Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:21:38 GMT

چهره‌هاي مشهوري که سال 96 فوت کردند+تصاوير

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۲۸۰۳

چهره‌هاي مشهوري که سال 96 فوت کردند+تصاوير

خبرگزاري آريا - در سال گذشته چهره‌هاي مشهوري در عرصه سياست جهاني فوت کردند که در اين نوشته به برخي از مهمترين آنها پرداخته مي‌شود.
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، در سال گذشته چهره‌هاي مشهوري در عرصه سياست جهاني فوت کردند که در اين نوشته به برخي از مهمترين آنها پرداخته مي‌شود.
هلموت کوهل
هلموت کوهل، صدراعظم پيشين آلمان در روز 16 ژوئن 2017 در سن 87 سالگي درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوهل يکي از مهندسين اتحاد دو آلمان پس از فروپاشي ديوار برلين به حساب مي آيد.

به دليل نقش ويژه و مهم "کوهل" در وحدت دو آلمان بسياري تحليلگران اين وحدت را ميراث صدر اعظمي وي او را صدر اعظم وحدت دو آلمان مي دانند.
کوهل رهبري اتحاد دو آلمان در پايان جنگ سرد را بر عهده داشت و به وي لقب "پدر اتحاد آلمان" را مي دهند.
در دهم نوامبر سال 1989 ديوار برلين فروريخت و هلموت کوهل از بالکن ساختمان شهرداري محله " شونه برگ" برلين فرياد زد " هدف اتحاد است و حق و آزادي. زنده باد سرزمين پدري، آلمان، زنده باد اروپايي آزاد و متحد."
کوهل همواره به عنوان جلودار وحدت دو آلمان در ذهن شهروندان اين کشور باقي خواهد ماند.
مارتين مک‌گينس
مارتين مک‌گينس، وزير اول دولت منطقه اي ايرلند شمالي و فرمانده سابق ارتش جمهوري‌خواه اين کشور 17 مارس 2017 در سن 66 سالگي بر اثر ابتلا به يک بيماري قلبي نادر درگذشت.

مک‌گينس نقشي کليدي درتحولات ايرلند شمالي به ويژه پس از توافقنامه «جمعه خوب» مصوب سال 1998 با دولت انگليس داشت؛ توافقي که پس از درگيري‌هاي طولاني مدت قدرت را در اختيار ايرلند شمالي قرار داد.
مانوئل آنتونيو نوريه‌گا
«مانوئل آنتونيو نوريه‌گا» در 29 ماه «مي » 2017 در سن 83 سالگي درگذشت. «مانوئل آنتونيو نوريه‌گا» ديکتاتور نظامي و سابق پاناماست که از سال 1983 تا 1989 قدرت را در اختيار داشت و پس از آن که روشن شد سرکردگي شبکه هاي قاچاق را در دست داشته با تهديد آمريکا روبه رو شد که از قدرت کناره گيري کند.

آمريکايي‎ها به خاطر روابط گرم قبلي با او نگران اعتبار خود بودند ولي نوريه گا زير بار نرفت.آمريکا اما در 20 دسامبر 1989 حمله کرد و در 30 ژانويه 1990 «مانوئل آنتونيو نوريه گا» دستگير کردند و به آمريکا بردند و سال ها در زندان هاي اين کشور به سر برد که در نوع خود اقدامي بي سابقه به حساب مي آمد.
حتي اروپايي‌ها هم در مجازات نوريه‌گا مشارکت کردند، در سال 2010 نوريه‌گا به اتهام پول‌شويي و محاکمه وي به فرانسه منتقل شد اما در سال 2011 به پاناما برگردانده شد و نقض حقوق‌بشر به صورت غيابي محکوم شد.
استانيسلاو پتروف
«پتروف» سرهنگ نامدار روسي در 19 «مي‌‍» 2017 چشم از جهان پوشيد؛ روزنامه نيويورک‌تايمز در واکنش به مرگ او نوشت: مردي که جهان را از جنگ اتمي نجات داد، در 19 «مي» در سن 77 سالگي درگذشت.
در تاريخ 26 سپتامبر سال 1983 يعني حدود سي سال پيش، «پتروف» جهان از يک فاجعه اتمي بالقوه نجات داد.

بنا به گزارش پايگاه «بيزينس‌اينسايدر» در بامداد روز 26 سپتامبر 1983 سيستم‌هاي هشداردهنده زودهنگام اتحاد جماهير شوروي ، پرتاب موشک‌هاي آمريکا به سوي شوروي را ثبت کردند. اطلاعات کامپيوتري پرتاب چندين موشک از خاک آمريکا را نشان مي‌داد. طبق دستورالعمل، نيروي نظامي شوروي مي‌بايستي با يک حمله هسته‌اي تلافي جويانه به حمله موشکي آمريکا پاسخ مي‌داد.
سي سال پس از اين واقعه، استانيسلاو پتروف در گفتگويي گفته است: «من تمام اطلاعات (حاکي از شروع يک حمله موشکي) را داشتم. اگر گزارش خود را براي سلسله مراتب فرماندهي مي‌فرستادم، هيچ کس اعتراضي به آن نمي‌کرد.»
ولي استانيسلاو پتروف، افسر کشيکي که وظيفه‌اش ثبت پرتاب موشک توسط دشمنان شوروي بود، تصميم گرفت اين واقعه را به اطلاع مقامات مافوق خود نرساند و با اين اتفاق مانند يک اعلام خطر اشتباه برخورد کرده و آن را ناديده بگيرد.
جين روسو دوکلارنس
«دوکلارنس» جاسوس مشهور فرانسوي بود در جنگ جهاني دوم مسئوليت ارسال اطلاعات به کشورهاي موسوم به «متفقين» را به عهده داشت .

اين جاسوس فرانسوي درجنگ جهاني دوم نخستين کسي بود که اطلاعات زيادي را درباره موشک‏‎هاي بالستيک (V-1 وV-2) آلمان که بسياري از شهرهاي انگليس و بلژيک را نابود کرده‌ بودند افشا کرد.
«دوکلارنس» به زبان آلماني مسلط بود و هنگام اشغال شهر پاريس توسط ارتش نازي آلمان، به عنوان مترجم همزمان کار مي‌کرد و از اين طريق آخرين خبرها در خصوص موشک‎هاي بالستيک آلمان را در اختيار گروه «مقاومت فرانسه» قرار مي‌داد. اما در سال 1944 هنگام تلاش براي فرار به انگليس بازداشت و زنداني شد.
گفته مي‌شود که تا روزهاي پاياني جنگ جهاني دوم در زندانهاي مختلف به سر برد تا اينکه با تلاشهاي «صليب سرخ» در روزهاي منتهي به پايان جنگ از زندانهاي آلماني‌ها نجات يافت؛ «دوکلارنس» در روز 23 آگوست 2017 در سن 98 سالگي فوت کرد.
ماريو سوآرز
«ماريو سوآرز» از چهره‌هاي سرشناس تاريخ سياست پرتغال در روز 7 ژانويه 2017 در سن 92 سالگي درگذشت.
ماريو سوارز بين سالهاي 1986 تا 1996 رئيس جمهور پرتغال بود. از او به عنوان يکي از مهمترين چهره هاي سياسي پرتغال طي چهل سال اخير ياد مي شود. او نقش مهمي در گذار کشورش به دموکراسي پس از انقلاب ميخک در سال 1974 ايفا کرد.

پس از انقلاب سال 1974 ماريو سوارِز از محل تبعيدش در فرانسه به پرتغال بازگشت و به عنوان يکي از کادرهاي برجسته حزب سوسياليست پرتغال در دولت موقت به مقام وزارت رسيد.
او که وزير امور خارجه پرتغال بود، در سال 1975 کابينه را ترک کرد و حزب سوسياليست پرتغال را در انتخابات پارلماني سال 1976 رهبري کرد. پس از پيروزي در انتخابات پارلماني، در سال 1976 نخست وزير پرتغال شد. درسال 1978 به لحاظ شکننده بودن ائتلاف پارلماني ار مقام نخست وزيري استعفا داد.
در سال 1983، ماريو سوارز در انتخابات پارلماني پرتغال با اکثريت گسترده اي پيروز شد و بار ديگر به مقام نخست وزيري پرتغال رسيد.
علي عبدالله صالح
«علي‌عبدالله صالح» مهمترين نيروي غالب در فضاي سياسي يمن طي سه دهه گذشته بود که در 4 دسامبر 2017 در جريان درگيري‎هاي بين هوادارانش و يگانهاي مردمي انصارالله در سن 75 سالگي کشته شد، صالح در اوايل ماه دسامبر اعلام کرده بود که تصميم دارد با نيروهاي متجاوز سعودي وارد مذاکره شود.

علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور سابق يمن پديده‌اي نادر در جهان عرب بود. او يکي از معدود ديکتاتورهايي بود که پس از وقوع يک انقلاب مردمي، از قدرت کنار رفت اما کشورش را ترک نکرد.
علي عبدالله صالح که تا پيش از سال 1990، رئيس يمن شمالي بود در اين سال با تکيه بر توان مذاکراتي خود توانست يمن شمالي و جنوبي را در قالب "جمهوري يمن" با يکديگر متحد کند.
جلال طالباني
جلال طالباني، رئيس‌جمهور سابق عراق در روز 3 اکتبر 2017 بر اثر عارضه مغزي درسن 84 سالگي درگذشت.
جلال طالباني، معروف به «مام جلال» از سران جنگ‌هاي چريکي کردهاي عراق عليه رژيم صدام، ديکتاتور سابق اين کشور است که پس از حمله ائتلاف به فرماندهي آمريکا در سال 2003 و سقوط وي، توسط مجمع ملي به سمت رياست جمهوري انتخاب شد.

وي در سال 1933 ميلادي در روستاي کلکان به دنيا آمد. طالباني در سال 1946 و در سن 13 سالگي انجمن مخفي دانش‌آموزان کُرد را تشکيل داد و بعد از آن به حزب دمکرات کردستان به رياست ملامصطفي بارزاني پيوست و در 1951 زماني که بيشتر از 18 سال نداشت به عنوان عضو کميته مرکزي حزب انتخاب شد.
زيبگينو برژينسکي
در تاريخ 26 ماه «مي» 2017، «زيبيگنيو برژينسکي» سياستمدار و استراتژيست مشهور آمريکايي در سن 89 سالگي درگذشت.
بنا به نوشته پايگاه «فايننشال‌تايمز»، از دهه 1970 به اين سو «برژينسکي» به همراه «هنري کسينجر» مهمترين الگوهاي مشاور امنيت ملي در سياست آمريکا بوده‌است.

زيبگينو برژينسکي (Zbigniew Brzezinski) در سال 1928 در ورشو پايتخت لهستان به دنيا آمد. وي بعدها وارد ديپلماسي لهستان شد. او در سال 1939 که هيتلر و استالين لهستان را ميان آلمان و شوروي تقسيم کردند، سفير لهستان در کانادا شد.
برژينسکي در دانشگاه مک‌گيل کانادا تحصيل کرد. سپس به آمريکا رفت و در 1953 از دانشگاه هاروارد در رشته علوم سياسي دکترا گرفت. در سياست آمريکا در حزب دموکرات به فعاليت پرداخت و در انتخابات رياست جمهوري 1960 آمريکا حامي جان اف کندي بود.
پيشنهاد برژينسکي به جان اف کندي در بحران موشکي کوبا باعث شد که فعالانه‌تر در عرصه سياسي آمريکا وارد شود و در مسائل شوروي و اروپاي شرقي به اظهار نظر بپردازد.
برژينسکي در انتخابات رياست جمهوري 1976 آمريکا حامي جيمي کارتر بود. کارتر، از آنجا که آشنايي کاملي به مسائل خارجي و بين‌المللي نداشت، برژينسکي را به مشاور ارشد امنيت ملي در کاخ سفيد گماشت.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۲۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»

برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی» همزمان با نودمین سال تاسیس دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، برنامه‌های «تا صد سالگی»، پس از همایش «آینه‌دار دوران» برای نکوداشت استاد باستانی پاریزی طراحی شده است؛ «آینه‌دار دوران» عنوان برنامه‌های بزرگداشت استاد باستانی پاریزی است که ۷ سال قبل همزمان با روز معلم فعالیت‌هایش آغاز شد.

برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی» همزمان با نودمین سال تاسیس دانشگاه تهران، هفتم خرداد ماه در باغ موزه نگارستان با افتتاح یک سالن به نام این نویسنده و استاد تاریخ  همراه خواهد بود.

در این سالن آثار اهدایی هنرمندان با موضوع باستانی پاریزی به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین در این روز برنامه خلق ۱۰۰ تصویر با موضوع زندگی و آثار محمد ابراهیم باستانی پاریزی توسط ۱۰۰ تصویرگر آغاز می‌شود. قرار است در تولد این نویسنده تصاویر به نمایش گذشته شود.

قرار است از آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی» در خرداد ماه ۱۴۰۳ تا صدمین سال تولد این ادیب در دی ماه ۱۴۰۴، سلسله برنامه‌هایی به نام و برای او برگزار شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»
  • تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • چهره اعتراضات دانشجویی آمریکا: «از دانشجویان ایرانی برای حمایت از جنبش‌مان متشکریم»
  • یک دانشگاه آزادی عضو کمیته اجرایی کنفرانس بین‌المللی پرتغال شد
  • یک دانشگاه آزادی عضو کمیته اجرایی در کنفرانس بین‌المللی پرتغال شد
  • قصه درخشان کاپیتان تیم ملی 18 ساله شد
  • آشکارشدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال