Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرم مطهر امامزادگان که کانون‌های توجه به خداوند و تخلق به اخلاق اولیای الهی هستند از دیر باز مورد عنایت مسلمانان بویژه ایرانیان، خاصه مردم ولایتمدار آذربایجان بوده‌اند. ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، زیارت اماکن وبقاع متبرکه، این مکان‌های نورانی و قطعه‌های بهشتی در روی زمین که پیکرهای پاک اولیای خدا، پاره تن پیامبر اعظم (ص) و ذریه صدیقه اطهر(س) را درآغوش گرفته‌اند دارای آثار و برکات فراوان دنیوی و اخروی بوده و مورد تأکید بزرگان دین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراکز مقدسِ حرم مطهر امامزادگان که کانون‌های توجه به خداوند و تخلق به اخلاق اولیای الهی هستند از دیر باز مورد عنایت مسلمانان بویژه ایرانیان، خاصه مردم ولایتمدار آذربایجان بوده‌اند.

استان آذربایجان شرقی نیز با وجود بیش از پانصد امامزاده  و بقعه متبرکه از نعمت این انوار الهی بهره‌مند است که باید با تمام قوا تلاش شود تا این اماکن مقدس به قطب فرهنگی آذربایجان شرقی تبدیل شوند.

در این مجال چند مورد دیگر از مهمترین امام‌زادگان استان آذربایجان شرقی معرفی می‌شود.

امامزاده سیّد احمد مرند

آستان مقدس امامزاده سید احمد در شهرستان مرند و در دامنۀ تپۀ «داغ امامزاداسی» قرار دارد. این امامزاده یکی از معتبرترین و قوی‌ترین امامزادگان ایران بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

شجرۀ نامۀ امامزاده سید احمد مورد تأیید علامۀ نسابه، ابن عنبه و علامه نجم‌الدین ابوالحسن بوده و ایشان را فرزند ابراهیم فرزند حضرت امام موسی الکاظم‌(ع) ذکر کرده‌اند.

تعدادی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و معنوی نظیر آیت‌الله میرزا علی اکبر مرندی، عالم ربانی سیّد جلال حسینی، حاج شیخ باقر مرندی، میرزا آقا خان مکافات و حاج اسماعیل خان دیندار تابش در جوار امامزاده سیداحمد دفن شده‌اند.

امامزاده سید اسماعیل میانه

آستان مقدس امامزاده کمال‌الدین اسماعیل بن محمد بن جعفرالصادق‌(ع) در شهرستان میانه و در خیابان امام خمینی(ره) قرار دارد. این بقعه یکی از امامزادگان مشهور آذربایجان است و فضای بسیار معنوی بر آنجا حکم فرماست.

هم اینک آستان مقدس امامزاده سید اسماعیل، متشکل از صحن، مسجد جامع، گنبدخانه، مصلی، شبستانِ مردانه و زنانه، کتابخانه و... است که صحن امامزاده با چهار در ورودی با خیابان‌ها و محلات شهر مرتبط است.

اهالی میانه معتقدند که ایشان نوادۀ امام جعفر صادق‌(ع) است که امامزاده «سید محمد» مدفون در روستای کندوان را پدر امامزاده اسماعیل می‌دانند.

امامزاده سیّد ابراهیم مراغه

آستان مقدس امامزاده سیّد ابراهیم (اولیاء چکان) در ورودى روستاى چکان در شش کیلومترى شرق شهرستان مراغه قرار دارد و هم ‏اکنون یکى از مهمترین مراکز عبادى و معنوى آذربایجان به شمار می‌رود.

نَسب‏ نامه ایشان ابراهیم بن حسن بن قاسم بن عبیداللَّه بن موسى بن جعفر‌(ع) در کتاب‌‏هاى نسب‏ شناسى مورد تأیید واقع شده است.

در طول سال زائران بی‌شمارى از شهرهاى دور و نزدیک به زیارت آن امامزاده می‌آیند. ایام ولادت و شهادت حضرات ائمه معصومین‌(ع) به ویژه اربعین حسینى از شلوغ‌ترین ایام این امام زاده است.

امامزاده سیّد محمّد مراغه

آستان مقدس امامزاده سیّد محمّد معروف به «عطاءاللَّه» در شهرستان مراغه و در خیابان امام خمینى(ره) قرار دارد. مجموعه زیارتى امامزاده سیّد محمّد متشکل از مسجد امامزاده سیّد محمّد، گنبدخانه و حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

شجره‏ نامه طیبۀ این امامزاده، عطاءاللَّه بن عبداللَّه بن عبداللطیف بن لطف ‏اللَّه بن فضل‏ اللَّه بن محمّد بن حمزه بن ابوالهول بن سراهنگ بن زید بن على بن عبدالرحمن الشجرى بن القاسم بن الحسن بن زید بن الامام الحسن‌(ع) است.

امام زاده سید علی اهر

آستان امامزاده علی (ع) در شهرستان اهر، خیابان شهید رجایی، نبش بن بست مسجد شیخ عماد قرار دارد.

امام زاده سید علی سبط از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است که مورد توجه مردم ارسباران و گردشگران مذهبی قرار می‌گیرد.

سنگ قبر و ضریح امام زاده در سال 1392 هجری شمسی مصادف با شب ولادت حضرت قائم (عج) توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر تعویض گردیده و در حال حاضر میزبان زائران و گردشگران از اقصی نقاط ایران است.

امامزادگان اَرزیل (محل دفن 7 امام زاده)

 بقعۀ امامزادگانِ جلیل‏ القدر ارزیل در شهرستان ورزقان و در روستاى ارزیل قرار دارد. ساختمان قدیمى بقعه متعلق به دورۀ صفویه و داراى بنایى شش ضلعى بوده است که گنبد بنا هم با استفاده از سنگ تراشه‏‌هاى محلى احداث شده بود.

در داخل بقعه هفت تن از نوادگان امام موسى بن جعفر ‌(ع) دفن شده ‏اند. پنج تن از آنها در ورودى بقعه، یک تن در انتهاى بقعه مقابل محراب، یک تن دیگر در بیرون بقعه است. به گفتۀ برخى از اهالى، سنگ مزار قدیمى آنها در دورۀ اشغال آذربایجان، به بقعۀ شیخ صفی‌‏الدین اردبیلى در اردبیل منتقل شده تا از دست سارقان در امان باشد.

بقعۀ امامزادگان ارزیل از قدیم مورد علاقه و احترام مردم منطقه بوده و مردم زیادى هر ساله از مناطق دور و نزدیک براى زیارت بدان جا می‌‏آیند.

امامزادگان سیّد کمال ‏الدین و سیّد جمال‏ الدین

 آستان امامزادگان سیّد کمال‏ الدین و سیّد جمال ‏الدین در شهرستان هشترود، خیابان بهشتى شمالى و در کوچۀ لالۀ چهار قرار دارد.

این امامزادگان واجب الاحترام، از نوادگان امام موسى بن جعفر (ع) هستند که هم‏ اکنون آستان مقدس آنها مورد توجه و اقبال عمومى بوده و از لحاظ شهرت و تعداد زائر، مقام نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است.

امامزاده بزرگ سراب

 بقعۀ امامزاده بزرگ (بویوک امامزاده) در جنوب غربى شهرستان سراب و در قسمت شمالى قبرستان عمومى شهر قرار دارد.

بقعه داراى دو مناره در ضلع جنوبى است ولی کنگره و مأذنه آن باقى نمانده است. بالاى هر یک از مناره‏‌ها یک جفت لک‏ لک لانه‌سازی کرده‌اند که زیبایى خاصى به آنجا داده است.

قبرستان یادشده که در واقع صحن امامزاده محسوب می‌‏شود، تعدادى از مشاهیر علم و ادب در آن به خاک سپرده شده‏‌اند.

اهالى، امامزاده را از نوادگان امام موسی‌کاظم‌(ع) می‌دانند که از بقاع مشهور سراب است و مردم از مناطق دور و نزدیک به زیارت می‌‏آیند.

امامزاده سیّد محمّد جلفا

آستان مقدس امامزاده سید محمد در شهرستان جلفا و در روستای نوجه ‏مهر قرار دارد. این بقعه از بقاع مشهور آذربایجان بوده و آوازۀ آن از مرزهای استان فرارفته و یکی از بقاع مطرح در سطح کشور محسوب می‌شود.

دورتادور بقعه دارای زائرسرا در سه طبقه، با امکانات فروشگاه، کشتارگاه قربانی نذورات، حسینیه و پارکینگ و... بوده و در وسط صحن دو سقاخانه قرار دارد.

نَسَب این امام زاده محمد بن سالم بن صادق بن محمود بن شعیب بن مبرقع بن موسی بن ابوطالب بن علی بن محمد بن علی بن موسی الرضا‌ (ع) است.

این بقعه هر ساله حدود سه میلیون زائر دارد و در مناسبت‌های مذهبی آستان امامزاده مملو از زائر است.

امامزاده سیّد شعیب جلفا

آستان مقدس امامزاده سیّد شعیب در شهرستان جلفا و بر فراز تپه‌‏اى در روستاى دوزال قرار دارد. این امامزاده مشرف به رود ارس در مرز ایران و آذربایجان بوده و قدمت آن مربوط به دورۀ ایلخانى است. بقعه به صورت برج هشت ضلع آجرى و روى یک قاعدۀ سنگى استوار گردیده است.

امامزاده شعیب، جدّ چهارم امامزاده سیّد محمّد نوجه‏ مهر است؛ «شعیب بن مبرقع بن موسى بن ابوطالب بن على بن محمّد بن على بن موسى الرضا‌(ع)».

آستان مقدس امامزاده شعیب یکى از معروف‏ترین و باصفاترین امامزادگان آذربایجان است. هر ساله هزاران زائر از اقصى نقاط ایران براى زیارت ایشان به روستاى مرزى دوزال سفر می‌کنند.

گزارش: مهدی کاظم زاده

انتهای پیام/ ع

R7887/P1494/S6,47/CT14

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۱۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین حسینی مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت:نخستین مرحله از نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم  همزمان با سراسر کشور و با حضور ۳۳۷ نفر از حافظان استان در تبریز برگزار شد.

گفتنی است طبق مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در هشتم تیر ۱۳۸۴ مدرک تخصصی درجه ۳ قرآن معادل لیسانس، مدرک تخصصی درجه ۲ معادل کارشناسی ارشد و درجه ۱ معادل دکتری بوده و دارندگان این مدارک از مزایای دارندگان مدارک درجه یک تا پنج هنری برخوردار می‌شوند.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • ۱۰ مصدوم بر اثر تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • آغاز طرح ملی طوبی در تبریز
  • معرفی نفرات برتر مسابقات کشوری شطرنج در مراغه
  • برگزاری دوره آموزشی طرح ملی طوبی در تبریز
  • تصادف در محور اهر-تبریز ۹ نفر را روانه بیمارستان کرد
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در تبریز
  • قهرمانی تیم درناباطری تبریز در مسابقات والیبال ساحلی مراغه