Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@00:15:42 GMT

آیات شکر به ما مدیریت نعمت‌ها را می‌آموزد

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۶۰۹۹

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض آبادی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: یکی از گناهان کبیره در عرصه اقتصادی اسراف است که کمتر به آن پرداخته شده لذا در دید بسیاری از افراد جامعه به عنوان یک گناه به چشم نمی‌آید.
وی با اشاره به اینکه اسراف با تبذیر فرق دارد، تصریح کرد: خداوند درآیه 31 سوره اعراف می‌فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ، اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگيريد و بخوريد و بياشاميد و[لى] زياده‏ روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست نمى دارد (۳۱)»اما در خصوص مبذرین در آیه 17 سوره اسراء می‌فرماید:«وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِنْ بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَى بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا، و چه بسيار نسلها را كه ما پس از نوح به هلاكت رسانديم و پروردگار تو به گناهان بندگانش بس آگاه و بيناست (۱۷) » بنابراین اسراف با تبذیر تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چرا مبذرین برادران شیطان هستند؟
فیض آبادی در تشریح این مطلب ادامه داد: اسراف یعنی زیاده‌روی در یک کار، به عنوان مثال اگر ما هفت میهمان داریم برای هشت نفر غذا طبخ کنیم و یا اینکه با 30 هزارتومان می‌توانیم لباس بخریم، اما 60 هزار تومان هزینه می‌کنیم، به این کار اسراف می‌گویند.
وی اضافه کرد: بیرون ریختن میوه نیم خوره و غذاهای مانده در ظروف پس از میهمانی، آب ته لیوان و ...نیز از نمونه‌های دیگر اسراف است که کمتر کسی به این موارد توجه می‌کند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: اما در خصوص اینکه چرا مبذرین برادران شیطان هستند، علت این است که شیطان نسبت به خدا کافر بود و مبذرین در واقع کسانی هستند که با استفاده ناصحیح از نعمات الهی خود را در زمره کافران قرار می‌دهند.
در ایام نوروز اسراف به اوج خود می‌رسد
وی اظهار کرد: در ایام نوروز متأسفانه اسراف به اوج خود می‌رسد، از خرید میوه، تنقلات و لوازم اضافی برای منزل تا خرید لباس که بیشترمواقع افراد با وجود داشتن لباس نو، بازهم دنبال خرید هستند تا مبادا در چشم و هم‌چشمی و تجملات ازعده‌ای عقب بمانند.
فیض آبادی با بیان اینکه ضرر اسراف به خود ما باز می‌گردد، افزود: تاکنون فردی از من نپرسیده که عبا و عمامه‌‎ات چند قیمت دارد، پس لزومی ندارد من با هزینه بیشتر یک لباس گران‌تر بخرم تا با قیمت آن فخرفروشی کنم.
تأمل در آیات شکر، مدیریت نعمت را به ما می‌آموزد
وی تصریح کرد: برای جلوگیری ازاسراف نیاز است تا در مرحله اول باور و ایمان‌مان را به خدا تقویت کنیم و این برایمان روشن شود که خداوند از زیاده‌روی در هر کاری ناراضی و از اسراف به عنوان یک عمل ناپسند، ناخشنود است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه 7 سوره ابراهیم که خداوند می‌فرماید«وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ، و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد [نعمت] شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسى نماييد قطعا عذاب من سخت‏ خواهد بود (۷)» اظهار کرد: خداوند در این آیه به افراد نا سپاس در برابر نعمت های الهی تذکر عذاب سخت می دهد تا شکر نعمت را فراموش نکنند.
وی تصریح کرد: با تأملی در آیات شکر متوجه خواهیم شد که خدا در این آیات درواقع مدیریت نعمت‌ها را به ما آموخته است پس اگر به آیات شکر بنگریم و در این آیات کریمه تأمل کنیم، دست از اسراف برمی‌‌داریم.
جبران کمبود شخصیت، جهل و ترس ازقضاوت، سه عامل در اسراف‌گرایی
فیض‌آبادی گفت: یکی از علل اسراف این است که فرد عقده روانی داشته لذا برای جبران کمبود شخصیت خود به سمت اسراف روی آورده تا از این طریق به لحاظ ظاهری شخصیت پیدا کنند، چون واقف به این امر است که در باطن شخصیتی حقیردارد.
وی ادامه داد: دومین عامل اسراف جهل است، عده ای از افراد که نسبت به برخی امورآگاه نیستند، جاهلانه در دام اسراف اسیر می‌شوند و حتی گاهی از اینکه در موردی اسراف می‌کنند، بی‌اطلاع هستند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ترس از حرف مردم، بیشترین عامل روی آوردن افراد به اسراف محسوب می‌شود، گفت: روزی به یک میهمانی دعوت شدم، صاحبخانه گفت: «می‌خواستم غذای ساده بپزم اما امروز به جز شما میهمانی داریم که اگر سفره ساده باشد آبروی ما را همه جا می‌برد»، این اتفاق نشان می‌دهد برای اینکه از ترس مردم رها شویم، تنها راه توجه نکردن به حرف آنان است چرا که نظر قرآن از نظر مردم برتر است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی

جمشید درستکار مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت‌گاز آذربایجان‌غربی گفت: قرار است امسال ۲۳۷ روستای استان از نعمت‌گازطبیعی بهره‌مند شوند که در صورت تحقق این موضوع، تقریبا روستا‌های بالای ۲۰ خانوار قابل گازرسانی را در شرف اتمام خواهیم داشت.

وی افزود: روند گازرسانی در آذربایجان‌غربی تداوم دارد چنان که در حال حاضر، ۱۱۷ طرح به طول ۱۴۰۰ کیلومتر شبکه‌گذاری در مرحله اجرا است.

درستکار با اشاره به طرح گازرسانی شهری، روستایی و صنایع در استان، افزود: پارسال ۳ طرح شهری، ۲۴۳ طرح روستایی و ۶۲ طرح صنایع به اتمام رسیده و مشعل‌گاز در آنها روشن شده است.

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت‌گاز آذربایجان‌غربی اضافه کرد: مجموع طول شبکه این طرح‌ها ۱۳۱۴ کیلومتر بود که با صرف اعتباری بیش از هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان به سرانجام رسیده تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ خانوار در آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی بهره‌مند شود.

پارسال ۵۷ مورد ایستگاه در سطح استان نصب شد و مجموع ایستگاه‌های موجود آذربایجان‌غربی به هزار و ۱۲۹ عدد برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • مشکلات کارگران از سر راهشان برداشته شود
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی