Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، روابط ایران و پاکستان دو کشور همسایه با اشتراکات دینی و فرهنگی چشم انداز روشنی یافته و اراده مقامات تهران و اسلام آباد برآن قرار گرفته است که مبادلات تجاری دو کشور سالانه با رشدی قابل توجه به 5 میلیارد دلار برسد.
بر اساس آخرین آمار، میزان درآمد ارزی کشورمان از صدور کالا و محصولات به پاکستان از ابتدای سال 96 تا دیماه همان سال، افزایش 8 درصدی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته مراد نعمتی زرگران رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان (مستقر در کراچی) میزان صادرات کالا و محصول از ایران به پاکستان در مدت یاد شده به ٧٢٦ میلیون دلار افزایش یافته است.
بنا بر این گزارش، طی مدت یاد شده نیز، پاکستان 360 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، 38 درصد افزایش نشان می دهد.
به گفته نعمتی زرگران، مجموع مبادلات دو کشور در 10 ماه سال گذشته یک میلیارد و 86 میلیون دلار اعلام شد.
به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.
پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون تن اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان زیبا در بازارهای این کشور وجود دارد.
نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.
کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.
این درحالی است که بازار مصرف 200 میلیون نفری پاکستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اسلامی در مجاورت ایران بزرگترین فرصت برای حضور فعالان اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاران ایرانی است.
بازار بکر و رو به توسعه ای که متاسفانه از چشم دولتمران و فعالان اقتصادی ایران مغفول مانده است.
برخی کشورها از جمله چین موقعیت استثنایی حضور در پاکستان را مغتنم شمرده و با طرح عظیم ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (معروف به CPEC) تلاش دارند علاوه بر حضور پر رونق در بازار این کشور، از طریق پاکستان دسترسی تجاری خود به اقیانوس هند را تسهیل کند.
پکن در این کریدور 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تکمیل این پروژه می تواند دو میلیون شغل در پاکستان ایجاد کند و موجب رشد 7.5 درصدی اقتصادی این کشور شود.
همچنین، نگاهی به شرکای اصلی تجاری پاکستان نشان می دهد که چین 17 درصد، امارات متحده عربی 15 درصد، کویت 8.8 درصد و عربستان سعودی 8.5 درصد از صادرات به پاکستان را در اختیار دارند.
اجرای خط لوله صلح یکی از طرح های راهبردی ایران و پاکستان است که به رغم عمر طولانی خود هنوز به ثمر ننشسته و دو کشور باید گام های پایانی را در این زمینه سریعتر بردارند.
بهره برداری از بندر شهید بهشتی در ایران به یکی از فرصت های مهم ترانزیتی و همکاری اقتصادی میان این بندر و بندر مهم گواتر در پاکستان منجر شده و مقامات دو کشور برای تعمیق همکاری ها در این زمینه گام های جدی برداشته اند.

*** ظرفیت های توسعه روابط تجاری دوجانبه
معاون ارشد فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان (FPCCI) با تشریح ظرفیت های بنادر چابهار و گوادر به عنوان عامل موثر در توسعه همکاری دو جانبه ایران و پاکستان بر این عقیده است که این دو بندر باید به عنوان مکمل یکدیگر عمل کرده و از این فرصت برای گسترش میزان مبادلات دوجانبه استفاده کرد.
'سید مظهر علی ناصر' با بیان علاقه جامعه بازرگانان پاکستان برای توسعه مبادلات با ایران از کشورمان به عنوان شریک تجاری مهم پاکستان در منطقه یاد کرد و گفت:تهران و اسلام آباد به عنوان پایتخت دو کشور مسلمان از زمان های دور از روابط تجاری دوستانه بهره مند بوده اند و بنده به عنوان فعال اقتصادی اعتراف می کنم که دو کشور با داشتن مشترکات فراوان، تاکنون نتوانسته اند از ظرفیت های موجود بهره لازم را ببرند.
سیدمظهر علی ناصر تاکید کرد:میزان تجارت دو جانبه دو کشور طی پنج سال گذشته افزایش این حجم را نشان می هد و این آمارها بیانگر آن است که اگر بیش از گذشته همکاری کرده و در کار همت بیشتری نشان دهیم، تحقق سطح تجارت سالانه 5 میلیون دلاری دست یافتنی است.
این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش محصولات کشاورزی نظیر برنج را از محصولاتی نام برد که می توان با کیفیت عالی و قیمت مناسب به ایران صادر کرد و ادامه داد:پاکستان در رتبه پنجم صادرات برنج قرار دارد.
وی همچنین بر لزوم اجرایی شدن قوانین تجارت آزاد بین دو کشور و رفع موانع بانکی برای استفاده حداکثری از فضای موجود تجارت تاکید کرد.

*** مشکلات پیش روی گسترش مبادلات دوجانبه
'محمد ناصری' از فعالان اقتصادی کشورمان و از صادرکنندگان برتر کشور که در زمینه تولید لوازم آرایشی فعالیت دارد با بیان مشکلات بازرگانان ایرانی در گسترش صادرات کالای خود به پاکستان، از بالا بودن تعرفه های صادراتی کالاهای ایران به پاکستان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل یاد می کند.
وی می گوید:تعرفه دولت چین برای صادرات کالا حدود پنج درصد است ولی این میزان در ایران در برخی مواقع به 40 درصد نیز می رسد.
این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش، حمل و نقل با هزینه بالا را از دیگر مشکلات صادرات کالا به پاکستان عنوان کرد و افزود:صادرکنندگان تمامی نقاط جهان از دولت، یارانه حمل و نقل دریافت می کنند ولی صادرکننده ایرانی از این مهم بی بهره است.
ناصری تصریح کرد:مرز میرجاوه از گذرگاه های مرزی مشترک بین دو کشور برای صدور کالا بین دو کشور است ولی آنگونه که باید از این فرصت استفاده نشده است.
این تولیدکننده و صادرکننده کالا در ادامه سخنانش اضافه کرد:راه آهن کویته پاکستان به زاهدان در کشورمان فرصت دیگری است که می تواند هزینه تمام شده حمل کالا را بسیار کاهش دهد ولی استفاده از این خط نیز با مشکلاتی مواجه شده است.
وی بالا بودن نرخ بهره برای تولیدکننده ایرانی، معرفی نشدن کالاهای ایرانی در میان مشتریان پاکستان و کم بودن تبلیغات محصولات ایران در این کشور را از دیگر مشکلات توسعه تجارت دوجانبه عنوان کرد و گفت:اعتمادسازی و توجه به ذائقه مشتری از دیگر اصول کار است که باید برای توسعه تجارت دوجانبه مورد توجه قرار گیرد.
*** امیدهای پیش رو برای گسترش مبادلات دوجانبه
ایران و پاکستان برای احیای خط مسافری قطار ' کویته پاکستان - زاهدان ایران' تا ابتدای محرم سال 97 (۱۴۴۰ ه ق) به توافق رسیدند.
نشست دو روزه هماهنگی کمیته مشترک کارشناسی حمل و نقل ریلی پاکستان و ایران، اواخر دیماه سال 96 در وزارت راه آهن پاکستان آغاز شد و شرکت کنندگان در آن نشست، درباره راه اندازی قطار مسافری بین دو کشور در هنگام بهبود وضع امنیتی پاکستان به توافق رسیدند.
هیات ایرانی شرکت کننده در این کمیته به ریاست 'مجید ارجونی' مدیر کل راه آهن جنوب شرق جمهوری اسلامی ایران مستقر در زاهدان همچنین در این کمیته درباره گسترش خدمات این خط ریلی به مشهد یا قم و احیای آن تا قبل از محرم سال آینده با طرف پاکستانی گفت و گو و تبادل نظر کرد.
راه اندازی و گسترش خط حمل بار و کالا بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی بین کویته و زاهدان نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اسفندماه سال 96 در سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان در سخنانی افزایش حدود 50 درصدی میزان مبادلات دو کشور در 9 ماه سال گذشته با وجود مشکلاتی نظیر برقرار نبودن کانال های ارتباطی بانکی را نشان محکمی از عزم دو طرف برای توسعه مناسبات اقتصادی عنوان کرد.
'مهدی هنردوست' اضافه کرد:افزایش میزان مبادلات دو کشور تا این میزان نشان می دهد که می توان با اقدام موثر تر و همکاری بیشتر دو طرف به حجم مبادلات دوجانبه در طول سال رسید.
قرار است اعضای یک هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران نیز برای شرکت در این اجلاس به اسلام آباد سفر کنند و فعالان اقتصاید امیدوارند که این گفت و گوها دستاوردهای قابل قبولی در راستای گسترش روابط تجاری و بازرگانی دوجانبه داشته باشد.
پیش نویس اولیه آغاز فعالیت تجارت آزاد بین ایران و پاکستان آماده شده و قرار است این پیش نویس در جریان دیدار اعضای هیات تجاری ایران با مقامات پاکستانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
هر چند ایران و پاکستان تفاهم نامه تجارت آزاد را امضاء کرده اند، برای اجرای آن باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.
بازرگانان و فعالان اقتصادی معتقدند که موانع غیر تعرفه های گمرکی از سوی ایران بالاست و برای گسترش روابط تجاری فیمابین لازم است این موانع از بین بروند.
منابع دولتی پاکستان نیز ابراز امیدواری کرده اند که با رفع هر چه سریع تر موانع بانکی بین دو کشور زمینه تجارت آزاد بین دو کشور هموار شود.
پاکستان گسترش روابط تجاری با ایران را منوط به اقداماتی دانسته که دولت ایران باید برای رفع موانع تجاری انجام دهد که یکی از آنها ایجاد تسهیلات لازم برای تجار و سرمایه گذاران پاکستانی است.
بازرگانان پاکستان امیدوارند شعبه بانک ملی جمهوری اسلامی در شهر تجاری بندری کراچی افتتاح شود تا از این طریق، مشکلات تبادل مالی با ایران از بین برود.
این در حالی است که هند برای تداوم روابط تجاری با ایران شعبه بانک کلکته را در تهران دایر کرد و در زمان تحریم های بین المللی این بانک همچنان به فعالیت خود ادامه داد.
در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران همچنین تعدادی از شعبه های بانک های چین، امارات متحده عربی و ترکیه نیز با چراغ سبز آمریکا همچنان درایران فعالیت کردند.
با این وجود بانک های پاکستانی به دلیل ترس از تحریم های آمریکا فعالیت خود را در آمریکا متوقف کردند.
به دلیل نبود روابط بانکی بسیاری از تبادلات تجاری بین دو کشور خارج از مجراهای بانکی و نهادهای مالی صورت می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه، دیپلماسی انرژی دولت را به عنوان راهبردی مهم در راستای تحقق آن هدف معرفی کرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر نگاه این دولت، افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه و منطقه است. دولت سیزدهم در طول چند سال گذشته سعی داشته به جای دست پا زدن برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران با چند کشور اروپایی، روابط خود با کشور‌های همسایه را توسعه و تعمیق دهد. این دولت سعی کرده با اتخاذ چنین رویکردی منافع ملی ایران را به بهترین نحو ممکن محقق سازد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: افزایش تعاملات ایران با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی یقیناً منفعت بسیار زیادی را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. تداوم دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم می‌تواند به افزایش ثبات سیاسی در منطقه و همینطور تامین منافع تمامی کشور‌های همسایه منتج شود؛ لذا، این سیاست دولت به نفع ایران و همه کشور‌های مجاور خواهد بود.


وی تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی دولت سیزدهم این است که به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، به فکر سیاست گذاری‌های فعال در راستای فروش نفت و گاز و استفاده از درآمد‌های حاصله برای رشد اقتصادی کشور است. بر اثر همین سیاست گذاری‌ها بود که ما توانستیم زمینه را برای فروش منابع نفت و گاز را فراهم کنیم و به رشد اقتصادی مطلوب سال گذشته برسیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی و فروش نفت و گاز کشور بر اثر سیاست گذاری‌های درست و تلاش مسئولان به دست آمد. تجربه ثابت کرده است، هر جا به داشته هایمان اتکا کرده‌ایم و به توان داخلی اعتماد داشتیم، نتیجه خوبی برای اقتصاد ایران حاصل شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت خام ، گاز ، صادرات نفت ، دیپلماسی انرژی ، وزارت نفت ، دولت سیزدهم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9z

دیگر خبرها

  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم