کابل وجود دارد که معتادين به طور داوطلب به مراکز مراجعه مي‌کنند و تحت درمان قرار مي‌گيرند.
همچنين به گفته آقاي يوسف، وزارت بهداشت عمومي افغانستان نظر به تقسيم اوقات، معتادان بي‌سرپناه را جمع آوري کرده و براي درمان به مراکز ترک اعتياد انتقال مي‌دهد.
در پايتخت افغانستان، اکثر معتادان در زير پل‌ها حضور دارند؛ اما تعداد زيادي از آنان در زير پل سوخته زندگي رقت باري دارند و بي‌خانمان‌ترين‌ انسان‌هايي‌ هستند که هر لحظه سوژه‌اي براي ديگران مي‌شوند. پل سوخته محلي است که روزانه صدها فرد از آن عبور مي‌کنند و آنان هر روز وضعيت رقت بار معتادان را با چشم مي‌بينند.
سردي هوا، نبود مکان براي زندگي، مزاحمت براي مردم و افزايش دزدي‌ها از جمله مواردي‌ هستند که هم براي معتادان گران تمام مي‌شود و هم براي مردم رنج‌آور است.
گفته مي‌شود که در روزهاي سرد، تعدادي از معتادان مي‌ميرند و بدون هيچ سروصدايي در مکاني زير خاک مي‌شوند.
تا دسترسي به مواد مخدر آسان باشد و دست يافتن به مواد مخدر سخت نشود، نه تعداد بسترها فايده‌اي دارد و نه تعداد معتادان کم مي‌شوند.» اين سخن وزير بهداشت عمومي است. او قبلا گفته بود که هر باري که معتادي درمان مي‌شود، چون به موادمخدر دسترسي آسان دارد و مواد مخدر هم ارزان است، دوباره به شرايط قبل رجوع مي‌کند و مداوا بي اثر مي‌ماند.
فيروزالدين فيروز گفته بود: «تا زماني که با اين پديده مبارزه نکنيم، صادقانه بايد بگويم که درمان هيچ نتيجه‌اي نمي‌دهد.»
يکي از مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان که نخواست نامي از او فاش شود، مي‌گويد که حکومت در قسمت جمع آوري فروشندگان مواد مخدر در سطح شهر به خصوص زير پل سوخته، کوتاهي مي‌کند.
به گفته او، تا زماني که از رده‌هاي بالا فروش مواد مخدر جلوگيري نشود، جلوگيري کردن خرده فروش‌ها نيز سخت است.
وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان استراتژي پنج ساله مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرده و به بخش‌هاي خصوصي سپرده است. اما اين مقام حکومتي مي‌گويد: «سياست‌ها روي کاغذ مي‌ماند و اجرا نمي‌شود و همه چيز روي سمت و سمت‌گرايي مي‌رود.»
موجوديت بودجه اندک براي مداواي معتادان و در اولويت قرار نداشتن مبارزه با مواد مخدر و اعتياد از جمله انتقادهاي ديگري است. گفته مي‌شود که بودجه اندکي براي درمان معتادان اختصاص يافته است و هنوز هم مبارزه با مواد مخدر در اولويت نيست.
اقدامات دولت براي جمع‌آوري معتادان از سطح شهر و انتقال آنان به يک مکان معين چاره ساز نبود و پس از چندين بار جمع‌آوري، معتادان دوباره به زير پل سوخته برگشتند. حضور معتادان در زير پل سوخته و جاده‌هاي کابل براي پايتخت نشينان سنگين تمام مي‌شود.
سيد خالد نيز از ديگر ساکنان کابل مي‌گويد که دولت جلوي فروشندگان مواد مخدر در شهر کابل را نمي‌گيرد و با آنان حتي همکاري دارد. او گفت: «اگر همکاري نداشته باشد، چندين بار معتادان جمع‌آوري شد، اما بازهم در زير پل آمدند. بايد دولت براي معتادان يک مکاني اختصاص دهد تا آنان درمان شوند و دوباره به زندگي عادي خود برگردند، اما دولت اهميتي نمي‌دهد.»
يکي از مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان مي‌گويد که جاي استراتژي و اجراي آن را دخالت‌هاي شخصي بعضي افراد گرفته است و اين باعث شده‌است که فروشندگان مواد مخدر در بزرگ شهرها نيز فعال باشند. هم‌چنين، برخي از شهروندان افغانستان به اين باورند که مبارزه با اعتياد کاري آسان است؛ اما اگر دولت بخواهد.
عبدالستار يکي از شهروندان پايتخت به اين باور است که اگر دولت بخواهد، حتي در «يک روز» تمام مواد فروشان را جمع‌آوري و به پنجه قانون مي‌سپارد. او بر اين باور است که فساد چنان رخنه کرده است که به سادگي مواد به فروش مي رسد و به سادگي افراد به مواد مخدر روي مي‌آورد.
افغانستان ما نوشت: شهروندان کابل از افزايش معتادان نگراني دارند و آنان به اين باورند که دولت براي مبارزه با اعتياد کاري نکرده و «فقط کارهاي نمايشي براي جمع آوري معتادان انجام داده است.»
/انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

به گزارش قدس خراسان، به نقل از ستاد نظارت گمرکات خراسان رضوی، کارشناسان گمرک دوغارون موفق شدند با استفاده از دستگاه "ایکس‌ری" کامیونی، حین کنترل کامیون‌های ورودی به کشور مواد مزبور که از نوع هرویین فشرده و شیشه بود را کشف کنند.

این مواد مخدر که به طرز ماهرانه‌ای داخل کابین راننده جاسازی شده بود با هوشیاری و دقت عمل کارشناسان مزبور کشف شد.

دیگر خبرها

  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل