Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:28:41 GMT

تهران و عشق آباد در مسیر توسعه مناسبات اقتصادی

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۱۳۵۹

تهران و عشق آباد در مسیر توسعه مناسبات اقتصادی

تهران- ایرنا- رییس جمهوری برای نخستین سفر خارجی امسال مقاصدی را در آسیای میانه و قفقاز برگزید تا ضمن تحکیم روابط دوستانه با کشورهای همسایه، زمینه های تبدیل ایران به نقطه ثقل ترابری و ترانزیت منطقه را فراهم سازد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دکتر «حسن روحانی» امروز(سه شنبه هفتم اسفندماه ) مورد استقبال همتای ترکمنستانی خود قرار گرفت ، وی قرار است در نخستین خارجی خود در سال 97 با مقامات این کشور به رایزنی و گفت وگو بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر اعلان مربوط به برنامه سفر رییس جمهوری، دکتر روحانی پس از توقف در شهر تاریخی مرو راهی باکو خواهد شد؛ سفری که فرصتی مناسب به منظور رایزنی هیات های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.
رییس جمهوری حدود سه سال پیش از این یعنی در اسفندماه 93 به عشق آباد سفر و با «قربان قلی بردی محمدف» رییس جمهوری ترکمنستان دیدار کرده بود. 9 ماه پس از این سفر، بردی محمدف برای دیدار با رهبری و مقامات جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شد.
آخرین ملاقات روحانی با «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان نیز به آبان ماه سال 96 بازمی گردد که علی اف به منظور شرکت در دومین نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان به تهران سفر کرده بود. اولین دور این نشست نیز مردادماه 95 در باکو برگزار شد.
نگاهی به مقاصد سفرهای خارجی رییس جمهوری در نخستین ایام سال های اخیر نشان از اهمیت توسعه روابط با کشورهای همجوار و گسترش همکاری های منطقه ای دارد. روحانی پارسال مسکو را به عنوان نخستین مقصد برگزید و در اولین روزهای سال 95 نیز به پاکستان سفر کرد.
از دید تحلیلگران سیاست خارجی و مسائل منطقه ای، رییس جمهوری علاوه بر پیشبرد فرایند حسن همجواری و تحکیم روابط دوستانه با همسایگان شمالی که سبب نزدیک تر شدن دیدگاه های سیاسی و دیپلماتیک، رفع پاره ای مشکلات مرزی و اختلافات در قراردادهای اقتصادی، افزایش همکاری ها برای مقابله با تهدیدات مشترک همچون تروریسم، قاچاق و ... می شود، اهداف عمده ای را در سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان دنبال می کند.
این دو کشور از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر هستند که طی دهه های اخیر بارها بر سر تعیین رژیم حقوقی بزرگترین دریاچه جهان با یکدیگر مذاکره کرده اند؛ مذاکراتی که تاکنون به نتیجه ای مشخص نرسیده است. از این رو گفت وگوهای دوجانبه میان نمایندگان ایران با کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان امیدها به گشایش گره تعیین سرنوشت حقوقی خزر را افزایش خواهد داد ضمن اینکه این حوزه جغرافیایی آبی در شرایط کنونی با چالش های زیست محیطی جدی دست و پنجه می کند و نیاز به رایزنی و دستیابی به توافق برای پاکسازی خزر بسیار ضروری به نظر می رسد.
بررسی آمارهای مربوط به مبادلات خارجی ایران حاکی از وضعیتی نامطلوب در تجارت با دو همسایه شمالی است. بنا بر آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در دوره هشت ماهه نخست پارسال نزدیک به 293 میلیون دلار بوده که 287 میلیون دلار آن شامل صادرات ایران به ترکمنستان شده است. نکته قابل تامل اینکه ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال های 95، 94 و 93 به ترتیب 513، 720 و 997 میلیون دلار بوده که سیری نزولی را نشان می دهد.
به رغم تراز تجاری مثبت 281 میلیون دلاری به سود ایران، این حجم از مبادلات با توجه به هم مرزی دو کشور بسیار اندک به نظر می رسد و بسیاری از کالاهای دو کشور همچنان نتوانسته اند راهی را به سوی بازارهای متقابل بیابند و حتی در بسیاری موارد کالاهای کشورهای رقیب جای محصولات ایرانی را گرفته است.
جمهوری آذربایجان نیز هر چند نوزدهمین مقصد کالاهای ایرانی در سال گذشته بوده و سال ها بیشترین حجم از محصولات کشورمان در مقایسه با دیگر اعضای اتحادیه کشورهای مستقل همسود (CIS) به آذربایجان صادر شده اما ظرفیت هایی فراوانی برای افزایش مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی دو کشور وجود دارد.
بنابر اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، میزان مبادلات تجاری دو کشور در دوره هشت ماهه منتهی به اواخر مهرماه پارسال حدود 400 میلیون دلار بوده است. وی همچنین اعلام داشته روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2016 میلادی نسبت به سال پیش از آن بیش از 70 درصد رشد داشته و در دوره 9 ماهه نخست سال 2017 نیز افزایشی 40 درصدی را شاهد بوده است.
از دیگر مولفه های مهم روابط ایران و همسایگان شمالی، همکاری برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی است. جمهوری آذربایجان با قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب می تواند پیوندی پرسود را با جمهوری اسلامی ایران برقرار سازد. این راهگذر بزرگ می تواند کالاهای جنوب و شرق آسیا و اقتصادهای بزرگی چون هند و چین را از قفقاز به اروپا متصل سازد؛ راهگذری که با کاهش چشمگیر هزینه های حمل و نقل، گاه زمان انتقال محموله های آسیایی به اروپا را تا نصف کاهش خواهد داد.
مسیرهای ارتباطی ایران با ترکمنستان نیز مکملی مناسب برای اتصال کشورهای آسیای مرکزی و نیز روسیه به آب های آزاد است. در این زمینه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه فروردین ماه پارسال در عشق آباد اظهار داشت: زمینه های خوبی مانند توافق چهار کشور ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان برای برقراری یک خط ترانزیت فراهم شده که مورد استقبال هند نیز قرار گرفته است و از این رو، عرصه حمل و نقل و ساخت زیربناهای لازم می ‌تواند دربرگیرنده گفت‌ وگوهایی بین بخش دولتی و خصوصی باشد.
با توجه به مزیت های گسترده ای که توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به ویژه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به دنبال خواهد آورد بسیاری به سفر رییس جمهوری به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و دستاوردهای رایزنی های دیپلماتیک وی چشم دوخته اند.
رئیس جمهوری عصر چهارشنبه و در دومین مرحله از سفر به دو کشور همسایه، به دعوت رسمی الهام اف همتای آذربایجانی خود از مرو عازم باکو می شود.

پژوهشم**9279**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي حسن روحاني جمهوري آذربايجان تركمنستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور‌های دارای محدودیت تردد؛ جاده چالوس و آزادراه تهران شمال یک طرفه شد

مرکز مدیریت راههای کشور محورهای دارای محدودیت تردد را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، مرکز مدیریت راههای کشور اعلام کرد: - تردد از آزادراه تهران - شمال و محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) تا اطلاع بعدی ممنوع است. همچنین ترافیک در محور چالوس مسیر (شمال به جنوب) حدفاصل ماسال تا هزارچم و محدوده سیاه بیشه سنگین است.

براساس این گزارش ترافیک سنگین در محور هراز مسیر (شمال به جنوب) محدوده‌های سه راهی چلاو، بایجان، شنگلده و آب اسک گزارش شده و تردد در محور فیروزکوه و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت) روان است.

براساس این اعلام این مرکز ضمنا محور فیروزکوه دارای بارش باران و سایر محورهای شمالی فاقد مداخلات جوی است.

مرکز مدیریت راههای کشور درباره آخرین وضعیت جوی اعلام کرد: بارش باران در برخی از محورهای استان‌های اردبیل، مازندران، گلستان، سمنان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان و کرمانشاه گزارش شده است.

همچنین محور شریانی محور خرم آباد – پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از محور جایگزین خرم آباد – کوهدشت و آزادراه خرم آباد – پل زال انجام می‌گردد. همچنین محور غیرشریانی هشتگرد – طالقان، کمربندی جدید خرانق – یزد، اسپکه – بمپور، یزد – دربید، حاجی آباد – آهنگران، سروآباد – پاوه، رباط پشت بادام – بیاضه، عسلویه – گله دار، طبس – بردسکن، بیرجند - شوشود مسدود است.

براساس این گزارش محدودیت‌های ترافیکی در استان‌های تهران، البرز، آزادراه تهران - شمال (جنوب به شمال)، محور چالوس (جنوب به شمال) اعمال می‌شود همچنین محدودیت تردد کلیه وسایل نقلیه در مسیر جنوب به شمال (آزادراه و محور فوق) اجرا گردید.

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد
  • تردد در مسیر جنوب به شمال آزادراه تهران - شمال ممنوع شد
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • محور‌های دارای محدودیت تردد؛ جاده چالوس و آزادراه تهران شمال یک طرفه شد
  • آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان