Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی خود را برکنار و «جان بولتون» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد.

ترامپ در توئیت خود نوشت: مفتخرم اعلام کنم که از 9 آوریل، جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید من خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می شود جان بولتن، سیاستمدار ۷۰ ساله که نامش از ماه گذشته به عنوان جایگزین احتمالی مک‌مستر مطرح شده بود، پیش از این یکبار به خاطر سبیلش نتوانسته بود وارد دولت ترامپ شود!

سال گذشته در ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید، وی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی وزارت خارجه آمریکا بود اما یک منبع آگاه بعدها فاش کرد که ترامپ او را تنها به این خاطر به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب نکرد که از سبیل او خوشش نمی‌آمد!

از چند هفته پیش رسانه های آمریکایی از احتمال استعفای مک مستر خبر می دادند اما کاخ سفید بارها با رد این موضوع تاکید کرده بود که در حال حاضر هیچ تغییری در مقام های کاخ سفید روی نخواهد داد. مک مستر 20 فوریه سال 2017 و پس از اخراج «مایکل فلین» به دلیل امتناع از گفتن حقیقت درباره ملاقات خود با مقام های روس، به این سمت منصوب شده بود. این دومین اخراج و انتصاب توئیتری ترامپ در هفته های اخیر است.

هفته قبل روزنامه واشنگتن پست به نقل از پنج منبع آگاه از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای برکناری هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی این کشور خبر داده بود. منابع نزدیک به کاخ سفید به واشنگتن پست اعلام کرده بودند که ترامپ از طرفداران پروپاقرص «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد است و از این رو، نام بولتون را به فهرست نهایی گزینه های موردنظر خود برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا افزوده است.

وی دو هفته پیش اخراج رکس تیلرسون وزیر خارجه خود را از طریق پیامی توئیتری اعلام کرده و «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا را به جای وی منصوب کرد. ترامپ یکی از دلایل اخراج تیلرسون را اختلاف با او پیرامون توافق هسته ای ایران عنوان کرد. تیلرسون همواره مخالف خروج آمریکا از برجام بوده است.

مک مستر نیز یکی از مشاوران عالی ترامپ است که برای پیشگیری از خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران تلاش کرده است. جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل در زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین این کشور، از مخالفان سرسخت برجام است. وی پیش از آن معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل بوده است.

جان بولتن کیست؟

جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد که سابقه طولانی در موضع گیری ضد ایرانی دارد و از مخالفان سفت و سخت برجام است، همیشه مدعی این بوده که هدف آمریکا باید تغییر نظام ایران باشد.

این مقام جنگ‌طلب دولت جورج بوش که هرگز از حمایت ستیزه‌جویانه خود از تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ عقب‌نشینی نکرده در گذشته مکرراً از دولت آمریکا خواسته بود تا از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای حمله احتمالی به ایران حمایت یا خود این کشور به طور یکجانبه اقدام به چنین کاری کند.

حتی در مراحل نهایی مذاکرات برای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بولتن از گزینه نظامی حمایت می‌کرد.

بدولت ترامپ از طریق دامن زدن به ایران‌هراسی، سلاح‌های خود را به قیمت گزاف به کشورهای عرب نفتی منطقه می‌فروشد و زمینه‌ای را برای حضور نظامی آمریکا در منطقه به‌دست می‌آورد و تغییر رژیم مجددا در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است. نئوکان‌ها به ویژه در دولت ترامپ، مساله اصلی خاورمیانه را ایران می‌دانند. آنها ایران را همچون داعش می‌نگرند و آن را تهدید اصلی برای منافع آمریکا قلمداد می‌کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۹۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902679

دیگر خبرها

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • مشاور امنیت رژیم صهیونیستی: صحبت درباره پساجنگ در غزه مضحک است
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟