Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@03:45:18 GMT

سه تعریف از عبادت در قرآن

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۶۶۵۳

به گزارش ایکنا؛ عبادت یکی از کانون‌های هر دینی است. اسلام به عنوان خاتم دین‌های آسمانی، عبادت را با غایت آفرینش در ارتباط قرار داده و سه تعریف از آن به دست داده است. نماز و زکات دو عبادتی است که به آن‌ها بیشترین تاکید شده است. به نظر می‌رسد در عبادات قرآنی علاوه بر غایات فردی و وجودی، اهداف اجتماعی و جمعی نیز مدنظر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه بخشی از کتاب «عبادات در ادیان توحیدی» نوشته عباس اشرفی در خصوص کلیات عبادت در اسلام از نظر می‌گذرد:

خداوند، انسان را جز برای عبادت خلق نکرده و یگانه ماموریت همه موجودات، عبادت خالق متعال است؛ به این دلیل که ایشان شایسته عبادت است. نه از آن جهت که خداوند با عبادت تکامل می‌یابد؛ بلکه به این دلیل که انسان رو به تکامل رود. خداوند هدف خلقت را عبادت معرفی کرده و فرموده: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ: و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند» (الذاریات، ۷۶) و توجه به خود انسان را منوط به توجه انسان به خدا کرده است؛ چنانکه فرموده: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ...: پس مرا یاد کنید [تا]شما را یاد کنم» (البقره، ۱۵۶).

عبادت در قرآن دامنه وسیعی دارد و علاوه بر مراسم و مناسک عبادی همچون نماز، زکات، روزه و ...، هر کاری را که به قصد خداوند انجام شود، در بر می‌گیرد. به شرطی که با شائبه شرک و ریا همراه نباشد. از بین عبادات به نماز، زکات، دعا و حج بیشتر از موضوعات دیگر در قرآن توجه شده است و در بین عبادات، نماز در جایگاه اول و زکات در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و البته در اغلب نماز و زکات به ترتیب ذکر شده‌اند و پیوستگی و هم‌ردیفی بسیاری را با یکدیگر ایجاد کرده‌اند.

در قرآن می‌توان به یکی از سه صورت زیر، عبادت را تعریف کرد؛ اول آنکه عبادت خضوع و کرنشی است که از اعتقاد به الوهیت معبود سرچشمه گرفته باشد. موید این معنا آیاتی است که به عبادت خداوند امر کرده و از عبادت غیر او نهی می‌کند.

دوم، عبادت خضوع و کرنش در مقابل موجودی است که او را رب می‎‌دانیم و شائی از شئون وجود و زندگی خود را در دنیا و آخرت در اختیار او می‌شماریم. حال چه مسائل معنوی، مانند آمرزش گناهان.

سوم، عبادت خضوع و کرنش در برابر کسی است که او را عالم یا موجودی که کار‌های هستی به او تفویض شده است، می‌دانیم. حال چه مسائل تکوینی، مانند خلق، رزق، زنده کردن و میراندن به او تفویض شده باشد و چه موضوعات تشریعی مانند قانون‌گذاری، شفاعت و مغفرت.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۶۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه

منبع: تسنیم

tags # کاظم صدیقی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • (عکس) روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • مسابقات مرحله استانی قرآن، عترت و نماز در دیلم برگزار شد
  • رشد ۲۰ درصدی ثبت نام قرآن آموزان البرزی در سامانه حمد