Web Analytics Made Easy - Statcounter

شمیرانات-شهرستان شمیرانات با مجموعه هایی غنی، زیبا و پر خاطره در شمال پایتخت، مسافران و گردشگران را در نه تنها در نوروز که در تمام فصول سال به سوی خود می خواند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- وحید محمدی یکتا: شهرستان شمیرانات، علاوه بر جاذبه های بکر طبیعی دارای آثار تاریخی فراوانی است، شمیرانات امسال حال و هوای بهتری دارد، حضور پرشور گردشگران در سال جاری، نوید تبدیل شدن شمیرانات به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور را می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمیرانات که حالا به برکت جاذبه های تاریخی به عنوان هویت فرهنگی به عنوان بخشی خوش آب و هوا از پایتخت کشور در دوره قاجاریه و پهلوی و وجود کاخ ها و عمارت های تاریخی و سلطنتی، دیدنی شده است، آوازه ای بلند در نزد گردشگران داخلی و خارجی دارد و کم تر کسی است، که به مسافرت علاقمند باشد و علاقه ای به سفر به شمیرانات و مشاهده عمارت های تاریخی موجود در آن را نداشته باشد.

نه تنها منطقه یک شهر تهران، بلکه سراسر شهرستان شمیرانات، مجموعه‌ای از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است که شاید مرور گوشه‌ای این زیبایی‌ها، جذابیت سفر به پایتخت سیاسی ایران در دو سلسله پیشین را بیش از پیش کند.

معمولا شمیرانات را بیش از هر چیز با نام کاخ موزه «سعد آباد» آن می‌شناسند، کاخی که پایه‌های آن را قاجارها بنا نهادند و در ایام گرم سال در این کاخ زندگی می کردند، کاخی که از آن به عنوان یکی از مجلل ترین کاخ های به جا مانده از حکومت های گذشته یاد می‌شود و در خوش آب و هواترین منطقه تهران قرار دارد.

سنگ های مرمر سرسراهای سحرانگیز کاخ، سنگ فرش آن، بهره گیری از هنر اروپایی و ایرانی در این کاخ به صورت ترکیبی، دارا بودن ۵۴ واحد مختلف از جمله ۱۰ تالار بزرگ تشریفاتی که به سبک اشراف فرانسوی تزیین شده، فرش های نفیس و عناصر متعدد دیگر این کاخ، آن را به محلی برای ساعت ها حضور یک گردشگر علاقمند کرده است.

مسیر کوه پیمایی دربند؛ نشیمن گاه شاهزاده های قاجار

پس از گردش در کاخ زیبای «سعدآباد»  که در منطقه «دربند» شمیرانات واقع شده ، کافی است کوچه سمت راست کاخ را طی کنیم و آن گاه با کوه و محله زیبای «دربند» مواجه شویم، دربند یکی از زیباترین تفرجگاه های تهران و در شمال سعدآباد است، که محله های قدیمی مانند «مرغ‌محله» ، «کنارمحله» ، «کلاغ‌پر» و «سربند» ، کوچه‌های آشتی‌کنان، خانه های سنتی و قدیمی و در نهایت کوه دربند مواجه خواهیم شد.

کوه دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، که کوهنوردها خوش‌تر دارند برای صعود به البرز مرکزی از آن راه بروند، در زمان برخی از شاهزاده های قاجار به عنوان نشیمن گاه استفاده می شده است.

کوه دربند یکی از محله های مورد علاقه برای تفریحات ناصرالدین شاه قاجار بوده است.

تندیس کوهنورد موجود در میدان «سربند» در محلهٔ «دربند» متعلق به سال ۱۳۴۱ و در راستای تشویق کوهنوردان برای پیمودن این کوه است.

کاخ «سلطنت آباد» گنجینه ای از حوادث ریز و درشت تاریخ معاصر

اما یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شمیرانات، کاخ «سلطنت آباد» است، که اولین راه شوسه برون شهری تهران از «پیچ شمیران» به سوی این کاخ بود.

کاخ سلطنت آباد، که حوادثی مانند تاج گذاری احمد شاه و نیز محاکمه محمد مصدق را به خود دیده است،  دارای عمارتی زیبا با معماری بی‌نظیر مربوط به هنر دوره قاجار است و به فرمان ناصرالدین شاه در حدود ۱۳۲ سال پیش ساخته شده است.

 عمارت حوضخانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد که امروزه از این کاخ به جا مانده، بر زیبایی آن افزوده است.

مجموعه موزه حیات وحش، کاخ موزه نیاوران، کاخ مظفری، مسیر کوهپیمایی «درکه» ، پیست اسکی «شمشک»، پارک های «جمشیدیه» ، «دارآباد» و «نیاوران» و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر از جاذبه‌های شمیرانات است که این شهرستان تاریخی و خوش آب و هوا را نه تنها در ایام نوروز بلکه در همه ایام سال تماشایی می‌کند.

کاخ مظفری اوشان مقصد سفری زیبا برای گردشگران

اما به جز شمال شهر تهران، تعدادی از آثار تاریخی که شهرت زیادی دارد، در دیگر شهرها و مناطق شمیرانات قرار گرفته که همه آن ها ارزش چند بار دیدن را دارد.

شهرهای «اوشان فشم میگون» ، «لواسان» و «شمشک» هر کدام به تنهایی مجموعه‌ای از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی دارد که افراد خوش ذوق می‌توانند چندین روز از سفر خود را به راحتی در این شهرها سپری کرده و از مواهب طبیعی و تاریخی آن استفاده کنند.

شهر «اوشان فشم میگون» با کاخ مظفری که در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۳۹۰ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است، یکی از اماکن تاریخی شاخص شمیرانات محسوب می شود. 

کاخ مظفری اوشان از کاخ های تاریخی مشهور استان تهران است، که کم تر گردشگری است که به شمیرانات سفر کند اما بتواند برای حضور در این کاخ زیبا به سوی آن سفر نکند.

شهر «شمشک» نیز که در بخش «رودبار قصران» قرار گرفته است، جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد که از جمله آن ها می‌توان به امام زاده محمد(ع) ، امام زاده ابراهیم (ع) و امام زاده محمود (ع) اشاره کرد، اما جاذبه شاخص «شمشک» پیست های اسکی «شمشک» و «دربندسر» است، پیست اسکی بین‌المللی «دیزین» نیز در نزدیکی شهر «شمشک» در منطقهٔ دیزین کرج قرار دارد.

شمیرانات توانایی رقابت با مهم ترین مراکز گردشگری جهان را دارد

فرماندار شمیرانات در خصوص جاذبه های گردشگری این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: جاذبه هایی مانند «دربند» ، «توچال» ، «کلکچال» و «اوین»  از نظر طبیعی جزو زیباترین جاذبه های گردشگری استان تهران به شمار می آید.

سیاوش شهریور افزود: شمیرانات توانایی رقابت با مهم ترین مراکز گردشگری جهان را دارد، چرا که زیرساخت های لازم، جاذبه های طبیعی و نیز تاریخی و در عین حال دسترسی های متداول را دارد.

وی از مردم سراسر ایران اسلامی دعوت کرد نه تنها در ایام نوروز بلکه در همه ایام سال به شمیرانات سفر کرده و از زیبایی‌های تاریخی، معماری، طبیعی و فرهنگی این شهرستان بهره‌مند شوند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی گفت: با حضور مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و کارشناسان ستادی معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکارسا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، محققان هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از صاحب‌نظران، کارشناسان، پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان روز چهارشنبه 5 فروردین‌ماه 1403 برگزار شد.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: از مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای این سمینار بین‌المللی، ارائه به یک طرح مرمت مبنی بر استانداردهای جهانی بوده است.

سروش هاشمی گفت: پروفسور گرون آرون استاد تمام دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، دکتر نیلکون اوگون مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی و دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد تمام دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین بودند.

او افزود: در این سمینار، گروه پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکاراسا به دستاورد خود در زمینه‌های مطالعات سازه، مصالح، خاک، پایش از طریق آزمودن ارتعاشی و فروشست زمین پرداختند.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ارائه کاربرد فنّاوری‌های نوین در مرمت سازه‌ای بناهای تاریخی موضوع سخنرانی‌های میهمانان بین‌المللی در ایران همایش بود.

سروش هاشمی افزود: برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، موسسه بین‌المللی ایسکارسا بوده است.

او افزود: بررسی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای آن از موضوعات بسیار مهمی بود که در این سمینار مطرح گردید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899545

دیگر خبرها

  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت
  • سکوت کایل اسنایدر درباره شکست سنگین و تاریخی شکست!
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود
  • با هزینه کم به 3 شهر ترکیه سفر کنید