Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مغز زنبورها به خودي خود پديده‌هايي جذاب و فوق‌العاده به شمار مي‌روند اما تحقيقات اخير نشان داده‌اند هريک از اعضاي يک گروه از زنبورها عملکردي مانند نورون‌هاي مغز انسان دارند.
براساس گزارش ديسکاوري، محققان دانشگاه شفيلد بريتانيا با كمك مدل نظري كه معمولا از آن براي مطالعه روانشناسي انسان‌ها استفاده مي‌شود،‌به بررسي رفتاري كلوني زنبورها پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ديدن پيروي از قوانين روانشناسانه که بر مغز انسان‌ها سلطه دارند توسط ديگر جانداران پديده‌اي عادي نيست.
براي مثال در حوزه روان-تن شناسي قانوني به نام قانون وبر وجود دارد که ارتباط ميان ابعاد محرک و افزايش شدت عملکرد آن را توصيف مي‌کند. مثلا براي شما بلند کردن يک سيب متفاوت است با بلند کردن سه سيب و شما متوجه اين تفاوت مي‌شويد. اما اگر کسي مخفيانه چند سيب به داخل سبد خريد شما بياندازد، متوجه اين تفاوت نخواهيد شد.
محققان براي مشاهده نقش اين قانون در روند تصميم‌گيري زنبورهاي عسل اروپايي، فرايند پراکنده شدن زنبورهاي يک کندو براي يافتن خانه‌هايي جديد را مورد بررسي قرار دادند. به صورت ويژه سرعت تصميم‌گيري کلوني زنبورها درباره مناطق مختلف براساس کيفيت اين مناطق مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و محققان داده‌هاي به دست آمده را با چندين قانون روانشناسانه تطبيق دادند تا ميزان سازگاري رفتار زنبورها با انسان‌ها را دريابند.
براي مثال علاوه بر قانون وبر، قانون پيرون، قانوني که مي‌گويد زماني که دو گزينه از کيفيت بالايي برخوردار باشند انتخاب ميان آنها سريعتر رخ مي‌دهد و قانون هايک، که براساس آن زماني که تعداد گزينه‌ها براي انتخاب زياد مي‌شود سرعت انتخاب کاهش پيدا مي‌کنند نيز مورد بررسي قرار گرفتند.
فرايند تصميم گيري در مغز انسان شامل عمل شليک سيگنال‌هاي الکترومغناطيسي از رشته‌هاي عصبي است. در زنبورها اما روند انتخاب کندو متکي بر تعامل زنبورهاي گشت‌زن است که کشفيات خود را از طريق نمايش بيروني اطلاعات از طريق تکانه‌هاي بدن با يکديگر به اشتراک مي‌گذارند.
محققان دريافتند اين رفتار زنبورها درست شبيه شليک سيگنال‌هاي الکترومغناطيسي در نورون‌هاي مغز است و هردو اين رفتارها از قانون يکساني در فرايند تصميم‌گيري پيروي مي‌کنند. به بياني ديگر توده زنبورها مشابه يک مغز عمل مي‌کنند که هر زنبور در آن نقش يک نورون را ايفا مي‌کند. محققان اميدوارند با استفاده از اين مدل بتوانند مطالعه روي سيستم‌هاي پيچيده‌اي مانند مغز را ساده‌تر سازند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۸۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • شباهت جالب نوه گوگوش به ترلان پروانه همه را شوکه کرد + عکس
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • (تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • یک حقوقدان: دستفروشی جرم نیست، بلکه صرفاً رفتاری غیرمجاز محسوب می شود
  • درس‌هایی از فوتبال اروپا؛ تبریک به قهرمان