Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پیام هایی جداگانه، درگذشت داریوش شایگان نویسنده، مترجم و فیلسوف معاصر را تسلیت گفتند.

ایران آنلاین / اشرف بروجردی در پیامی، درگذشت داریوش شایگان، اندیشمند و متفکر معاصر عرصه فرهنگ ایران را به خانواده وی، اصحاب علم، فضیلت و جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشورمان تسلیت گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور رییس جمهوری از مرحوم شایگان به عنوان شخصیت کم نظیری یاد کرده که از چهره‌های ماندگار، نام آور و برجسته علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور بود و در طول حیات با برکت خود با تالیف و ترجمه کتاب‌های مختلف و نگارش مقالات متعدد و ترجمه آثارش به زبان های فرانسه، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، عربی، ترکی و اسپانیولی میراثی ماندگار در ارتقای جایگاه علم و سپهر روشنفکری ایران و جهان برجای گذاشت.
در پیام بروجردی همچنین آمده است: ایشان متصف به احیای میراث با عظمت تمدن ایران اسلامی بود و آثار فراوان و ماندگاری در عالم تفکر و تحقیق در ادیان خلق کرد. استاد فقید، داریوش شایگان از جمله بزرگترین روشنفکران معنوی بود که از زمان ظهور پدیده روشنفکری در ساحت فرهنگ ایرانی پا به عرصه وجود نهاد.

** پیام تسلیت معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با صدور پیامی درگذشت دکتر داریوش شایگان را تسلیت گفت.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام تسلیت محسن جوادی آمده است: خبر درگذشت استاد داریوش شایگان در روزهای آغاز سال جدید موجب تلخکامی و تاسف فعالان عرصه فرهنگ شد. ایشان در زُمره اندیشمندان معاصر بودند که ضمن مطالعه و پژوهش در حوزه شرق شناسی بر فهم بنیادهای مدرنیته تاکید داشتند تا در مواجهه با تمدن غربی گرفتار توهم و خودباختگی نشویم.
ضایعه درگذشت دکتر داریوش شایگان را به همه اهالی فرهنگ و اندیشه و نیز خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می کنم.

** پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در پیامی درگذشت داریوش شایگان را تسلیت گفت و اظهار کرد: سینمای ایران و فیلمسازان اندیشمند غم از دست دادن شایگان را لمس می‌کنند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
سینمای ایران و فیلمسازان اندیشمند آن، بیش از پیش غم از دست دادن متفکری ارجمند که سال‌ها، تلاش مجدانه‌ای را برای اعتلای تعقل در تمامی آثار مکتوب خود به یادگار گذاشته؛ درک و لمس‌ می‌کنند. روح جستجوگرش، قرین رحمت واسعه الهی باشد.

** پیام بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان
بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در پیام تسلیت خود اعلام کرد: داریوش شایگان از شرق و غربِ عالم سخن گفت و درباره‌شان اندیشید و در سال‌های آخر به «پنج اقلیم حضور» رسید و در ماه‌های آخر حیات، نوشته‌اش از رمانِ عظیم پروست نشر یافت.
در این پیام آمده است: «پروست»خوانی و بررسی شعر شاعران ایرانی در زندگی ایرانیان آن‌چنان هستند که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به اندازه چند خط نام و یاد شایگان را ارج بگذارد.

به گزارش ایرنا، دکتر داریوش شایگان پنجم بهمن ماه سال گذشته در سن 82 سالگی دچار سکته مغزی شد و در دوم فروردین ماه دار فانی را وداع گفت.
قرار است پیکر این فیلسوف و اندیشمند ساعت 9 دوشنبه ششم فروردین از مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی تشییع و پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان به بهشت زهرا(س) منتقل شود.
شایگان متولد سال 1314 در تهران از پدری ایرانی و مادری گرجی بود و در مدرسه فرانسوی سن لویی تهران درس خواند و برای ادامه تحصیل به خارج رفت و دکترای خود را در رشته هندشناسی گرفت.
از آثار شایگان می توان به کتاب های آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند در دوجلد، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید هویت چهل تکه و تفکر سیار، زیر آسمان های جهان، بت‌های ذهنی و خاطره ازلی، سرزمین‌ سراب‌ها، آمیزش افق‌ها، بینش اساطیری، پنج اقلیم حضور (فردوسی، خیام، مولوی، سعدی، حافظ)، جنون هوشیاری و همچنین فانوس جادویی زمان نام برد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی لاریجانی با انتشار پیامی درگذشت مادر بهروز نعمتی، نماینده پیشین مجلس را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

جناب آقای بهروز نعمتی

درگذشت مادر گرمی تان موجب تالم و تاثر خاطر گردید.

اینجانب خود را در اندوه جنابعالی شریک دانسته،ضمن عرض تسلیت صمیمانه به شما، اخوان گرامی، خانواده معززو دیگر بستگان، از درگاه خداوند متعال برای آن بانوی مؤمنه، شادی روح و رحمت واسعه الهی و برای جمیع بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می نمایم.

علی لاریجانی

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899351

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی
  • پیام تسلیت مخبر درپی درگذشت مادر شهید دستوری رزاز
  • پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت مرحومه معصومه حائری
  • پیام تسلیت مخبر برای درگذشت مادر شهید غلامحسین دستوری رزاز
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت