Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:38:37 GMT

سوغاتي هاي فوق العاده ماه رجب

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۴۴۹۰

سوغاتي هاي فوق العاده ماه رجب

خبرگزاري آريا -

رجب ماه ريزان خداست ؛ خداوند در اين ماه رحمت[خود] را بر بندگانش فرو مى ريزد.»
اگر انسان با ديده ي بصيرت و آگاهي به زندگي خود بنگرد متوجه خواهد شد در تمام عمر خويش، زير بارش رحمت الهي قرار دارد. نعمت هاي مادي و معنوي که زندگي بدون آنها غير ممکن و طاقت فرسا خواهد بود. در بين ايام سال روزها و ماه هايي وجود دارد که سرعت پذيرايي و ريزش رحمت الهي دو چندان مي شود و انسان را غرق در رحمت و مغفرت الهي مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوري که گويي انسان به صورت vip مورد پذيرش الهي قرار مي گيرد. يکي از اين ايام پر خير و برکت ماه رجب است، ماه با فضيلتي که (حتى) در زمان جاهليت به آن احترام مى‌ گذاردند.[1]
در اهميت روزه داري در اين ماه شريف همين بس که در منابع روايي از پيامبر گرامي اسلام (صلي لله عليه و اله) نقل شده است: «ماه رجب، ماه برگزيده خدا از ميان ماه ‌هاست و آن، ماه خداست. هر کس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است و هر که فرمان خدا را بزرگ بدارد، [خدا] او را وارد بهشت ‌هاى پُرنعمت مى ‌کند و رضايت بزرگ ‌ترِ خويش را براى او واجب مى‌ سازد.»
ماه رجب و پذيرايي خاص الهي
در عالم هستي رازهايي نهفته است که حقيقت و چيستي آنها براي انسان خاکي روشن نيست، يکي از اين اسرار مهم، پذيرايي خاص الهي در ماه مبارک رجب است، در منابع اسلامي روايات فراواني در اهميت اين ماه الهي وجود دارد که انسان را متحير و مشتاق بهره گيري از آن مي کند.
در روايتي بسيار زيبا و ارزشمند از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و اله و سلم) نقل شده است که فرمودند: «رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ (الأصَبُّ)، يَصُبُّ اللّه ُ فيهِ الرَّحمَةَ على عِبادِهِ؛[2] رجب ماه ريزان خداست ؛ خداوند در اين ماه رحمت[خود] را بر بندگانش فرو مى ريزد.»
همچنين در منابع روايي جناب راوندى- به نقل از ابن عبّاس-: آورده است: «ماه رجب که فرا رسيد، پيامبر خدا، مسلمانان را دور خود جمع کرد و ميان آنان به سخنرانى پرداخت، خدا را حمد و ثنا گفت و از پيامبران پيشين، ياد کرد و بر آنان، درود فرستاد. سپس فرمود: «اى مسلمانان! ماه بزرگ و مبارکى بر شما سايه افکنده است و آن، ماهى سرشار از رحمت است. در اين ماه، رحمت بر کسى فرو مى‌ ريزد که او را بندگى کند، نه بر بنده مشرک، و نه بر کسى که در اسلام، بدعت‌ گذار است.»[3]
فرشته جارچي در ماه رجب
در بين انبوه رواياتي که گوياي اهميت و جايگاه ماه رجب است، يک روايت خاص وجود دارد که انسان هاي گنهکار و پشيمان را اميدوار بخشش و مناجات و ارتباط با خدا در اين ماه خاص مي کند.
در منابع روايي از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و اله) نقل شده است: «خداوند در آسمان هفتم، فرشته ‌اى گماشته است که به آن، «داعى» گويند، و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى ‌دهد: «خوشا بر ذاکران! خوشا بر طاعت کنندگان!.»، خداوند نيز مى ‌فرمايد: «من، همنشين کسى هستم که با من، همنشين باشد، و مطيع کسى هستم که اطاعتم کند، و آمرزنده کسى هستم که از من آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر که مرا در اين ماه بخواند، پاسخش مى‌ گويم، و هر که از من[چيزى‌] بخواهد، عطايش مى ‌کنم، و هر که از من هدايت جويد، راه ‌نمايش خواهم بود. اين ماه را رشته‌اى‌ (ريسمانى) بين خودم و بندگانم قرار داده ‌ام. هر کس به اين رشته (ريسمان) چنگ زند، به من مى ‌رسد.»[4]
سوغاتي هاي فوق العاده ماه رجب
آن دسته افرادي که وقت را غنيمت شمرده و به جايگاه و اهميت ماه رجب معرفت و آگاهي پيدا کردند، بهترين توشه و سوغاتي را از اين ماه رحمت قسمت خود کردند، سوغاتي هاي فوق العاده اي که عارفان طريق الي الله يک سال تمام را به انتظار حلول اين ماه شريف نشسته اند.
در منابع روايي جناب راوندى- به نقل از ابن عبّاس-: آورده است: «ماه رجب که فرا رسيد، پيامبر خدا، مسلمانان را دور خود جمع کرد و ميان آنان به سخنرانى پرداخت، خدا را حمد و ثنا گفت و از پيامبران پيشين، ياد کرد و بر آنان، درود فرستاد. سپس فرمود: «اى مسلمانان! ماه بزرگ و مبارکى بر شما سايه افکنده است و آن، ماهى سرشار از رحمت است. در اين ماه، رحمت بر کسى فرو مى‌ ريزد که او را بندگى کند، نه بر بنده مشرک، و نه بر کسى که در اسلام، بدعت‌ گذار است.»
1- نجات از جهنم و جواز ورود در بهشت: از جمله روايات اميدوار کننده اي که در منابع روايي گوياي اهميت ماه رجب است، رواياتي است که اهميت روزه داري را در اين ماه به بندگان خدا يادآور مي شود.
در اهميت روزه داري در اين ماه شريف همين بس که در منابع روايي از پيامبر گرامي اسلام (صلي لله عليه و اله) نقل شده است: «ماه رجب، ماه برگزيده خدا از ميان ماه ‌هاست و آن، ماه خداست. هر کس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است و هر که فرمان خدا را بزرگ بدارد، [خدا] او را وارد بهشت ‌هاى پُرنعمت مى ‌کند و رضايت بزرگ ‌ترِ خويش را براى او واجب مى‌ سازد.»[5]
و يا اينکه جناب صدوق در کتاب ثواب اعمال و عقاب اعمال از موسي بن جعفر (عليه السلام) نقل مي کند: «کسى که يک روز در ماه رجب روزه بگيرد، آتش جهنّم به اندازه يک صد سال از او فاصله مى ‌گيرد، و کسى که سه روز (در اين ماه) روزه بگيرد، بهشت براى او واجب مى ‌شود.»[6]
2- چند برابر شدن حسنات و محو شدن گناهان: عبادت و بندگي در اين ماه خدا، و طلب عفو بخشش از باري تعالي، از اهميت و ارزش صد چندان برخوردار است، چرا که بنا به آموزه هاي روايي در اين ماه حسنات چند برابر مي شود و در مقابل روزه داري و ارتباط با خدا گناهان بخشيده مي شود؛ کما اينکه جناب صدوق از موسي بن جعفر(عليه السلام) نقل مي کند: «رجب ماه عظيمى است، که خدا حسنات را در آن دو چندان مى‌ سازد، و گناهان را در آن محو مى‌ کند.»
پي نوشت:
[1].ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص54.
[2]. عيون أخبار الرضا (عليه السلام): ج‌2، ص71، ح331.
[3]. بحار الأنوار، ج‌94، ص47، ح33.
[4].إقبال الأعمال، ج‌2، ص628.
[5]. کنزالعمّال: ج 12 ص 323 ح 35217. «خِيَرَةُ اللَّهِ مِنَ الشُّهورِ شَهرُ رَجَبٍ، وهُوَ شَهرُ اللَّهِ، مَن عَظَّمَ شَهرَ رَجَبٍ فَقَد عَظَّمَ أمرَ اللَّهِ، ومَن عَظَّمَ أمرَ اللَّهِ أدخَلَهُ جَنّاتِ النَّعيمِ، وأَوجَبَ لَهُ رِضوانَهُ الأَکبَرَ»
[6]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص53. «مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ‌ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة»
منبع: afkarnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۴۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی ظهر دوشنبه، دهم اردیبهشت ماه در حاشیه آئین اختتامیه جشنواره بین المللی خلیج فارس اظهار داشت: روز خلیج فارس یادآور یکی از مجموعه فتوحات گسترده ملت ایران در طول تاریخ است.

وی با تاکید بر اهمیت روز ملی خلیج فارس، اخراج پرتغالی‌ها از این منطقه را مثل روزهای بزرگ شکست مغول‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از ایرانیان دانست و افزود: فتح خلیج فارس به دست دلاور مردان ایرانی در سال ۱۶۲۲ میلادی مثل فتح خرمشهر بوده و اهمیت زیادی دارد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه خلیج فارس خانه ما است گفت: این روز نشانه حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است و امروز ما وظیفه مهمی برای دفاع از نام، محیط زیست و مردمان این منطقه، بر عهده داریم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما زنده نگه داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است که این هویت و تاریخ نشانه‌هایی مثل موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم دارد.

دوستی گفت: روز ۱۰ اردیبهشت ماه که روز فتح جزیره هرمز و حاکمیت ایرانیان بر تمام خلیج فارس است بهانه‌ای است که فرهنگ و هنر غنی منطقه را معرفی کنیم و یاد و نام خلیج فارس را زنده نگه داریم.

کد خبر 6092095

دیگر خبرها

  • عکس| چرا ماجرای نیکا شاکرمی برای بی‌بی‌سی مهم است؟
  • مرد بازی‌های بزرگ؛ ادامه فصل فوق‌العاده وینیسیوس جونیور با رئال مادرید
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • آغاز بارش رحمت الهی در خوزستان
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • عملیات در رفح هیچ اهمیت راهبردی ندارد/ شرایط اسراییل نامطلوب است
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • روبرت لواندوفسکی و کسب 17 امتیاز برای بارسلونا در فصل جاری با گل‌های خود
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است