Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@07:23:09 GMT

داریوش شایگان درگذشت

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۲۴۲۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، داریوش شایگان، نویسنده و فیلسوف معاصر ایرانی که از پنجم بهمن سال ۹۶ به علت سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر تهران بستری بود، در ساعت ۷ و نیم بامداد امروز دوم فروردین درگذشت.

این خبر را علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه «بخارا» و از دوستان نزدیک داریوش شایگان صبح امروز از طریق صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داریوش شایگان در سیزدهم بهمن ۱۳۱۳ در تهران زاده شد.

پدرش بازرگان ایرانی و مادرش از اهالی گرجستان بود.

در تهران به مدرسهٔ کاتولیک «سن‌لویی» که دروسش به زبان فرانسه تدریس می‌شد رفت و بعد از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با اخذ درجه دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود درباره ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد.

غالب آثار شایگان به زبان فرانسه و در حوزه فلسفه تطبیقی بود.

داریوش شایگان از جمله فیلسوفانی بود که نثر فرانسه وی در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود.

از جمله آثار وی می‌توان به «آسیا در برابر غرب»، «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «تصوف و هندوئیسم»، «افسون زدگی جدید»، «هویت چهل تکه و تفکر سیار»، «زیر آسمان‌های جهان»، «بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی»، «سرزمین سراب‌ها»، «انقلاب دینی چیست؟»، «آمیزش افق‌ها بینش اساطیری»، «پنج اقلیم حضور»، «در جستجوی فضا‌های گمشده» و «فانوس جادویی زمان» اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه

مردم یک روستا در هند برای رای دادن در انتخابات سراسری به سمت شعبه اخذ رای می روند./ خبرگزاری فرانسه بازدید نخست وزیر انگلیس از کارخانه ایرباس در "هرتفوردشایر" انگلیس/ PA بازدید وزیر خارجه انگلیس از یک مدرسه آموزش زبان انگلیسی در پایتخت مغولستان/ خبرگزاری فرانسه دستگاه خنک کننده هوا در شهر داکا بنگلادش/ نورفوتو حمله اسرائیل به خانه های مسکونی مردم در جنوب لبنان/ خبرگزاری فرانسه ساحل شهر رفح در جنوب نوار غزه/ خبرگزاری فرانسه مهاجرت تابستانه فلامینگوها به دریاچه ای در شهر آنکارا ترکیه/ خبرگزاری آناتولی تظاهرات مخالفان در مقابل کاخ ریاست جمهوری آرژانتین در شهر بوینوس آیرس علیه سیاست های اقتصادی دولت/ آسوشیتدپرس شعار نوشته شده روی دیوار پله های ورودی دانشگاه جورج داشنگتن در پایتخت آمریکا از سوی دانشجویان حامی فلسطین: "جو بایدن کودک کُش"/ زوما دستگیری معترضان حامی فلسطین در پایتخت آمریکا/ زوما مراسم رژه سالانه " سیک ها" در شهر نیویورک آمریکا/ زوما حضور یهودیان ضدصهیونیست در تظاهرات هفتگی حامیان فلسطین در شهر لندن/ زوما تیمی از کارشناسان خارجی، بمب بزرگ منفجر نشده ای را که توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل به اردوگاه "نصیرات" در مرکز نوار غزه پرتاب شده را بازرسی می کنند./ APA رقصنده سنتی نقابدار در یک جشن سنتی در کاتماندو نپال/ زوما اردوگاه آوارگان جنگ داخلی سودان در کشور همسایه چاد/ گتی ایمجز خشک کردن ماهی در ساحل سنگال/ رویترز کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ توفان اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین از آمریکا تا اروپا

دیگر خبرها

  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه
  • ببینید | تصاویری از تجمع دانشجویان استان تهران مقابل سفارت فرانسه
  • یک فوتی دیگر در پی حادثه تصادف نوجوانان بسکتبالیست قزوینی
  • درخشش استقلالی سابق در هوادار ادامه دارد
  • ساعت پخش بازی پاری‌سن‌ژرمن و لوآور امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • آخرین تصویر به جامانده از داریوش مهرجویی پیش از قتل/ عکس
  • آخرین تصویر به جامانده از داریوش مهرجویی پیش از قتل
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • متخصص بیمارستان شریعتی تهران خودکشی کرد