Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@12:07:12 GMT

15 برنامه فرهنگی اجتماعی نوروزی در باغ فین اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۹۳۶۲

15 برنامه فرهنگی اجتماعی نوروزی در باغ فین اجرا می شود

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، محسن جاوری سه شنبه گفت: اجرای نقالی داستان زندگی امیرکبیر، برپایی نمایشگاه های سوغات و صنایع دستی، عکاسخانه سنتی، جنگ نوروزانه و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر از جمله این برنامه هاست.
وی همچنین استقرار پایگاه جوانان هلال احمر، چیدمان سفره هفت سین سنتی توسط جامعه نابینایان و کم بینایان در مرکز کوشک صفوی، برپایی ایستگاه نقاشی مهربان ترین بابای دنیا با محوریت امام زمان (عج) و بهار ویژه کودک و نوجوانان، غرفه معرفی کاشان با عنوان پایتخت کتاب ایران را از دیگر برنامه های فرهنگی اجتماعی نوروز 1397 در باغ تاریخی فین عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: نزدیک به 500 هزار نفر در سال به ویژه تعطیلات نوروزی از مجموعه جهانی باغ تاریخی فین دیدن می کنند که ورود این حجم بالای گردشگر نیازمند تدبیرهایی برای مدیریت درست این اثر با ارزش تاریخی است.
او افزود: دستیابی به استانداردهای بین المللی برای ساماندهی بازدید از باغ تاریخی فین چشم انداز برنامه های آینده مدیریت این مجموعه است تا پایگاه میراث جهانی باغ فین با همکاری‌ اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشد.
به گزارش ایرنا، باغ تاریخی فین با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع در سال 1314 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
فین به عنوان یکی از زیباترین و معروف ترین باغ های ایرانی که در مجاورت چشمه سلیمانیه قرار دارد، به همراه هشت باغ دیگر سال 1390 در فهرست یونسکو نیز ثبت جهانی شد.
شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، حمام های کوچک و سلطنتی، بنای خلوت کریم خانی، اتاق شاه نشین و موزه از جمله دیدنی های مجموعه تاریخی باغ فین کاشان است.
به گفته مسئول کمیته آمار و استخراج اطلاعات ستاد خدمات سفر کاشان، 15 هزار نفر تنها در نخستین روز سال 1397 از مجموعه تاریخی باغ فین واقع در این شهرستان دیدن کردند.
افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی با ارزش در مجموع در شهرستان کاشان شناسایی و تا کنون 320 مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی گوناگون در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال اصفهان برنامه های فرهنگی جاذبه های تاریخی موزه یونسکو موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۹۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: طی دو سال گذشته نیز ۲۹ مجوز به‌منظور تاسیس موزه خصوصی صادر شده و ۷۴ موزه خصوصی تمدید مجوز شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی دارابی؛ نشست قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: ما قدردان کار بزرگ مجموعه‌دارها در حفاظت و حراست از فرهنگ، میراث و هویت کشور هستیم.

او افزود: هیچ دولت و حاکمیتی بدون مردم معنا پیدا نمی‌کند، هویت و حیات میراث‌فرهنگی وابسته به مردم است. نقش دولت‌، تسهیلگری، حمایت‌ و نظارت است و نباید در امور مربوط به تصدی‌گری ورود کند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، موزه‌ها را تابلوی راهنمایی برای جامعه امروز عنوان کرد و افزود: کاردکرد موزه‌ها صرفاً جمع‌آوری و ارائه گنجینه‌ها نیست بلکه علاوه بر نگاهداری از تاریخ خوانش و راه حلی برای امروز و فردای جامعه محسوب می‌شوند و در دیپلماسی فرهنگی نقشی موثر دارند.

تشکیل کارگروهی به‌منظور احصاء و پیگیری موضوعات مطرح شده در جلسه، اختصاص مکانی به عنوان دفتر انجمن مجموعه‌دارها، برگزاری نشست سالانه و تجلیل از برترین‌ مجموعه‌دارهای کشور، معرفی مجموعه‌ها و مشارکت در تهیه بانک اطلاعاتی، از دیگر نکات مطرح شده از سوی معاون میراث‌فرهنگی بود.

دوره تخصصی "داوری مهر اصالت ملی" برگزار می‌شود

او همچنین مجموعه‌دارها را گنجینه‌ای از تجربه، دانش عشق، انگیزه و اراده دانست و افزود: از آنجا که آموزش پایه توسعه است، برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سوی مجموعه‌دارها ضرورت دارد. 

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی همچنین به شعار «هر شهر یک موزه» برای تحقق اشاره کرد و جانمایی مکان‌ موزه‌ها را در شهرهای مختلف مورد تاکید قرار داد.

دارابی، اقتصاد میراث‌فرهنگی را موضوعی مورد غفلت واقع شده عنوان و به ضرورت تدوین تقویم رویدادهای میراث‌فرهنگی اشاره کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر سند ملی میراث‌فرهنگی و سند ملی موزه‌داری کشور با مشارکت بخش خصوصی در حال تدوین است از مجموعه‌دارها خواست در این راستا نظرهای خود را مطرح کنند و مشارکت داشته باشند.

صدور 64 مجوز مجموعه‌داری در دولت سیزدهم

هادی میرزایی؛ مدیرکل موزه‌ها با اشاره به برگزاری این جلسه به‌منظور توسعه همکاری و ایجاد زمینه‌ای برای شناسایی اشیاء تاریخی در اختیار افراد و ترغیب فعالیت به شکل قانونی ادامه داد: در طول دو سال گذشته 64 مجوز مجموعه‌داری صادر شد و 78 مورد تمدید مجوز انجام گرفته و در سامانه جام نیز 71 هزار شیء توسط مجموعه‌دارها ثبت شده است.

او ادامه داد: طی دو سال گذشته نیز 29 مجوز به‌منظور تاسیس موزه خصوصی صادر شده و 74 موزه خصوصی تمدید مجوز شدند.

4500 مجموعه‌دار خصوصی داریم

منوچهر لطفی؛ رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران با اشاره به شناسایی 4500 مجموعه‌دار خصوصی در کشور افزود: تخمین می‌زنیم مجموعه‌دارهای سراسر کشور 8 هزار و 500 نفر باشند که نیمی از آنها را شناسایی کرده‌ایم و تلاش انجمن مجموعه دارها نزدیک‌کردن فعالان این حوزه و تعامل با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

او با بیان اینکه تهران دارای 500 مجموعه دار حرفه‌ای است، ادامه داد: از این تعداد 200 نفر آمادگی تاسیس موزه را دارند که اگر 200 مکان از سوی وزارت میراث‌فرهنگی در اختیار آنها قرار بگیرد موزه‌هایی بی‌نظیری را در کشور خواهیم داشت.

لطفی هدف از تاسیس انجمن مجموعه‌دارها را معرفی و شناخته شدن این افراد عنوان و ابراز امیدواری کرد این مهم تحقق پیدا کند.

همچنین در بخشی از این نشست، مجموعه‌دارهای حاضر به بیان نظر، پیشنهاد و دغدغه‌های خود پرداختند که اختصاص مکانی برای دفتر انجمن مجموعه‌دارها، تشکیل کارگروه ویژه و حمایت به‌منظور برگزاری نمایشگاه در سایر کشورها از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده بود.

حسن امین (استاد دانشگاه گلاسگو، حقوقدان، مؤلف و مجموعه‌دار کتاب و نسخ خطی)، محبوبه کاظمی دولابی، قنبرعلی کرمانی، علیرضا عسگری، کامران نجف‌زاده، ناصرالدین حسن‌زاده، راما وزیری، سیدحسین موسوی یکتا، آرمین شهریاری، خسرو احمدوند، عبدالعلی پژویان، رضا سمایی، پویا خادمیان، بهنام بیگدلی، محمود دلیر، محمدامیر راد و میریام گوتس (مدیر سراموزه راهگشای بادرود و همسر فرانسوی الاصل محمد رهگشا که بیش از 25 سال است در ایران سکونت دارد) در این جلسه حضور داشتند. گوتس با اشاره به علاقه وافر خود به فرهنگ و هنر ایران گفت: گمان می‌کنم من ایرانی‌ترین فرد این جلسه هستم!

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟