Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، آناهیتا دومین اثر سنگی ایران، معبدی است که در ارتفاع ۳۲ متری برروی تپه‌ای در قلب شهر کنگاور بنا شده است. توجه ایرانیان باستان به الهه آب (آناهیتا) بعد‌ها زمینه‌ای شد تا معابدی به نام آناهیتا در نقاط مختلف ایران ساخته شود.
یکی از این معابد، معبد آناهیتا بود که از معابد منحصربفرد ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مورخان درخصوص زمان ساخت این بنا، نظرات مختلفی داشته اند از جمله آنکه شروع ساخت آن در زمان هخامنشیان و اتمام آن در زمان ساسانیان بوده است.
قرار گیری شهر کنگاور بر سر راه تاریخی هگمتانه به تیسفون و وجود چشمه‌ها و سراب‌های پر آب در این منطقه باعث ساخت معبد آناهیتا در کنگاور شد.
آناهیتا معبدی بود برای احترام و نیایش الهه آب، ورودی بنا در قسمت جنوبی آن واقع شده، در دو طرف بالای معبد سر چهار گاو روبروی هم قرارگرفته اند. نوع تقسیم آب و جریان آب در درون معبد یکی از شگفتی‌های مهندسی در آن دوران است.
این اثر در طول تاریخ و به دلیل حوادث گوناگون آسیب‌های زیادی دیده است. اولین حفاری‌های انجام شده در معبد آناهیتا درسال ۱۳۴۷ انجام گرفت.
معبد آناهیتا یکی از آثار تاریخی شناخته شده ایران است که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است.
شهرستان کنگاور در فاصله ۹۴ کیلومتری شهر کرمانشاه و در شرق استان واقع شده است. علاوه بر معبد تاریخی آناهیتا، جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این شهرستان وجود دارد.
از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کنگاور سراب‌های متعدد و جوشان در این شهرستان است که از جمله آن‌ها می‌توان به سراب فش، ماران، خرم آباد، کبوتر لانه و گودین اشاره کرد.
همچنین امامزاده ابراهیم که در قسمت شمال غرب معبد آناهیتا واقع شده از جاذبه‌های گردشگری مذهبی مهم این شهرستان محسوب می‌شود.
حمام بزرگ، تپه گردین و پل تاریخی کوچه از دیگر آثار تاریخی شهرستان کنگاور هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند

سرهنگ مجتبی جمالی فرمانده انتظامی ساوه گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر حضور ۲ فرد ناشناس، در یکی از روستا‌های اطراف شهرستان ساوه، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از کسب اطمینان از صحت موضوع اعلامی و حضور این افراد به منظور حفاری و کشف اشیاء عتیقه، ماموران ۲ نفر را حین حفاری مشاهده و دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به یگان انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه از این متهمان یک دستگاه گنج یاب و مقادیری اشیاء تاریخی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف شد خاطرنشان کرد: این افراد با مشاهده مستندات و مدارک پلیسی در بازجویی‌های تخصصی ماموران انتظامی ساوه، به ناچار لب به اعتراف گشوده و بیان داشتند که قصد حفاری و کشف اشیاء گران قیمت باستانی و عتیقه را در روستای مورد نظر داشته اند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در پایان با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با افراد سودجو و قانون گریز به منظور پیشگیری از سرقت آثار تاریخی و فرهنگی کشور افزود: ۲ متهم دستگیر شده در این عملیات پلیسی، پس از تشکیل پرونده مقدماتی، برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم