Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:06:04 GMT

الجزیره: چشم طمع امارات به بنادر یمن

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۳۳۳۷

الجزیره: چشم طمع امارات به بنادر یمن

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، امارات متحده عربی از عملیات "توفان قاطعیت" و شرکت در (به اصطلاح) ائتلاف عربی به عنوان پوششی برای گسترش نفوذش در بندر‌های یمن و تسلط بر درآمد‌های آن استفاده کرده است.

 در طول سه سال جنگ یمن، ابوظبی کنترل پنج بندر از مجموع هشت بندر یمن را به دست گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین این بنادر بندر عدن است که داستان طمع ورزی‌های امارات درباره آن به دهه‌های گذشته باز می‌گردد.  

خبرنگار این شبکه گفت: زیر نقاب ائتلاف عربی و بازگرداندن حکومت قانون، امارات به یمن بازگشت تا طمع ورزی‌های قدیمی خود را که با شروع عملیات توفان قاطعیت آغاز نشده است، کامل کند. ابوظبی در طول دهه‌های گذشته چشمان خود را از بندر‌های یمن و به ویژه بندر عدن بر نداشته است. این بندر در دهه پنجاه قرن گذشته و در زمان اشغال انگلیس پس از نیویورک مرتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. جایگاه ویژه این بندر، عمق ورودی آن و فراوانی نیرو‌های انسانی محلی و کم هزینه فقط بخشی از مزایای بندر عدن است که آن را شایسته رقابت با بندر دبی و تأثیر بر صدرنشینی منطقه‌ای آن می‌سازد.

در دهه نود و پس از متحد شدن یمن، مسئولان در صنعا تصمیم گرفتند منطقه آزاد تجاری در بندر عدن تأسیس کنند. مسئولان سابق یمنی امارات را به متوقف ساختن گفتگو‌ها با شرکت‌های بین المللی برای توسعه بندر عدن متهم کردند و این موضوع باعث شد تا مسئولان یمنی در نهایت مجبور شوند با شرکت بنادر دبی همکاری کنند اما این شرکت در زمینه توسعه بندر و منطقه آزاد عدن کم کاری می‌کرد. در سال ۲۰۰۸ امارات از طریق شرکت بنادر دبی و امضای توافقنامه‌ای غیر منصفانه با حکومت علی عبدالله صالح بر بندر و منطقه آزاد عدن مسلط شد اما این کشور به تعهدات خود در زمینه توسعه بندر عدن پایبند نبود و در نهایت فعالیت این بندر به صورت قابل ملاحظه کاهش یافت.  تحلیلگران معتقدند این موضع گیری امارات طبیعی است چرا که حاکمان ابوظبی از وجود یک بندر پیشرفته در عدن که توان رقابت با دبی را داشته باشد خرسند نخواهند بود، حتی اگر خود آن را اداره کنند.

پس از آغاز انقلاب مردم یمن، منصور هادی توافقنامه تسلط امارات بر بندر عدن را در سال ۲۰۱۲ به دلیل فشار‌های مردمی لغو کرد. ناظران، ظلم امارات در حق رئیس جمهور یمن را به این موضوع نسبت می‌دهند و چندین طرح ترور وزیر حمل و نقل یمن را در همان سال در این چارچوب تفسیر می‌کنند. پس از این پیش زمینه‌های تاریخی، عملیات توفان قاطعیت فرصتی طلایی را برای امارات فراهم کرد تا دوباره در سایه وجود بحران‌ها در صحنه سیاسی و نظامی بر درآمد‌های یمن مسلط شود و آن را به طور کامل ببلعد؛ بحران‌هایی که امارات تلاش می‌کند آن را با شعله ور ساختن درگیری‌های جدایی طلبانه و سازماندهی شبه نظامیان وابسته به خود ماندگار کند تا بتواند نه فقط بر بندر عدن بلکه بر تمام بندر‌های یمن به صورت کامل مسلط شود.

نتیجه سه سال عملیات توفان قاطعیت، تسلط امارات بر پنج بندر تجاری و نفتی از مجموع هشت بندر یمن بوده است. امارات بندر‌های یمن را یکی پس از دیگری به چنگ می‌آورد، از جمله بندر تاریخی المخا در ساحل دریای سرخ که در آغاز سال ۲۰۱۷ از انصارالله گرفته شد اما این بندر هنوز فعالیت خود را شروع نکرده است و با وجود اهمیت فراوانش برای هزاران نفر از ساکنان محلی که به آن به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کنند به یک پایگاه نظامی برای امارات تبدیل شده است.

در جنوب بندر المخا تنگه باب المندب قرار دارد که دارای اهمیت راهبردی بین المللی است و تلاش‌های امارات برای تسلط بر دو طرف یمنی و آفریقایی این تنگه ادامه دارد. امارات در بخش یمنی تنگه بر منطقه ذباب و جزیره مَیّون که بر تنگه مشرف است تسلط یافته است اما همسایگان آفریقایی در غرب تنگه اخیرا برای قطع همکاری با شرکت اماراتی دست به کار شده‌اند و این امر در سومالی و جیبوتی محقق شده است. این مواضع اماراتی‌ها مردم یمن را بر آن داشته تا به فکر رهایی از تسلط و نفوذ امارات باشند.

انتهای پیام/

گزارش الجزیره درباره طرح امارات برای تسلط بر تمامی بنادر یمن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یمن آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم

شبکه الجزیره قطر شب گذشته تصاویری از تاکتیک‌های موفق شاخه نظامی حماس در نبرد زمینی با ارتش اشغالگر منتشر کرد که شامل استفاده از بمب‌های دست‌ساز و کمین‌های ویژه از جمله تونل‌های بمب‌گذاری شده است.

به گزارش مشرق، «دشمنت را بشناس. این یکی از اولیه‌ترین اصول قواعد جنگ است..یا همان‌طور که آکادمی نظامی وست‌پوینت آمریکا می‌گوید؛ شفاف کردن میدان نبرد». شبکه الجزیره قطر با این جملات، گزارش تصویری اختصاصی از تاکتیک‌های نظامی شاخه نظامی حماس در غزه و بمب‌های مورد استفاده آن پس از حدود هفت ماه جنگ را منتشر کرد.

در این تصاویر نیروهای کتائب شهید عزالدین القسام در یکی از تونل‌های غزه نشان داده می‌شوند که در حال بمب‌گذاری آن پیش از ورود نیروهای اسرائیلی هستند تا از آن به عنوان کمینی جدید برای اشغالگران استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که این تونل بمب‌گذاری شده القسام برای همین کارکرد مشخص یعنی کمین برای نظامیان اشغالگر اسرائیلی ایجاد شده است.

یکی از فرماندهان القسام به الجزیره گفت که آماده‌سازی این کمین‌ها مستلزم کسب تجربه در برخورد با مواد منفجره و تطبیق ابزارهای جنگی موجود متناسب با صحنه عملیات است. ضمن این‌که موفقیت این کمین در گرو یک تلاش اطلاعاتی دقیق است.

به گفته این فرمانده، کمین‌گذاری برای دشمن اسرائیلی شامل سه مرحله است:

۱- فریب دشمن و کشاندن آن به منطقه کمین که مستلزم اطلاع و پیش‌بینی واکنش‌های نیروی متخاصم است.

۲- استتار و پنهان کردن تله‌های مهندسی شده برای جلوگیری از شناسایی.

۳ انتظار برای لحظه مناسب به منظور فعال کردن کمین در دقیق‌ترین مکان و زمان.

با نزدیک شدن به پایان هفت ماه جنگ ویرانگر رژیم اسرائیل علیه نوار غزه، کتائب القسام به طور فزاینده‌ای بر کمین‌ها علیه دشمن تکیه می‌کنند تا توانایی خود را برای سازگاری با تغییرات میدانی نبرد نشان دهند. به ویژه که این روزها تل‌آویو بیش از پیش بر ضرورت حمله زمینی به رفح تاکید می‌کند.

الجزیره شب گذشته همچنین تصاویری از تجهیزات و تسلیحات به غنیمت گرفته شده از نظامیان اسرائیلی که در یکی از کمین‌های بمب‌گذاری شده در غزه هدف قرار گرفتند، به نمایش گذاشته شد.

همچنین تصاویری از استفاده القسام از بمب‌های دست‌ساز ضد نفر «القفازیه» ( بمب‌های جهنده) منتشر شد که برای نخستین‌بار در عملیات طوفان‌الاقصی از آن استفاده شده است.

چند هفته پیش بود که کتائب القسام جزئیاتی از نحوه عملکرد بمب القفازه منتشر کرد. بمب ضد نفری که در زیر زمین جاسازی می‌شود و به محض فعال شدن به صورت عمودی به میزان یک تا یک و نیم متر بیرون می‌آید و سپس ترکش‌های آن به صورت دایره‌ای به قطر سه متر پرتاب می‌شود تا بیشترین اصابت ممکن را داشته باشد.

الجزیره همچنین تصاویری از استفاده کتائب القسام از بمب‌های دیگر از جمله «شواظ»، «تتبیر الفراغیه»، «الرعدیه» و «الفدائیه» و کارکرد هریک از آنها در نبرد طوفان‌الاقصی منتشر کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های بندری استان بوشهر تقویت می‌شود
  • هدف استعمار فرانو تسلط بر مغز جوانان است
  • گزارش اختصاصی الجزیره از عملیات‌های دقیق حزب‌الله
  • ◄ ایجاد طرح جامع بندر شهید حقانی به عنوان قطب مسافری و تفریحی
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد+ فیلم
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک