Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات در خرداد ماه ۹۶ رخ داد و ما در اینجا به مهمترین آن رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم؛

کتابخانه‌های ۴۷۰۰ مدرسه  تجهیز شدند

صالحی، معاون وقت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از روند اجرایی چهارمین مرحله طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت: در سه سال گذشته کتابخانه‌های ۴۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور تجهیز شده است و بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سه مرحله نخست ۳۲۰۰ کتابخانه مدارس ۳۱ استان بجز پایتخت تجهیز شده و در مرحله چهارم هم ۱۵۰۰ کتابخانه مدارس تهران تجهیز خواهد شد.

صالحی با اشاره به برگزاری طرح ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه گفت: هدف این طرح این بود تا عطش کتاب خواندن را از طریق در دسترس قرار دادن کتاب برای دانش‌آموزان ایجاد کند. در طول سال‌های برگزاری نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح حمایت کرده است.

دیدار جمعی از شاعران با مقام معظم رهبری

خرداد سال ۹۶، جمعی از شاعران به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. در این دیدار صمیمانه تعدادی از شاعران پیشکسوت، زنان شاعر و شاعران جوان کشور که عمدتا از شهرستان هستند، حضور داشتند. اکثر حاضران در این دیدار جوان بودند و برای اولین بار در محضر رهبر انقلاب شعرخوانی می‌کردند. البته در کنار شاعران داخلی، سه شاعر از کشور‌های دیگر نیز شعر خواندند.

اولین سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب برگزار شد

مراسم نخستین سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب در زادگاه حمید سبزواری برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی نوشت: «هنر شعر، از هنر‌های دیرین و ریشه‌دار این سرزمین است و زمانی که این هنر در مسیر دفاع از ارزش‌ها و باور‌های دینی و ملی قرار می‌گیرد، آثار ماندگار و تاثیراتی شگرف می‌آفریند.

شعر فارسی علاوه بر بیان احساس و زیبایی اندیشه و فرهنگ ایرانی اسلامی، در طول یکصد سال گذشته در روشنگری مردم ایران نقش بی‌بدیلی داشته و با آغاز نهضت معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در خرداد ۱۳۴۲ این بیداری و آگاهی‌بخشی جلوه و نمود دوچندانی یافت.»

در این مراسم که در دو بخش تخصصی و مردمی برپا شد، علاوه بر نواخته شدن زنگ شعر انقلاب در سبزوار و سخنرانی و شعرخوانی اساتید و شاعران ملی و استانی، از پوستر «جشنواره سرود‌های انقلابی» و «نشان حمید» نیز رونمایی شد.

کتاب سه سه منتشر شد

کتاب «سه سه» عنوان مجموعه شش نمایشنامه، سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند، از سیروس همتی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر است. همتی دارای تحصیلات کارشناسی در رشته ریاضی است. با این همه در سال‌های اخیر او با فعالیت در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر شناخته شده و جوایز متعددی را نیز در این زمینه به دست آورده است.

برگزاری اولین دوره جشنواره ادبی شاه بیت

خرداد سال قبل، مراکز فرهنگی هنری منطقه شش شهرداری تهران اعلام کردند، فرهنگسرای سرو اولین دوره جشنواره ادبی «شاه‌بیت» را با نگاه به موضوع ائمه اطهار علیهم السلام در سه بخش کلاسیک، آزاد و متن کوتاه برگزار می‌کند. شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات در دو رده سنی نوجوانان (۱۲ تا ۱۵ سال) و بزرگسالان (۱۶ سال به بالا) می‌توانند با اشعار یا نوشته‌های متعلق به خود در این جشنواره شرکت کنند.

انتشار جدیدترین اثر احمدرضا احمدی

جدیدترین اثر احمدرضا احمدی با عنوان «پرواز» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. این کتاب داستان پسری است که تصمیم می‌گیرد به آسمان پرواز کند. او سفر طولانی مدت خود را آغاز و در این میان سعی می‌کند دنیا را تغییر دهد. تصویرگری این اثر را که به تازگی منتشر شده «راشین خیریه» بر عهده داشته است.

امیر جلال‌الدین اعلم درگذشت

امیر جلال‌الدین اعلم، پژوهشگر و مترجم ۲ خرداد ماه سال گذشته، در سن ۷۶ سالگی بر اثر بیماری در منزل خود درگذشت.

امیر جلال‌الدین اعلم (زاده ۱۳۲۰ هـ. ش. تهران) تحصیلات ابتدایی‌اش را در دبستان مسعود سعد (واقع در خیابان ظهیرالاسلام، میان خیابان‌های شاه‌آباد و هدایت) و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان ادیب (در کوچه اتابک، شاهچراغی امروز) گذراند.

انتهای پیام/

اتفاقات ادبی در خرداد 96

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات شعر کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۳۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر حفظ امنیت شغلی کارگران گفت: نقدینگی ها و سرمایه ها بابد به سمت تولید هدایت شوند و بانک‌ها بخش تولید را در اولویت پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری خود قرار دهند.

فتح الله بیات در گفت و گو با ایسنا، با تبریک هفته کارگر و روز جهانی کارگر به تلاشگران عرصه کار و تولید، به کارآفرینان، کارفرمایان، تولید کنندگان و کسانی که در بخش کار و تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند و دغدغه کار و تلاش را دارند خسته نباشید و خدا قوت گفت.

وی با اشاره به دیدار کارگران با مقام معظم رهبری درباره تاکید معظم له درباره تامین امنیت شغلی کارگران گفت: روز گذشته با جمعیت بیش از ۲۰۰۰ نفری به خدمت حضرت آقا رسیدیم. مطالبی که ایشان عنوان فرمودند حرف دل همه کارگران بود. در تمام مصاحبه‌ها و سخنرانی ها، مهم‌ترین بحثی که بر آن تاکید می‌شود، امنیت شغلی نیروی کار است و کارگران با بحث امنیت شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود: مقام معظم رهبری مشکلات و مسائل جامعه کارگری را به دقت رصد کردند و جامعه ۴۰ میلیون نفری کارگران و خانواده هایشان را مورد اشاره قرارداده و گفتند اگر حال کارگران در کشور خوب باشد یعنی حال نصف جامعه خوب است.

بیات با بیان اینکه باید فرمایشات سکاندار نظام جمهوری اسلامی و کسی که در  رأس امور است، به منصه ظهور برسد تا جامعه کارگری به عینه دستاورد اقدامات صورت گرفته را ببیند، خاطرنشان کرد: ما همه ساله خدمت مقام معظم رهبری می رویم و ایشان نکات مهمی را گوشزد می‌کنند و کمترین انتظار این است که تا سال آینده و دیدار دیگر بسیاری از فرامین ایشان جنبه عملیاتی پیدا  کرده و آن توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال از تصویب قانون کار و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت می گذرد ولی می بینیم که کارگران قرارداد دائم ندارند و در کارهای با ماهیت مستمر قرارداد موقت بسته می شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان با بیان اینکه باید نقدینگی ها و سرمایه ها به سمت تولید هدایت شوند، اظهار کرد: بانک‌ها باید بخش تولید را در اولویت پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری خود قرار بدهند زیرا پایه و اساس اقتصاد و رشد اقتصادی هر کشور تولید آن است و اگر حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید باشد، موجب شکوفایی و بهره‌وری اقتصادی می شود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • ببینید | بخش‌هایی از هم‌خوانی جمعی از کارگران در ابتدای دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب
  • عکس| دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از کارگران
  • کارگران با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری